Hoog en droog

Remagen-Andernach

Gepland: 22 km

Gelopen: 27 km

Nog te lopen: 1611 km

Ook in Duitsland slaat de angst voor het virus toe. Toen we gisteren in het hotel aankwamen, sproeide de waard eerst wat desinfecterende middelen op onze handen; bij Jelle overigens nadat hij met de hotelpen het onderdakformulier had ingevuld. Hoe steriel is die pen dan?

We waren al rond kwart voor negen op pad op deze in het algemeen zonnige zondag, met aan het eind van de ochtend al een lekkere temperatuur van 15 graden.

Kort nadat we Remagen uit waren, kwamen we langs de resten van de beroemde brug van Remagen. Nu 75 jaar geleden, in maart 1945, was dit de laatste nog functionerende brug over de Rijn: alle anderen waren door de Duitsers vernietigd. Een Amerikaanse pantserdivisie wist de brug te bezetten, en zo kon een bruggenhoofd gevormd worden. De geallieerden konden in een paar dagen tijd hier verschillende parallelle geniebruggen aanleggen. Toen de oude brug het na een dag of tien uiteindelijk begaf door al het oorlogsgeweld, was het doel al bereikt en konden de geallieerden oprukken naar het oosten. Generaal Eisenhower zei dat de brug zijn gewicht in goud waard was.

ACB55EE3-5F25-4E73-9522-9B9D22D4F255
Restanten van de brug aan de overkant van de Rijn

ECD6CE70-F013-4663-A722-4C9E50E38514
Restanten en museum aan de kant van Remagen.

We naderden nu Kripp, de plek waar de Ahr in de Rijn uitmondt. Helaas was het water hier zo hoog, dat de brug over de Ahr en het pad ernaartoe onder water stonden. Daarom moesten we eerst 2,5 km stroomopwaarts langs de Ahr, alvorens we die via een brug konden oversteken . Hier staat Jelle op die brug.

5510FFD6-9BCD-4BD8-B408-CFAC69DB15A8
Daarna daalden we weer langzaam af in de richting van de Rijn, maar voor de zekerheid namen we de oude Romeinse weg (zie bordje). Die Romeinen wisten blijkbaar wel hoe je met droge voeten lans de Rijn moest lopen.

8E1A2B50-0588-41B8-983B-0E46A52EC104
Onderweg zagen we deze mooie combinatie van paarstinten.6CEE761E-8CF8-412C-8FD5-5AFE739F0E32
Aan de overkant van Bad Breisig ligt slot Arenfels. Dat lijkt ons wel een mooi huisje om te wonen, alhoewel met 365 vensters, 52 deuren en 12 torens kun je niet zonder personeel.AFB3AAC6-C267-4498-BB84-99D0432C8B7E
In Bad Breisig staat dit schattige tolhuisje. Aan twee kanten hangen markeringen van hoe hoog het water gestaan heeft. Tot nu toe is 1784 het recordjaar.D79EDBEF-834F-4B71-91DC-B3E18C99E26CE67D5222-C357-4A2C-A0B1-A9696BABB329F77C6BE3-9397-4BE8-83E3-34AB572F675E
We steken nu het riviertje de Vinxtbach over (dit keer zonder omwegen). Hier rusten we even. Het riviertje vormde vroeger de grens tussen de Romeinse provincies Germania Inferior, met hoofdstad Keulen, en Germania Superior, met hoofdstad Mainz. Tegenover de monding van het riviertje, aan de overkant van de Rijn, begon de Romeinse Limes, de landverdedigingslinie tussen Rijn en Donau. Tegenwoordig vormt het riviertje nog de taalgrens tussen twee Duitse dialecten.7A25A347-42A1-4921-AE6E-A9E9AFB891BD
Weer iets verder deze oude routewijzer, met afstanden tot een aantal belangrijke steden. Lezersvraag: heeft iemand enig idee wat de eenheid “M” hier behelst, en hoeveel dat is?332D8C20-FC17-4DAA-BD7B-017D3DA8994AC860B413-5033-4953-ABE2-754F8931E569
In dit restaurant kun je komen aanvliegen.5B417FD9-B34E-4F08-B62F-E51BB958C420
Wat moet men zich bij een Beulendoktor voorstellen?

