Improviseren

Gelopen: 21,6 km

Totaal gelopen: 1001 km

Nog te lopen: 1098 km

8BACB3D4-01CC-4BB7-91FE-65A5B2300942

Na vertrek uit de Klause begon al snel een steile klim. Maar daarvoor hadden we een mooie terugblik op de ruïne Ehrenberg en de Highline179 hangbrug.

4840A632-C1DB-494C-A0EE-69F732C21F9C

Een klein stukje liepen we parallel aan de Fernpas weg. Het is een tweebaansweg, en het is er erg druk. Vanmorgen stonden er veel files naar het noorden, allemaal met mensen die terugkeren van de wintersport, waaronder veel Nederlanders. Ook in ons hotel zaten andere Nederlanders. Een van hen las tijdens het ontbijt vanaf zijn mobieltje de “hele” NRC hardop voor aan zijn vrouw. Waren wij ook weer helemaal bij met de Nederlandse politiek.

Het was opnieuw prachtig wandelweer. Dat levert ook mooie foto’s op, zoals hier bij Heiterwang.

91296683-B4F9-4E7C-93AD-772537EE67ED

1AF2048E-9246-404F-80A9-45AB75719EBC
Onderweg kom je watervallen tegen, zoals deze, en hieronder een informatiepaneel over de handwerkslieden die hier eeuwenlang hebben gewerkt. Dat paneel maakt deel uit van de informatie over de Via Claudia Augusta, de oude Romeinse weg van Italië over de Alpen naar Augsburg. Vandaag en morgen lopen we deels over deze route, die ook over de Fernpas gaat.

00E64A23-71E9-445B-B8C9-4203293C40DF

Bij Bichlbach werden we verrast door dit tafereel. Terwijl wij alleen in ons wandelshirt, zonder vest of jas aan, heerlijk in de zon liepen, kwamen vanaf de berg vele dik ingepakte skiërs naar beneden suizen, tot vlak bij de weg waar wij liepen. Gezien de hoge temperaturen is dit vermoedelijk zowat de laatste dag voor hen, en alleen sneeuwkanonnen kunnen de piste nog wat op peil houden. Moeten we dat willen?

4B6D1670-37EE-4206-8B96-E99B84E9C9EB

We hadden onderweg ook geregeld een mooi uitzicht op de Zugspitze, met 2962 meter hoogte de hoogste berg van Duitsland.

5B23BA90-BBAD-4DD4-B0F5-733C59560E51

Hier zie je goed hoe scheef de rotswanden liggen.

92508AB5-8D61-406D-96AC-077E549B1612

Wat later kwamen we in het dorpje Lähn. Daar maakte een informatiepaneel tegenover de kerk duidelijk hoe gevaarlijk het hier in de winter kan zijn vanwege lawines. In 1456 werden de kerk en 22 mensen vermorzeld, en in 1689 kwamen 21 mensen om.

Vlak hierna zag de weg die voor ons lag er zo uit: spekglad samengedrukte sneeuw, vermoedelijk restant van een langlaufloipe, hellend naar boven, en het was onmogelijk om te zien hoe het er na zou zijn. Maar ons pad zou lang de noordhelling van de berg gebruiken, dus het was goed mogelijk dat deze slechte conditie nog lang zou aanhouden. Wij wilden geen risico op val- en glijpartijen lopen, en besloten dan maar een pad aan de andere, zuidkant van het dal te nemen.

C87A4B38-807A-4C1D-B77D-D3EF85E277E8

Dat laatste pad was inderdaad sneeuwvrij, en het vervolg van de panoramaweg die we eerder al gevolgd hadden. Hieronder een voorbeeld van het uitzicht dat we hadden.

89637D97-7F57-459C-B76D-C54E60CEE346

En hier een paar mooie gele bloemen met oranje hart. Qua structuur lijken ze wel op madeliefjes.

