Onverwachte ontmoetingen

Gelopen: 20,4 km

Totaal gelopen: 78 km

Nog te lopen: 1968 km

CA54B6D8-A703-42B2-B580-9FA41F8D7B06

Bij het ontbijt spraken we nog even met vier vriendinnen, die we in Amerongen nog in hotel Buitenlust bij het avondeten en ontbijt gezien en gesproken hadden. Zij liepen een deel van het Trekvogelpad.

A6676399-EBC7-4BC4-A8F9-9E8DA8DE7935
Bij een bezoek aan Wageningen mag Hotel De Wereld, waar in 1945 de capitulatie getekend werd, natuurlijk niet ontbreken.

Even verder stond deze bijzondere spreuk op een huisdeur. Stof tot nadenken.

64A180C0-17D4-4EF5-A7FE-CA7403E86B95
Hoewel we vlaklopers zijn, hebben we onze route toch over de flanken van de Wageningse berg gelegd. Minder asfalt, meer natuur, maar dus ook meer klimmen en dalen, zoals op deze foto is te zien.

09548A07-4910-4391-91FC-035DEA167A02

Dit gedeelte biedt mooie uitzichten over alles wat tussen de berg en de Rijn in ligt.

AFF7EE8F-5E61-4DD0-834B-B439AE05A1CB

Daarnaast is hier een rijke historie te vinden zoals deze Keltische grafheuvel.

AE1F5D42-7E58-4AA3-9A79-055DE0792BEA

Het voorjaar is langzaam in aantocht, waarvan deze krokussen getuigen. De vogels laten zich ook meer horen. Gisteren hebben we al twee baltsende duiven gezien.

EE8BD948-7411-4C49-AD0A-0B4308D656C2

Na de Wageningse berg is Renkum niet meer ver. Bussen rijden hier zeker op zondag niet veel, zodat een bushokje een aangename rustplaats bood: droog en beschut tegen de wind, die we overigens ook vandaag weer in de rug hadden. In Renkum namen we een zompig maar mooi klompenpad door de Jufferswaard richting Heelsumse beek.

51E62FC3-C3BB-4612-91CF-375A7704980F

329FB0AC-D682-4CA1-9338-A9AC6B55D957
Na de Heelsumse beek gaat het pad door het bos, dan onder de A50 door naar Doorwerth. We besloten de asfaltweg te verlaten en in plaats daarvan parallel aan die weg langs de bosrand te lopen over zandpaadjes. Bij dit mooie meertje peuzelden we onze gisteren in Wageningen gekochte streekbollen op.

6658366A-2176-4594-8560-EE66A770CC17

Onder het eten spotte Christine deze ijsvogel die aan de andere kant van het meertje neerstreek. Het lukte goed om hem met de camera vast te leggen.

5FE2B073-427B-4391-8FB1-A25EE9C0F5AE

Later kregen we nog bezoek van een goedaardige, ruim in zijn vel zittende lobbes van een hond. Langzaam liep hij naar het water, in de gaten houdend of hij toestemming kreeg van zijn bazen. Eerst slorpte hij een grote slok water, daarna gingen de vier poten erin tot buikhoogte en lebberde hij lekker met veel lawaai verder. Er volgde geen zwempartij, maar hij ging er keurig uit naar de bazen. Een prachtbeest!

CBB206E8-7072-4A49-B5CD-9706D71A6066
Een eind verderop bereikten we het plateau van landgoed Duno. Dat bood een schitterend uitzicht over de Rijn, met links aan de horizon de toren van de Eusebiuskerk, het eindpunt van deze etappe, al zichtbaar.

Via Heveadorp bereikten we de Westerbouwing bij Oosterbeek. Daar was men bezig met een drastische verbouwing waardoor het pad erlangs afgesloten was.

Over het kerkpad van Oosterbeek gingen we richting kerk. Vlakbij werden we aangesproken door een wandelaar die de emblemen van de Vereniging Pelgrimswegen naar Rome had gezien die op onze rugzakken zitten. Hij vertelde dat hij onlangs op de fiets naar Santiago was geweest en nu overwoog om datzelfde naar Rome te doen.

Helaas voor hem moesten we het gesprek snel beëindigen, want bij de kerk van Oosterbeek wachtte ons een bijzondere ontmoeting: onze zoon stond ons daar met zijn beide oudste dochters op te wachten. Wat een leuke verrassing, voor ons maar ook voor de meisjes die Pake en Beppe voor een lange tijd moeten missen! Gelukkig zijn er moderne communicatie-middelen die het leed kunnen verzachten.