DCB64073-D8E2-440B-89D2-716982D6F9CE
En na enige tijd bereiken we weer een mijlpaal: hier verlaten we de eerste Duitse deelstaat Nord Rheinland-Westfalen, en worden welkom geheten in Rheinland-Pfalz. Men heeft hier wel zijn lesje geleerd van de geschiedenis, gezien het Hebreeuws op het welkomstbordje.

9E8F7B7A-CC4C-405E-90DD-FF9680674DB4

Maar we zijn hier nog maar in het begin van de gemeente Andernach: de stad ligt nog 6 km verder.Die bereiken we tenslotte bij de Alter Kranen.

C349EF71-DC1F-4451-87B2-B5453BED8185
Tussen Namedy en Andernach ligt ook een koudwatergeiser, die om de twee uur spuit, maar doordat we onze route meer landinwaarts moesten verplaatsen, hebben we deze gemist. Overigens lazen we op de website dat die pas eind maart voor het publiek geopend is, alleen dit jaar nog niet in verband met dat virus.

F6E5FA16-D88A-400F-9FA1-6361D280AB1A
Tenslotte zien we de karakteristieke ronde toren, een restant van de oude stadsmuur.

Waar wij aanvankelijk stille hoop hadden dat we de Brennerpas konden bereiken rond 17 april (en wellicht dan en daarna toch Italië in), lezen we nu op het nieuws dat de grens tussen Duitsland en Oostenrijk gesloten wordt. Daar verwachten we rond 10 april te zijn. We zien wel wat er komt, we leven bij de dag en genieten nog steeds (ondanks de extra kilometers vandaag), wetend dat we hier relatief beter af zijn, zo in het veld. Wees er van verzekerd dat we ons aan alle richtlijnen van de autoriteiten zullen houden.

1. Martha:
    15 maart 2020
    Zolang het mogelijk is ,lekker blijven genieten.
    Dan hebben wij ook iets om naar uit te kijken avonds.lieve groet
  2. Bets H.:
    15 maart 2020
    Wat fijn om op deze vreemde zondag waarop het hele land zo ongeveer op slot zit, jullie enthousiaste en positieve verslag te lezen. Ik hoop van harte dat jullie je einddoel bereiken en niet voor gesloten grenzen komen (al doen ze ze maar even op een kiertje voor jullie open!). Succes met de volgende kilometers!
  3. Paul:
    15 maart 2020
    Horeca en eetgelegenheden zijn miv vandaag 18,00 uur gesloten. Hotels mogen nog wel open. Ik hoop dat dat ook in Duitsland zo is , dan wel zo blijft. We wachten maar af. We leven hier ja ook van dag tot dag ,maar het lijkt ook welvan uur tot uur.
  4. Marcel van de Krol:
    15 maart 2020
    In navolging van Paul: In Nederland, België en Spanje zijn alle eet en drink gelegenheden op slot. Voor Duitsland denk ik dat een kwestie van tijd is. Hoe willen jullie dan een hele dag lopen. Wil jullie uiteraard niet bang maken en wens jullie het beste.
  5. Rick en Ria Visser:
    Hallo Jelle en Christine,
    Zie hier voor de oude Duitse Meilen: https://nl.qwe.wiki/wiki/Obsolete_German_units_of_measurement
    Meestal tussen de 4,5 en 5,5 km afhankelijk van de streek (Rheinland, Pfalz). Dat klopt wel ongeveer met de afstanden op het bordje dat jullie zagen!
    We hopen dat jullie in elk geval nog de hele route in Duitsland kunnen uitlopen. 's Morgens gewoon een lunchpakketje klaarmaken, en onderweg op water en brood leven zoals echte pelgrims betaamt .....
  6. Wilem van Maren:
    16 maart 2020
    De M staat voor Meilen. Ik dacht ook dat het voor ongeveer 5 km stond. Afgaande op de plek waar je die steen zag kom ik op een afstand van ongeveer 8,5 km. Niet belangrijk. Het gaat niet om de afstand die je aflegt, maar om de ervaringen die je opdoet. Houd vol, succes gewenst. Het reisverslag vind ik fascinerend.
  7. Renger de Bruin:
    16 maart 2020
    Een pelgrimage lijkt me toch wel een legitieme reden om de grens te passeren. Maar het is onvoorspelbaar hoe de vlag er op 10 april bij hangt. In NL zijn alle restaurants gesloten. Hebben jullie daar nog geen last van?