De laatste wandeldag in Duitsland

Gelopen: 17,8 km

Totaal gelopen: 956 km

Nog te lopen: 1139 km

610F453B-679F-4D98-8C93-416B25F49CBD

Het begint misschien wat saai te worden voor de lezers, maar vandaag hadden we alweer een perfecte wandeldag, weinig wind, strakblauwe lucht en een temperatuur van maximaal 8 graden.

Na het verlaten van Oy staken we de Wertach over, die hier een diep dal heeft. We liepen over een oude stenen brug. Bij de brug stond een bord dat de Romeinen hier eerder al een brug hadden, als onderdeel van een parallelle route voor de befaamde Via Claudia Augusta, een weg over de alpen naar de noordelijke provincies van het rijk. Hier zie je het uitzicht over de Wertach vanaf de brug. De schaduw is die van Jelle.

D1B5C1CE-3A17-4872-9E05-7650E2637EEF

Iets verderop stond dit wegkruis, met de volgende tekst eronder:

Geloofd zij Jezus Christus - wat wil het kruis dat aan de weg staat? - het wil de wandelaar die voorbij gaat - het grote woord van troost zeggen - de Heer heeft voor jou zijn kruis gedragen - het wil hem het woord der waarheid zeggen - je moet Hem je kruis nadragen - het wil hem het woord der wijsheid zeggen - je kruis zal jou naar de hemel dragen

3B5BEA48-9A42-4BC7-80BE-A2CF81D77499

Tijdens de twee dagen wandelen tussen Kempten en de Oostenrijkse grens hebben we in totaal 14 keer de enkelbaans spoorlijn die hier loopt gekruist. Dat is niet helemaal verwonderlijk, omdat de vlakste route, die we gekozen hebben, meestal ook door de spoorlijn gevolgd wordt. Er zijn hier nog erg veel onbewaakte spoorwegovergangen, en je kunt de trein al van ver aan horen komen, want voor elke overweg toetert de machinist. De video van vandaag laat het passeren van de trein zien en horen.

In de bijzonder toeristische plaats Nesselwang dronken we koffie bij een grote Konditorei. Het was vermakelijk om te zien hoe de eigenaresse drie stagiairs of nieuwe medewerkers probeerde op te leiden en intussen bijna zelf alle overige taken deed - dat liep dus voor geen meter. De ene medewerker werd ingewijd in de geheimen van de koffiemachine, een meisje liep wel tien keer van achter de winkel naar voren, met steeds maar drie petflesjes in haar handen, en soms ook weer met drie flesjes de andere kant op, en de derde stagiaire had geen idee wat Schwarzwalder kirschtorte was. Complete chaos dus.

399844CE-A864-4C94-B769-D9F7AF32AF03
Het pad liep hier naar beneden. Vanaf boven hadden we prachtig uitzicht over de bergen (foto hierboven). Op de foto hieronder lopen we bij de besneeuwde rand die je op de bovenste foto ziet. De boom is gesneuveld door bevervraat, en links kon je er niet langs omdat daar een beekje stroomde. Wat nu?

4D33BC05-56E5-4C9C-B210-B1725A394644
Christine koos ervoor om de rugzak af te doen en er rechts onderdoor te kruipen. Jelle gaat er overheen.

A0BA925F-0E74-40C2-B391-47CDC9B10A04

Dit was het uitzicht vanaf de bank waar we ons broodje aten. Hier kun je wel uren blijven zitten genieten.

90311222-70EC-40AF-9E62-9E2E3C6F5DE6

En hier is de ranke kerktoren van Pfronten-Berg te zien.

76F57EDF-565D-4F4E-B89B-1F9DEBDA8FFB

En hier is het ongetemde water van de Vils. Die zullen we morgen stroomafwaarts volgen Oostenrijk binnen.

0D5C13AB-B721-4824-93DA-BE6D17D2595C

7AE78C32-FC60-42E6-8033-7A59F1209305
En om te vieren dat we de grens met Oostenrijk bereikt hebben, genoten we van ons eerste ijs, buiten op een zonnig terras.

1. Martha:
    16 maart 2023
    Wat een prachtige foto’s weer.
    Het is jullie gegund hoor, het goede weer.
    Als je elke dag met regen moet lopen is ook niet echt aantrekkelijk.
    Ik wens jullie een mooie route verder. Weltrusten
  2. Katrien Steenbrugge:
    16 maart 2023
    Jullie hebben inderdaad geluk met het weer, maar geniet er maar van, in de gietende regen wandelen is niet alles.
  3. Anna van Amerongen:
    16 maart 2023
    Al reageer ik niet dagelijks…….. ik lees jullie mooie reisbeschrijvingen wel dagelijks!
  4. Johan Boogaard:
    17 maart 2023
    Goede morgen Jelle en Christine. Wat weer mooie foto.s en ook heel herkenbaar voor ons. Een goede wandeldag gewenst. We kijken uit naar het volgende reis verslag
  5. Joop en Wil Feil:
    17 maart 2023
    Het is net of wij ook op vacantie zijn,zo herkenbaar.Overigens is het hier nu ook heerlijk
    zonnig en geeft echt lentegevoslsns.Succes bij het binnengaan van de bergetappe.
  6. Wijnand en Anneke:
    18 maart 2023
    Niet je kruis dragen brengt je naar de hemel, maar Christus kruisdood heeft je naar de hemel gedragen.