C22096CC-5B24-428C-9568-1C1A9AB96C25

E82ED12D-4F27-45D8-B1A9-5E67868B6CD4
Na een kwartier moesten we toch afscheid nemen en zwaaiden we elkaar uit. We moesten nog ruim een uur lopen om de binnenstad van Arnhem te bereiken.

Deze avond aten we in een Turks restaurant met de opmerkelijke naam “de ark van Noach”. Dat leek ons toch geschikter dan een nabijgelegen etablissement met de naam “Studio konijnenvoer” (nee, geen grap, dat is er echt).

8C4D6FAE-6C4C-4897-AC12-14BD4DEEB61F

Deze Ark van Noach heeft een bijzondere inrichting. Christine overpeinst hier diepere dingen, met op de achtergrond portretten van Gandhi, Picasso, Socrates, Einstein en Leonardo da Vinci.

Zelfs de pizza van Christine, op de voorgrond, is arkvormig.

E583C27A-D296-40C3-B765-A089890628FB

1. Charlotte:
    5 februari 2023
    Een van de vier hier ;-). Heel veel wandel plezier en mooie plekken en fijne mensen toegewenst!
  2. Ina:
    5 februari 2023
    Hier genieten wij ook van, slaap lekker en tot het volgende verhaal.
  3. Willie en Nel:
    5 februari 2023
    Hoi Jelle en Christien, wat maken jullie mooie momenten mee op jullie reis, fantastich dat jullie ons mee laten genieten.
  4. Bets H.:
    5 februari 2023
    Leuk om vanavond jullie loopavonturen van vandaag nog te lezen inclusief de verrassing met de twee kleindochters uit Veenendaal die als ze in de kerk bij jullie zijn, mij altijd verbeteren: niet bij opa en oma maar bij Pake en Beppe logeren ze! Voor nu weltrusten en morgen gezond weer verder!
  5. Johan Boogaard:
    6 februari 2023
    Goede morgen. Lekker geslapen? Nu op naar de eerste 100 km. Fijne dag vandaag.
  6. Anna van Amerongen:
    6 februari 2023
    Wat is er toch ontzettend veel moois te zien zo ‘vlak naast de deur’ …….wanneer je er oog voor hebt zoals jullie. Geweldig leuk om te lezen!
  7. Cor:
    6 februari 2023
    Leuk te lezen van de ark van Noach. De oorspronkelijke eigenaar was van Armeens/Turkse afkomst, de streek waar de ark volgens historici is geland.
    Arnhem kent meer horeca met een "merkwaardige" naam. Zo kennen we het Hemelrijk en voorheen was er in de straat het Paradijs een eettentje. Veel wandelplezier vandaag met goed weer.
  8. Joop en Wil Feil:
    6 februari 2023
    Wat een verrassing op de zondag! Wel voor langere tijd afscheid nemen van de klein-
    dochters.Zelfs in Turkeij bij de berg Ararat(waar de ark strandde) zagen we geen ark-
    vormige pizza’s. Nog even,dan de grens over .Of gaan jullie via Limburg??
  9. Willem Burggraaf:
    6 februari 2023
    Het mooie van (lange afstand)wandelen zijn juist die spontane ontmoetingen. Er ontstaan zelfs nieuwe vriendschappen of mensen die je redelijkerwijze niet of nooit meer ziet.
    En nu... niet naast je schoenen gaan lopen hoor!
  10. Nel Wijker:
    7 februari 2023
    Het is een prachtige route wat is het toch bijzonder om bijzondere onverwachte teksten of namen of mensen te ontmoeten. Is het omdat je anders naar de omgeving kijkt? Zijn jullie het station blaren en spierpijn voorbij? Leuk om een foto te zien van jullie zoon en kleindochters. Veel wandelplezier het is prachtig wandelweer.
  11. Hans Schimmel:
    11 februari 2023
    Leuk om te lezen hoe jullie door 'mijn' regio lopen. En ook de rest van de reis volg ik op de voet. Letterlijk, want ik ga begin april verder lopen door Duitsland op weg naar Rome. Vanaf....Boppard!
    Hartelijke groet, Hans Schimmel (Dieren).
  12. Jelle en Christine:
    13 februari 2023
    Leuk om te horen, en alvast succes gewenst met je tocht! Houdt je dan ook een weblog bij?
    Groeten uit Sinnersdorf.
  13. Hans Schimmel:
    17 februari 2023
    Ik heb nog geen blog voor tijdens mijn reizen, maar misschien komt dat nog. Wel publiceer ik videoreportages achteraf. Ben nu bezig met montage van mijn gedeelte door de Eifel. zie hiervoor hansschimmel.nl
  14. Jelle en Christine:
    17 februari 2023
    Leuk om die video’s te zien!