Nogmaals afscheid

Renkum-Westervoort

Gepland: 21 km

Gelopen: 24 km

Nog te lopen: 1864 km

Even vooraf: door op een foto te klikken krijg je hem groter te zien.

Renkumse beek

Na de regen van gisteren werden we vandaag verrast door prachtig weer. De morgen begon met een strak blauwe hemel. Uitgerust gingen we met de bus naar het eindpunt van gisteren in Renkum en begonnen we aan een nieuwe etappe. Vrij snel waren we het dorp uit en liepen richting Rijn. Er liep een schitterend natuurpad tussen de Renkumse Beek en de Rijn. Het voorjaar was hier los gebarsten. Er waren heel veel vogels, zoals deze witte reiger te zien.

50C88871-E785-4F9C-8BB2-87144D836723

83D2F412-3A01-4A15-8441-5BCEC6D6F3E9

Uitzicht over de Rijn

DD5CAFC1-A76F-47A3-A330-00E88B38619E

De Renkumse beek

19126C5C-25DC-47E7-A107-81BC0BF047A2

Het pad tussen de beide waterstromen was erg modderig en glad maar bijzonder de moeite waard. Na ongeveer 2 km hadden we weer vaste grond onder de voeten.

Doorwerth

CB6F247E-1E7E-4802-B069-CD1D7F7A8239
​​​​​​​De eerste maartse viooltjes.

C520655B-FE68-4542-8637-93F8EF6AC543

Kasteel Doorwerth

A6E98281-7A42-4093-8611-9B4F2210AEB8

Zijn we er nu al?

53DD554C-1E63-47A6-9E25-5C87B95DA195
Kort na kasteel Doorwerth zagen we veel van dit soort beukenbomen. Een echtpaar dat hier veel wandelde en die we inhaalden, vertelde ons dat dit komt door knagende bevers die sinds kort weer in dit gebied zijn. Een boswachter had hen verteld dat dit niet heel erg is, omdat er nog genoeg beuken staan. Maar de bevers knagen de stam rondom af, zodat de boom het loodje moet leggen. Het aantal aangeknaagde bomen was toch wel een stuk of 10, en als je bedenkt hoe lang het duurt voor zo’n boom zo groot is, dan weten wij niet of dit wel een duurzaam model is. Dilemma’s voor natuurbeheerders dus.

DB3C82E2-C8EF-4186-A138-4A2266A78D25
Narcissen op de helling van landgoed Duno

Oosterbeek

We bereikten het kerkje van Oosterbeek via een oud kerkepad. Volgens een oud verhaal zou hier keizerin Gisela in het jaar 1027 van een dochter bevallen zijn. Als dank werd pastoor Bernulphus tot bisschop van Utrecht benoemd, en uiteraard later ook heilig verklaard. Wat hiervan precies historisch juist is, is niet helemaal duidelijk.

Wij waren vandaag echte zondagskinderen. Naast het mooie weer hadden we ook het geluk dat de kerk bij uitzondering open was, omdat een klas kinderen er een project had. Een vriendelijke rondleider liet ons toe en vertelde verschillende wederwaardigheden over de bouwgeschiedenis van het kerkje. Dit werd geïllustreerd met een interessante video van 10 minuten. Het is van oorsprong een van de oudste Romaanse kerken van Nederland, en werd in later eeuwen omgebouwd tot een dorpskerk die plaats bood aan 700 kerkgangers. Na de verwoesting in de Tweede Wereldoorlog is de kerk weer in de oorspronkelijke Romaanse stijl herbouwd.

Er is in de Tweede Wereldoorlog hier hevig gevochten. Het was de laatste plek waar de Engelsen nog stand konden houden. De plaquette (”not one shall be forgotten”) en de memoralia eronder tonen aan dat dit terecht nog sterk in de herinnering leeft.

864B78B7-0FC1-4E71-B463-448C07131635076A6CA4-DBF8-4282-874F-452FACA97FD3603F7785-ED3F-4F3F-9656-59AAA8B7BF9E

Arnhem

Een uur later bereikten we Arnhem. Bij de Eusebiuskerk hadden we afgesproken met de broer en schoonzus van Jelle.

58940192-AB78-46F2-B5E8-A70070F953DB

We gebruiken er gezamenlijk de lunch, en na een gezellige tijd leiden zij ons naar het Kruidvat, waar we nog wat extra pleisters inslaan.

Er ontstaat even paniek bij Jelle. De hele route naar Rome hebben we in 23 trajecten opgedeeld, en bij de Eusebiuskerk begint het tweede traject. De Garmin, inmiddels 10 jaar oud, weigert het nieuwe tracé op de kaart aan te geven, en geeft een rare software foutmelding. Gelukkig blijkt een reserve (uit- en weer aanzetten) de oplossing te zijn.

