Uit de Beethovenstad

Bonn-Remagen

Gepland: 22 km

Gelopen: 26 km

Nog te lopen: 1633 km

De voeten raken nu goed getraind. Daarom hadden we gisteravond nog genoeg energie om even de stad in te gaan om te eten. Bonn is een echte studentenstad en daarom is er duidelijk meer te kiezen dan schnitzels. We grepen deze kans aan en hebben heerlijk Mexicaans gegeten. Duidelijk ook de keuze van de vele studenten die hier ook aten.

De volgende morgen lazen we deze spreuk: alleen ga je sneller maar samen kom je verder. Iets om over na te denken, maar wij vinden ons volledig hierin tijdens onze reis.

Nu we toch in Bonn waren, besloten we om een klein stukje door de stad te lopen. In het plaveisel van de Friedrichstrasse lagen tegels die ‘s avonds van onderen verlicht werden, met portretten van beroemde personen. Hier de afbeelding van Hermann von Helmholtz, een van de meest veelzijdige geleerden uit de 19e eeuw. Hij is bekend door de ontdekking van de wet van behoud van energie, die hij - zeer toepasselijk voor onze reis - afleidde toen hij de stofwisseling van spieren bestudeerde. Hemholtz is in 1855 hoogleraar in Bonn geweest, vandaar hier deze plaquette.

4559127-s.jpg?1584202161
De beroemdste inwoner van Bonn is echter ongetwijfeld Ludwig van Beethoven, die hier dit jaar 250 jaar geleden geboren werd. Er is hier van alles en nog wat naar hem vernoemd, tot zelfs Beethoven energie.EEC1E7A0-0C64-41B2-A2D7-FA05CC78D37ACC1602AF-CF01-4897-8669-153FB69E170199FE035C-7DDF-4303-A97F-E69B9DF737B6
We liepen langs zijn geboortehuis (en dachten even terug aan 1 maart toen Warno ook een stukje Beethoven speelde).

BFA045BD-F460-4F52-A13A-F8858A2BF691

Via de markt met het oude raadhuis, hierboven afgebeeld, liepen we naar de Rijnboulevard, een bijzonder mooi en parkachtig aangelegd stukje stad, waar al veel mensen genoten van de voorjaarszon.

3956B435-F9AD-4ED8-AA92-43EC63A58574
Ons oog viel op het bordje voor dit monumentale pand: Deutsce Bundesrat. Die zit tegenwoordig in Berlijn, maar oudere lezers zullen zich nog herinneren dat Bonn ooit de regeringszetel was van de BRD. Konrad Adenauer heeft daar persoonlijk voor gezorgd. Hij was een echte bruggenbouwer in het Europa van de wederopbouw, en daarom maakten we ter ere van hem deze foto van de onderkant van de grote Rijnbrug die naar hem vernoemd is, toen we daar onderdoor liepen.E5FE2ECA-3765-4791-9F9D-1AE46748DC1B
Iets verderop genoten we van deze prachtige magnoliaboom, die net nog niet door het hoge water bereikt is. Ook vandaag hebben we kleine stukjes moeten afwijken van de route pal langs het water, maar dat was nauwelijks om en ook afwisselend.

92F04F20-8320-476D-9510-B6D1E89CB617
We passeerden de Drachenfels, een 321 m hoge uitgedoofde vulkaan in het Siebengebirge. Volgens de legende zou Siegfried hier de draak Fafnir gedood hebben. In elk geval is het het oudste natuurreservaat van Europa, sinds 1836. De dom van Keulen is destijds gebouwd met steen uit deze berg. Het is jammer dat men aan de zuidkant van de berg een foeilelijk modern gebouw heeft neergezet (niet te zien op de foto).

D135CE8F-0A3B-441B-983A-3EC154555D87

19e eeuws slot op de Drachenfels.

7E7C9434-419A-42F4-8645-A0240E6E4388
Een eind verderop heeft de Rijn een klein eilandje. Het heet Nonnenwerth en al sinds 1126 zijn hier nonnen veilig opgeborgen. Tegenwoordig geven deze dames er les, er is een gymnasium.962F0AE8-0809-4FAF-AB9A-F081DBFF9A3D214AC4AF-A7F2-410B-8D95-9E7CE7D89215
Weer verder komen we dit bordje tegen. Aan de overkant van de Rijn ligt Bad Honnef. Jelle heeft hier goede herinneringen aan: daar bezocht hij in 1981 zijn eerste internationale conferentie. De contacten die hij er legde met zijn Tsjechische collega’s hebben er mee toe bijgedragen dat hij de ervaring kreeg die hem uiteindelijk zijn vaste baan hebben opgeleverd. Boeiend om de diverse jonge Europese collega’s uit oost en west, noord en zuid te zien en ieder met eigen Engels dialect te horen spreken. Ook verbijsterend om te zien hoe Zweedse collega’s na 1 glas bier als wilde beesten uit hun ogen keken.

4C42333F-BB77-4142-AAD5-1607498ABB0E

In Oberwinter gaan we opnieuw even van de rivier af. Het is een bijzonder aardig plaatsje met veel oude huizen. De koffie in café Köstlich was kostig, en de eigenaren zaten achterin de zaak te roken, zodat overal een lichte nicotinegeur hing. Het is dat er een toilet nodig was, maar ga anders niet deze zaak binnen.

Tenslotte bereikten we ons doel voor vandaag, Remagen. Vanuit onze hotelkamer zien we de grote Rijnschepen voorbijvaren, prachtig!

1. Noud Maas:
    14 maart 2020
    Interessant om jullie te volgen tijdens deze pelgrimage. Goede en inhoudelijke reisverslagen, gelardeerd met mooie foto's.

De conditie die jullie nu al hebben opgebouwd zal waarschijnlijk alleen nog maar gaan toenemen, zo was mijn ervaring toch.

Blijf genieten en hou ons op de hoogte.
  2. Pietie:
    14 maart 2020
    Fijn, dat jullie Bonn konden bezichtigen! Jullie zien zo wel veel. Geniet er van!
  3. Willem Burggraaf:
    14 maart 2020
    Hallo Jelle en Christien, wat krijgen jullie mee van het “ontregelde” Nederland?
    Voorts genieten wij elke dag van de reisverhalen en foto’s. Wat een werk !
  4. Jelle en Christine:
    14 maart 2020
    Wij volgen het nieuws nauwgezet!
    Verder hebben we met het wandelen nog geen beperkingen ondervonden.
    We passen goed op dat we niet in een grote massa mensen terecht komen.
    Verder zijn we benieuwd hoe ver we kunnen komen......
  5. Joke en Theun:
    14 maart 2020
    we genieten elke dag weer van jullie belevenissen.En wat een mooie foto’s!Veel wandel plezier nog.
  6. Paul:
    14 maart 2020
    Wat zien jullie toch veel. En weten ook in Bonn de weg.
  7. Wilma Rommes:
    14 maart 2020
    Jullie zijn je roeping mis gelopen. Je had wel reisgids kunnen worden. Zoveel informatie die jullie geven jullie steeds. Ik geniet ervan. Toppie😊
  8. Ina:
    16 maart 2020
    Inderdaad erge mooie reisverslagen, van jullie, Jelle en Christiene.
    Floortje heeft geduchte concurrenten erbij gekregen!!!
    Wensen jullie nog veel wandelplezier en Gods Zegen toe.
  9. Renger de Bruin:
    16 maart 2020
    Leuk, Bonn, ik ben er veel geweest met het tentoonstellingsproject Wikinger am Rhein, met de universiteit en het Landesmuseum. En de Rijn met hoog water is altijd mooi.