Een blauw konijn

Gelopen: 26,1 km

Totaal gelopen: 341 km

Nog te lopen: 1724 km

75207DB1-E183-4C25-9494-26DB7345C6FC

Nog even terugkijken naar de vorige dag: vlak voor binnenkomst in Bonn sprak een vriendelijke fietser ons in het Engels aan: we liepen blijkbaar op het verkeerde deel van het pad. Rond Bonn zijn de voet- en fietspaden vaak niet gescheiden. Wij liepen op het grijze stuk, maar blijkbaar hadden we op het rode asfalt moeten lopen. Precies omgekeerd met Nederland. Ook vandaag was het eerste stuk van de weg chaotisch: soms was het voetpad links, dan weer rechts van het fietspad, en je moest steeds goed op de verkeersborden letten om te zien of je het juiste pad had. Men kan wat dat betreft nog veel van Nederland leren.

38E9E093-DED5-435B-BD82-09D775178AE8
Hier zie je de Rijn vlak na zonsopgang.

ADCCB87A-9B15-41E7-AD34-3BB415C77C2C
Aan deze kant van Bonn ligt ook een zonnestelselpad. In tegenstelling tot dat bij Rees liepen we hier het zonnestelsel binnen. Op deze vrouwendonderdag wijst Christine hier Venus aan, het kleine bolletje bij haar wijsvinger. Jelle kiest voor de zon. In plaats van zonnevlekken hebben loszittende vingers hier graffiti op geschreven.

FFB49168-11C1-4278-981B-99BC622B8F13

Ter hoogte van Plittersdorf hadden we een korte pauze. Achter ons stond een oorlogsmonument van de eerste Wereldoorlog, met naast de namen van de gesneuvelden de volgende schokkende tekst: “Er stierven de heldendood voor het vaderland (volgen de namen) Wij streden voor eer en recht, zijn liever dood als knecht. Beschermen jullie nu huis en haard, dan ben je onze daden waard.

Tja, met zo’n mentaliteit heb je nog niets geleerd, en is het niet vreemd dat er nog een wereldoorlog volgde.

In Mehlem hadden we een koffiepauze in een konditorei annex lunchroom. We werden daar bediend door een blauw konijn. Het konijn en de collega’s waren al behoorlijk verstrooid, maar uiteindelijk kwam de bestelling goed.

Voor wie het niet begrijpt: in het konijnenpak zat een jongedame. Het is vandaag Weiberfastnacht, de eerste dag van het carnaval hier in de Rijnstreek. Op deze dag nemen de vrouwen de macht over en vieren hun feest. Sommige winkels en bedrijven sluiten dan om 11:11 hun deuren.

Aan de overkant van de Rijn bij Mehlem zagen we de Drachenfels.

87E8BD76-ABD7-4323-8188-B2BDEC47A9F3

In de buurt van Remagen was deze groep aalscholvers bezig vlak bij de waterrand.

F6573A30-2F82-4C53-902D-F475B775B7EF

Omdat de hotels in Remagen niet meer beschikbaar waren, hadden we een hotel in Kripp geboekt, 3 km verderop. Dat maakt de etappe morgen korter, maar die voor vandaag langer. We gunden ons dus een extra pauze in Remagen. Uit een aantal kroegen schalde al de carnavalsmuziek, en zag je personen zoals deze op straat.

F065CEA2-0570-42F2-8BC7-1EB46311A871

Hier genieten we van koffie en chocola in een gezellig koffiehuis, waar ook al de carnavalskrakers zoals “kein Fastelabend ohne dich” uit de luidsprekers deinden.

DB6B5D12-038D-4904-AC0A-76469BC8ACAB

Vlak na Remagen staan de pijlers van de spoorbrug die de Amerikanen in maart 1945 ongeschonden in handen kregen en zo de overtocht over de Rijn mogelijk maakte.

73159325-A8D9-42AA-958C-67AEC2CC4BE5

1. Karin Beemster:
    16 februari 2023
    Dag Jelle en Christine, met veel plezier volg ik jullie voettocht naar Rome. Wat een enorme uitdaging, maar jullie gaan
    gestaag door. Ik lees niets over blaren en andere pijntjes! Jullie hebben je kennelijk heel goed voorbereid. De afstanden die jullie per dag lopen worden ook steeds groter!! Nog heel veel plezier onderweg en ik blijf jullie met belangstelling volgen. (Ik heb jullie ooit ontmoet in Vessem)
    Hartelijke groet
    Karin
  2. Joukje:
    16 februari 2023
    Dag Jelle en Christine weer wat anders bediend te worden door en blauw konijn. In de carnavalstijd kun je zoiets verwachten. Morgen weer veel wandel plezier en leuke ontmoetingen .
  3. Avri:
    16 februari 2023
    ..weer een prachtig reisverslag!
    Tja, dat wandelen over gemeenschappelijk fiets/wandelpad heeft ons ook menigmaal verbaasd. Volgens het veel gebruikte verkeersbord moeten wandelaars bovenop en fietsers onderop van de weg gebruik maken..
  4. Paul:
    16 februari 2023
    En wellicht wordt je een deze dagen nog bediend door een “kater”. ….
  5. Ina:
    16 februari 2023
    Of jullie vervolgen al dansend de route.
    Veel plezier maar weer en geniet.
  6. Tim Kallman:
    16 februari 2023
    Fantastic! I am envious...
  7. Tim Kallman:
    Fantastic! .. Kate and I are following with envy
  8. Gosse & Christine:
    17 februari 2023
    ‘Pake staat bij de zon!’ was de eerste reactie van Loïs. Ze heeft er oog voor! Hopelijk schijnt het zonnetje weer lekker vandaag tijdens de volgende etappe😊!
  9. Jelle en Christine:
    17 februari 2023
    Knap hoor, Loïs (3 jaar)! Sterrenkundige in de dop?
  10. Johan Boogaard:
    17 februari 2023
    Goede morgen.wat weer een mooi verhaal al wandelend beleef je nog eens wat. Fijne wandeldag vandaag.
  11. Maria Dam:
    17 februari 2023
    Heel veel moed en plezier gewenst!
  12. Nico en Anneke:
    17 februari 2023
    Wat genieten we van jullie verhalen. Goede wandelreis met leuke ontmoetingen.