Hoe hebben we de route gemaakt?

28 februari 2020 - Zeist, Nederland

Dit keer alleen een verhaal voor de geïnteresseerden in hoe wij onze route gemaakt hebben.

We begonnen met de lijst van voor ons route-bepalende steden die we zouden passeren: Arnhem, Wezel, Keulen, Bingen, Worms, Heidelberg, Ludwigsburg, Ulm, Kempten, Innsbruck, Trente, Mantua, Bologna, Prato, Florence, Arezzo, Orvieto, Orte en ons eindpunt Rome. Dat vulden we aan met de relevante grensovergangen.

Vervolgens maakten we van elk deeltraject een wandelroute met behulp van het gratis Garmin Basecamp programma. Daarnaast waren de websites waymarkedtrails.org en gpsvisualizer.com bijzonder nuttig voor ons. Dat laatste programma biedt de mogelijkheid om je spoor over verschillende kaarten te leggen, zoals Google Maps waarop je relevante zaken als hotels en winkels kunt vinden, of over een echte wandelkaart met hoogte informatie, of over luchtfoto’s van Google of arcGIS. We waren daar begin 2019 mee klaar.

Eind 2019 hebben we de hele route nogmaals gecontroleerd. Voor het Duitse gedeelte hadden we een Garmin kaart van ongeveer 10 jaar oud gebruikt, die op een aantal punten verouderd bleek te zijn. Verder was er inmiddels ook verbeterd kaartmateriaal van OpenStreetmap beschikbaar. Tot onze blijdschap zijn er in Duitsland en in het noorden van Italië steeds meer vrijliggende fietspaden, waarop je goed kunt lopen, wanneer er geen alternatief is. Dit in tegenstelling tot Italië ten zuiden van de Apennijnen, waar het maken van een route vaak erg moeilijk is doordat heel veel paden doodlopen bij een huis en er dan alleen maar een drukke voorrangsweg overblijft. Op die kaarten zijn sowieso veel doodlopende paden, en de informatie is niet altijd correct als je het vergelijkt met luchtfoto’s. Daardoor moesten routes soms aanzienlijk verlegd worden.

Daarbij waren er de volgende aandachtspunten. Soms hadden we onze route gelegd over een traject waar het nieuwe materiaal aantoonde dat er geen pad of brug meer was, of waar een viaduct was waar je niet van de ene weg op de andere weg kon komen.

Het controleren van kritische punten via Google Street View (helaas weinig beschikbaar voor Duitsland en Oostenrijk, maar wel voor Italië en Nederland) of via luchtfoto’s van Google of arcGIS bleek heel nuttig te zijn. Zo kwamen we het volgende geval tegen.

We wilden de Po oversteken tussen Bagnolo San Vito en San Benedetto Po. Begin 2019 toonden de Google foto’s dat je vanaf een dijk zo op het talud van de weg over de brug kon komen, waarna je over een voetgangersstrook de rivier kon oversteken. De foto van eind 2019 (zie hieronder) toont aan dat dit op dit moment niet mogelijk is. Het geheel is afgesloten met bouwhekken. Informatie op internet leert ons dat er een geheel nieuwe brug wordt aangelegd, zelfs met vrijliggend fiets- en voetpad, maar daar hebben wij nu nog niets aan, want die is pas eind 2020 klaar. Zo waren we gedwongen een andere brug te kiezen en die lag maar liefst 20 km westelijker, wat betekende dat we de route voor het deeltraject Mantua-Bologna aanzienlijk moesten verleggen.

PNG-afbeelding 2

De afgesloten toegang tot de brug over de Po

Verder kwamen we ook een aantal wegen tegen waar we absoluut niet over wilden lopen. Die hadden we over het hoofd gezien. Het betreft vooral stukjes tweebaansvoorrangswegen zonder voetpad of brede berm. Daarvoor konden we vrijwel altijd goede alternatieven vinden.

Het lastigste zijn nauwe paadjes door bosrijk gebied, want door de bomen is het pad niet te zien op luchtfoto’s. We willen niet verzanden op steile, overwoekerde geitenpaadjes. Zoiets hadden we in het najaar nog in Duitsland meegemaakt. Het op de kaart gemarkeerde pad was daar helemaal dichtgegroeid.

Een voorbeeld van zo’n overwoekerd pad op onze geplande route tussen Orte en Rome is de wandelroute Via Narcense tussen Civita Castellana en Calcata Vecchia, door het dal van de rivier Treja. Halverwege deze route zou een brug over een beek moeten zijn, maar die was op de luchtfoto niet te zien. Op een van de weinige websites die deze op zich prachtige wandelroute beschreven, stond vermeld dat het raadzaam was een sikkel mee te nemen vanwege het overwoekerende groen. Dat deed ons toch maar besluiten om een iets langere traject te nemen voor deze dagetappe. Het is vervelend als je na uren lopen weer op je schreden terug moet keren en dan alsnog een lange etappe moet doen.

Morgen weer een heel ander verhaal.

1. Melie:
    29 februari 2020
    Spannend! Volg het allemaal graag! Slaap lekker vannacht en voor morgen alvast een goede start! Liefs!
  2. Liesbeth:
    29 februari 2020
    Welke van de genoemde steden willen jullie heel graag bezoeken? En is de route daar stiekem op aangepast, of liggen deze steden toevallig op de route?
  3. Jelle en Christine:
    29 februari 2020
    Nou, we willen ze allemaal bezoeken, en we hebben erg weinig gesmokkeld - maar in verschillende steden zijn we al eens geweest, en dan kunnen we weer herinneringen ophalen.