Nog meer afscheid nemen.

Amerongen - Renkum

Gepland: 22 km

Gelopen: 25 km

Nog te lopen: 1885 km

Afscheid nemen en loslaten doe je geleidelijk. Hier nemen we afscheid van onze kleinkinderen na een korte maar goede nachtrust (zoals iedereen kon zien aan het tijdstip van onze vorige blog was het gisteren erg gezellig).

63FE0742-168A-4C29-8844-C330E1ADD1C3

2CCC0EF8-9217-4A01-992A-7BDA59C8968F

Onze zoon zette ons weer keurig af in Amerongen. Vanaf daar liepen we over het mooie pad op de grens van de Utrechtse heuvelrug en de natte uiterwaarden van de Rijn naar Elst. Vlakbij het vogelobservatie platform spotten we deze groep aalscholvers.

0036BC94-D26E-4569-BDD4-05D4F60202A8

E4D8EB92-6DB3-4E6C-A5AB-100DEBE2CD47

En dit gebeurt er als je je huis niet goed onderhoudt. Dan groeit het onkruid dwars door de kozijnen heen naar buiten toe. Dit troffen we aan in Elst.

A9F81A00-6412-457B-904E-BBE27531FFC4
Tussen Elst en Rhenen is een prachtige ecologische corridor aangelegd tussen de Utrechtse Heuvelrug en de Rijn, onder de Rijksstraatweg door. Hier een impressie van het watertje dat er doorstroomt met op de achtergrond grote grazers.

2901C8DC-90FF-490C-B9E1-EF82054BE249
Je zou het hier op het eerste gezicht niet verwachten, zo vlakbij het bedrijventerrein van Remmerden, maar als je logisch nadenkt, snap je wel waarom deze ooievaar hier nestelt: op een steenworp afstand van de Rijn die vol is met lekkere hapjes.

0202C907-8684-491E-A0D8-8632D04B433D
Nee, niet weer net als gisteren! Gelukkig konden we hier wel langs.

C8C03577-F71D-416D-8A0B-F42638281559

Landgoed De Tangh bij Rhenen.

DA082BBA-6816-4AC1-BD5A-E7471CCBFE67

En na 9 km bereikten we Rhenen, met als blikvanger natuurlijk de prachtige toren van de Cunerakerk. Volgens de legende was Cunera een koningsdochter uit het gezelschap van elfduizend maagden rond de toen nog niet heilige Ursula’s van Keulen. Cunera kwam in Rhenen terecht, maar werd door een jaloerse koningin gewurgd en in een stal begraven. Het onrustige vee ontdekte het lijk, en uiteraard werd Cunera mede door haar smetteloze CV weldra heilig verklaard. Dat leverde Rhenen geen windeieren op, en door de pelgrimages naar haar graf kon deze kerk bekostigd worden.

25E34E8E-FEDA-4909-BDBD-D87F97088325

Deze zwerfkei van 16 ton heeft destijds de reis van Uppsala in Zweden gemaakt. De zwervende reiziger ernaast weegt duidelijk minder en reist af naar nog zuidelijker gebieden.

5352EB16-694F-4795-86FF-18EFE2490CE0
We gebruikten onze lunch in Rhenen en namen toen afscheid van dit interessante stadje. We vervolgen onze reis langs de oever van de Rijn en onder langs de Grebbeberg, een prachtig natuurgebied.

50A4DF59-E1B9-4943-B7F6-C16E6F4E462B

Aan het einde van de Grebbeberg verlieten we onze provincie Utrecht. De hemel begon toen zachtjes te snikken, maar het huilen werd steeds sterker.

5093AD61-D9DC-4A33-B369-1AEE188EB6CC
Aangekomen in Wageningen was het een stevige huilbui. We hoopten even te kunnen schuilen in een supermarkt, maar helaas had deze grote winkel geen enkele koffiehoek. In arren moede trokken we toen maar onze regenkleding verder aan op een bankje bij de ingang. Daar kwam ons een oudere heer tegemoet die iets wilde ophangen, maar alle tijd had. Hij vertelde dat een paar weken geleden iemand met haast met zijn winkelkarretje tegen het been van de meneer was gereden, en alleen maar zei: “ik heb haast”. Hierdoor kreeg hij last van wondroos. Wij wensten hem heel veel sterkte toe en vervolgden toen onze natte reis onderlangs de Wageningse Berg richting Renkum.87535661-BCE8-4AB7-ACCD-F95EF71362A7
De uiterwaarden bij Wageningen Het was veel later dan we gedacht hadden. We deden nog wat inkopen en gingen toen met de bus naar ons logement. Hopelijk is het morgen wat beter weer.A548B066-96D3-4CDC-92F7-2F13102E4D7AOok Jelle ontkomt niet aan blaren.

1. Martha:
    2 maart 2020
    Je zou haast de schoenen uitlaten. Brrr wat een blaren.
    Maar geweldig om mee te lezen met jullie ervaringen.
    Succes en tot morgen.
  2. Anna van Amerongen:
    2 maart 2020
    Mooie foto's, maar de laatste foto lijkt toch wat zorgelijk.
    Benieuwd naar hoe is de voetverzorging is geregeld op jullie reis.....
    Jullie hadden misschien Brigitte Carelse in het verzorgingsteam mee moeten vragen;-)!
    Succes, en benieuwd naar jullie ervaringen van morgen!
  3. Johan Boogaard:
    2 maart 2020
    Hoe bestaat het zulke doorgewinterde wandelaars en dan blaren. Hopelijk morgen droog weer
  4. Katrien Steenbrugge:
    2 maart 2020
    Alvast een heel mooi begin van jullie trektocht! Hopelijk worden de blaren snel beter en bederft het niet het genieten.
  5. Alona:
    3 maart 2020
    Wat leuk om dit te lezen/zien :)
    Kunnen we ook (droog) mee wandelen
  6. Paul:
    3 maart 2020
    Ben met de andere reacties ook wel benieuwd waarom de blaren bij jullie juist nu ontstaan. Nieuwe , nog niet ingelopen schoenen? Jullie hebben wel de nodige loopervaring! Maar hoe dan ook succes met herstel.
  7. Truus:
    3 maart 2020
    Heb zitten genieten van de foto,s en de er bij geplaatste beschrijvingen, zodat mijn koffie in mijn mok koud was geworden. Ondanks de kleine deukjes vooral de blaren🥾🥾 zijn jullie echte doorzetters en voor vandaag een goede start.🏃🏃
  8. Marianne Hoogendoorn:
    3 maart 2020
    Wat een voorbereiding / voorpret hebben jullie al gehad! Het begin van jullie reis; met de reiszegen van jullie gemeente en een mooi afscheid van de (klein-)kinderen. Leuk om jullie zo te volgen; ga ik zeker doen! Goeie reis, met nieuwe herinneringen, ontmoetingen en hopelijk zonder al te veel blaren.
  9. Greet van Sprakelaar:
    3 maart 2020
    Leuk verslag en volg jullie elke dag!!
    Succes met lopen en ik hoop dat jullie mooi wandelweer tegemoet lopen.
    Warme groet in dit koude weer!
  10. Sylvia:
    3 maart 2020
    Super leuk om mee te lezen.Wat vervelend nu al blaren hoop dat het hierbij blijft en dat jullie er weinig last van hebben.