8C9F38AC-3409-4419-B42F-178CFFC79ECB

Aan het eind van de panoramaweg, ter hoogte van Lermoos, gaf de kaart aan dat je via een smal paadje daarvandaan naar beneden, naar Lermoos kon komen. Maar voor de afslag zagen we deze rode linten, en een bord met verboden toegang wegens werkzaamheden in verband met lawinebeheersing.

809912D5-C2C0-4A2A-BE34-76843EDCAF94

Geen nood, de kaart gaf aan dat je nog 400 meter bergop kon klimmen via de panoramaweg, en vervolgens over een ander pad na een scherpe bocht terug. Totaal 800 meter extra, dachten we.

Helaas stond bij de scherpe bocht weer zo’n bord met rode linten. Ja, je kon nog verder omhoog via de panoramaweg, en dan veel verder via wat smalle paadjes de berg af richting Lermoos, maar omdat we geen idee hadden hoe steil of goed die paadjes waren, leek ons dat niet aantrekkelijk.

Dus: burgerlijke ongehoorzaamheid en onder het rode lint doorgaan. Het is toch zaterdag en dan wordt er niet gewerkt. De enige hindernis was het ontbreken van een brug over de Tuftlbach, maar met de juiste keuze van stapstenen kom je er wel over.

30FBCD56-105B-4DFA-AE07-E8FA37F3AF4B

En verder hadden we geen problemen onderweg. We werden nog beloond met een schitterend uitzicht over de Zugspitze. Vanuit onze kamer in de Gasthof hebben we vrijwel hetzelfde likkebaardende uitzicht.

In Lermoos aangekomen keken we ook nog even vol bewondering naar de Zugspitze. We hadden niet in de gaten dat er een man achter ons bezig was in zijn tuin. Hij sprak ons aan en vertelde dat hij niet langer dan twee weken van huis kon, omdat hij dan heimwee naar dit uitzicht had. Hij kon niet geloven dat we onderweg waren naar Rome. Hij heeft weer heel wat te vertellen als hij aan zijn Stammtisch zit.

4C4FDE12-FE27-4793-BB07-DE85D9059AB3

Iedereen weer een goede zondag toegewenst. Hopelijk hebben we morgen niet al te veel problemen bij het overgaan van de eigenlijke Fernpas.

1. Anna van Amerongen:
    18 maart 2023
    Waren spannende maar ook mooie belevenissen en uitzichten vandaag als ik het zo lees!
  2. Anita en Roland:
    18 maart 2023
    Jullie hebben al weer heel wat kilometers gelopen. Bijna op de helft. Nog veel wandelplezier en een fijne zondag. Hartelijke groet Anita en Roland
  3. Gerard en Ina Bos:
    18 maart 2023
    Jelle en Christine, de 1000 km gepasseerd, bijna op de helft: onze complimenten. We lezen met plezier jullie wandelavonturen. Regelmatig ook bekende omgeving voor ons. In Pfronten gekampeerd en veel gefietst.
    Veel wandelplezier en hartelijke groeten van ons, Gerard & Ina Bos
  4. Johan Boogaard:
    19 maart 2023
    Goede morgen. Gefeliciteerd met de eerste 1000 km gelopen. Wat een prestatie. Ook vandaag weer een fijne dag gewenst.
  5. Joop en Wil Feil:
    19 maart 2023
    Wat zijn jullie al ver gekomen,zo bekend voor ons,in alle genoemde plaatsen hebben we
    gelogeerd en veel met de ski’s over de vlakte, met de lift naar de Zugspitse en zeker
    alle paadjes bewandeld die jullie aangeven.Pas op voor vallen of uitglijden en blijf
    genieten van bloem,boom en berg!!!!
  6. Jelle en Christine:
    20 maart 2023
    Zie ons weblog van zondag wat betreft het oppassen voor vallen etc.
  7. Liesbeth:
    20 maart 2023
    Handig, zulke landgenoten. Zo hoeven jullie niets te missen van de politieke situatie in Nederland.
    En wat betreft die sneeuw: misschien toch maar sneeuwschoenen aanschaffen?