Hieronder zie je Jelle, nog enigszins verbaasd, en zijn broer de rest van het gezelschap weer tegemoetkomen.

3CF96C10-BA7B-41D5-A25E-D199DC8FFA22

619AB873-D066-4AD2-AF14-AFE23BB45FD9

Christine verzorgt nog haar blaren met de nieuw aangeschafte pleisters. Daarna scheiden onze wegen zich weer, helaas. Maar nu kunnen we ook met volle vaart verder op weg naar Rome. Aan het einde van de stad schuilen we nog even voor een korte maar hevige bui.

Westervoort

Tenslotte steken we de IJssel over en bereiken vlot daarna Westervoort. Voordat we onze accommodatie bereiken zien we nog dit grappige, driedimensionale uithangbord.

1E921E2D-1C4F-4E1E-BC39-915F16BBCAA8

1. Joke:
    3 maart 2020
    heel veel succes op de volgende etappe
  2. Gosse & Christine:
    3 maart 2020
    Wat een prachtige plaatjes!
    Gaat het al beter met de blaren?
    Heel veel plezier en tot op Skype!
  3. Marcel:
    3 maart 2020
    Doet me denken aan het lietje: ja, zo,n reisje langs de Rijn Rijn Rijn.
  4. Liesbeth:
    3 maart 2020
    Leuk, die reisverhalen! Ik kijk iedere dag uit naar een nieuw verhaal.
    Als jullie trouwens iedere dag drie kilometer meer lopen dan gepland, komen jullie met Hemelvaart al aan in Rome. In dat geval kunnen jullie altijd nog doorlopen naar een andere stad met dezelfde naam. Zie
    http://www.plaatsenzoeker.nl/called.php?qcity=Rome voor inspiratie.
  5. Jelle en Christine:
    3 maart 2020
    Nou, Rome in de gemeente Maasdriel, Gelderland lijkt ons wel een passend tweede doel. In de buurt woont ook nog familie, dus extra leuk....

Die extra kilometers komen door stukjes omlopen, een bezichtiging of consumptiepauze, en maken de route helaas niet korter! We hebben nog minstens 1864 km voor de boeg.
  6. Bets H.:
    3 maart 2020
    Leuk weer jullie enthousiaste verhalen te lezen en nu dus het laatste afscheid van Nederland en jullie familie. Geen nieuwe blaren gezien gelukkig en handig met wat reserve pleisters morgen wellicht de eerste grens over...!
  7. Paul:
    3 maart 2020
    Wat hebben jullie toch een goede voorbereiding. We krijgen meteen een stuk historie te lezen. Knap hoor en het zien van de foto’s maakt het dagverhaal heel leuk en gezellig.
  8. Anita en Roland:
    3 maart 2020
    Wat een leuke verhalen. We lezen ze nu iedere dag. Veel plezier woensdag.
  9. Hennie Enting-Kuper:
    3 maart 2020
    Leuk om zo met jullie mee te reizen...bedankt voor de verhalen en heb het goed samen op weg. ✍🏼
  10. Johan Boogaard:
    4 maart 2020
    Goede morgen wandelaars. Dag 4. Ook deze dag weer geniet er van. En lekker droog weer. We zien weer uit naar het volgende verhaal
  11. Rick en Ria Visser:
    Ha Jelle en Christine,
    heel veel plezier met wandelen! Leuk om jullie verhalen te lezen, we doen gelijk allerlei ideeen op. Het begint Rick ook al leuk te lijken zo'n lange wandelvakantie...
  12. Brechje Rankenberg:
    4 maart 2020
    Jullie zijn al mooi op weg. Erg leuk jullie zo wat te kunnen volgen. Een mooie en uitdagende reis lijkt het mij. Wens jullie veel plezier met deze wandelreis!
  13. Jelle en Christine:
    4 maart 2020
    En we hebben veel profijt van jouw voedingsadviezen. Nogmaals dank daarvoor.
  14. Jos:
    4 maart 2020
    Leuk om jullie verhalen zo te lezen. Veel plezier. Vandaag (woensdag 4-03-'20 ) prachtig wandelweer !
  15. Nel Wijker:
    4 maart 2020
    Wat een prachtige foto's zeker nu het voorjaar zich aankondigd.Hier wordt je vrolijk van.Die foto van het uithangbord is dat het elfde gebod??? Gaat het beter met de blaren? Bijna de grens over dan gaat het echte werk beginnen mooi.
  16. Jenny Homoet:
    4 maart 2020
    Wat een mooie foto.s succes verder