Hoe het begon.

24 februari 2020 - Zeist, Nederland

Bij het opgroeien van de kinderen hebben we steeds meer het wandelen ontdekt. Zo maakten we in 2011 onze eerste meerdaagse wandeltocht, de Soonwaldsteig, met bagagetransport. In de tijd daarna kreeg Christine last van haar heup, waardoor we dit soort lange wandelingen niet meer maakten. Dat ongemak werd in 2015 verholpen, waarna we het wandelen weer goed konden oppakken. Onze zomerse vakanties bestonden toen vooral uit het maken van wandelingen vanuit een vakantiehuisje, vooral in onze geliefde vakantiestreek de Fränkische Schweiz. In 2017 konden we dan ook onze tweede meerdaagse wandeltocht maken, de Rhein-Nahe Weinwanderweg, een relatief makkelijke wandeling met bagagetransport. Dat smaakte naar meer!

Rond diezelfde tijd kwam de gedachte bij ons op om een lange wandeltocht te maken, ooit als we met pensioen zouden gaan. Dat kwam zo. Een collega van Christine, Nel, wandelde ook heel veel. Zij liep in etappes naar Santiago de Compostela. Haar broer had die tocht in één keer gelopen en heeft daar een leuk boek over geschreven. Zo’n tocht leek ons wel wat, maar het einddoel sprak ons niet zo erg aan. Rome leek ons wel een mooi doel. Maar ja, hoe pak je zoiets aan? We gingen meer informatie via internet inwinnen, maar deelden onze plannen nog niet met anderen, ook niet met onze kinderen. We wilden eerst zeker zijn dat het plan zou werken.

We beseften wel dat we goed zouden moeten oefenen voor zo’n lange wandeltocht. Daarom liepen we in 2018 de wandeltocht langs Hadrian’s Wall van de oostkust van Noord-Engeland naar de westkust, een mooie historische route. We maakten nog gebruik van bagagetransport, maar de route was best pittig, door tegenwind, veel over gras lopen en vaak over muurtjes moeten klimmen. De dagetappes waren ook best stevig. Moe, voldaan en triomfantelijk kwamen we thuis. We konden dit aan!

Bowness

We sloten ons aan bij de vereniging Pelgrimswegen naar Rome, die een uitstekend platform ter voorbereiding biedt. We waren er alleen nog niet uit hoe we zouden gaan. Met bagagetransport was er maar één route mogelijk, de Via Francigena, een oude Pelgrimsweg van Canterbury in Engeland door Frankrijk, Zwitserland en Italië. Met een rugzak op zijn er veel wegen naar Rome. Maar ja, we hadden nog nooit met een trekkersrugzak op gelopen. Zouden we dat wel aankunnen?

We besloten het te proberen door een achtdaagse wandeltocht te maken door Duitsland, de Hermannsweg door het Teutoburgerwoud. We hadden natuurlijk veel te veel bagage bij ons. Een zware laptop, zware spijkerbroeken en gewone schoenen voor na het wandelen bevolkten onze rugzakken. Maar het ging uitstekend, al was er zo nu en dan een diepe zucht vanwege alweer een zinloze klim en geen uitzicht. Ja, we konden het aan, en nu mochten de kinderen het ook weten. We zouden naar Rome lopen!

1. Mieke en Pietie:
    24 februari 2020
    Wij wensen jullie alle goeds op deze tocht en volgen jullie graag!
  2. Hennie Enting-Kuper:
    24 februari 2020
    Moedig hoor, goede reis samen. We zijn benieuwd naar jullie belevenissen!
  3. Johan Boogaard:
    24 februari 2020
    Wij wensen jullie een fantastische tijd en zijn benieuwd naar jullie belevenissen onderweg.
  4. Liesbeth:
    25 februari 2020
    Leuk om te lezen over de voorbereidingen en wat jullie nu anders moeten doen dan toen.
  5. Karin Beemster:
    25 februari 2020
    Ontzettend leuk dat jullie ons op de hoogte houden van het avontuur waar jullie aan gaan beginnen. Ik heb heel veel bewondering voor jullie plan en ben erg benieuwd naar de ervaringen. Ik heb jullie ontmoet in Vessem. Zelf ben ik vorig jaar begonnen op de fiets naar Santiago. Ik ben nog niet aangekomen! ( ben bijna bij de Spaanse grens) Ik wens jullie echt heel veel plezier en doorzettingsvermogen! Hartelijke groet Karin Beemster Schagen.
  6. Cees Schoutsen:
    25 februari 2020
    Nou leuk hoor, toevallig ga ik in mei de Hadrianuswall lopen dus als je nog tips hebt, rugzak, tentje etc. Welk boek/map raden jullie aan? En succes gr Cees
  7. Paul:
    25 februari 2020
    Dit is een heel bijzonder avontuur. Groot respect. Aan de voorbereidingen/route zal het niet liggen. Hopelijk zit het weer ook wat mee. Heel veel succes en uithoudingsvermogen . Het zijn wel heel veel kilometers. Maar jullie hebben deze keurig geknipt in hapklare brokken!
  8. Nel Wijker:
    Beste Christine en Jelle,
    Heel bijzonder dat julie de weg gaan lopen naar Rome! Er zijn vele wegen die naar Rome leiden maar jullie weg wordt bijzonder! Bijzonder dat ik af en toe een stukje mee mag lopen met jullie en jullie ervaringen kan lezen. Geniet van deze uitdaging. Het gaat jullie zeker lukken.
  9. Ineke Barendregt:
    25 februari 2020
    Heel bijzonder en moedig hoor. Ik neem mijn petje voor jullie af. Ik ga jullie volgen (digitaal dan). Hele goede en mooie reis gewenst, en bovenal...Ga met God.
  10. Sylvia:
    Lieve Chistine en Jelle,
    Ik wens jullie een hele mooie reis heel bijzonder dat jullie samen de weg samen naar Rome wandelen en dat wij dit mogen volgen via jullie blog. Ik kijk uit naar jullie ervaringen en verhalen wens jullie een mooie reis.
    Liefs Sylvia
  11. Miranda Ducaat:
    27 februari 2020
    Wat gaaf en uitdagend dat jullie samen dit wandelavontuur aan gaan.
    Ik wens jullie een mooie reis.
  12. Cor en Marijke:
    27 februari 2020
    Op doortocht naar Rome hopen we jullie aan de voet van de Eusebiuskerk in Arnhem tussendoor uit te zwaaien. Heel veel succes bij dit moedige avontuur!
  13. Maria Dam:
    8 maart 2020
    Een goede en veilige reis toegewenst!
    Met hartelijke groet van Wicher en Maria Dam