Wat verwachten we van deze tocht?

29 februari 2020 - Zeist, Nederland

Er zijn verschillende redenen waarom mensen op pad gaan naar Rome. In het verleden gingen mensen wel op pelgrimsreis naar Rome om aflaat van hun zonden te verkrijgen, of om de paus om een uitspraak over een conflict te vragen. Tegenwoordig gaan ook nog al wat mensen op pad om zich te bezinnen op hun leven.

We gaan niet op pad om religieuze redenen, hoewel religie een belangrijke rol in ons leven speelt. In de eerste plaats gaan we vooral om de uitdaging van de wandeltocht. Daarbij willen we al onze zintuigen gebruiken om te ervaren wat er om ons heen is: horen, zien, voelen, proeven en ruiken. Dat kan betrekking hebben op het landschap, flora en fauna, monumenten, weer en verkeer, dorpen, steden en industrie, maar natuurlijk zeker ook de ontmoetingen met mensen van allerlei pluimage.

Hoewel Rome een indrukwekkende stad is, is Rome op zich niet het doel van onze reis, maar de reis is het doel. Dat lees je ook vaak in verslagen van reizigers die daar aankomen aan het einde van hun reis.

Als moderne pelgrims vinden we het niet meer van deze tijd om allerhande kloosters en pastorieën langs te gaan om om onderdak te bedelen. Anderen hoeven niet op te draaien voor de kosten van onze wandelreis. Wij maken vooral gebruik van goedkope accommodatie, anderen zullen een tent meenemen. Wij laten die tent achterwege omdat we geen kampeerders zijn en het ook flink in het mee te dragen gewicht scheelt.

We zijn er ons van bewust, dat niet iedereen het einddoel haalt. Een aantal weblogs verhalen, dat sommige wandelaars de tocht moeten opgeven door blessures of andere onvoorziene omstandigheden. We willen ons niet bij voorbaat laten ontmoedigen en gaan morgen, zondag vol goede moed op pad.

1. Marcel van de Krol:
    29 februari 2020
    Een goed begin van je reis toegewenst. Veel succes toegewenst.
  2. Bart en Hanneke:
    29 februari 2020
    Mooie pelgrimstocht toegewenst. Jullie beginnen in ieder geval met de wind in de rug.
  3. Anneke Frijlink:
    29 februari 2020
    Een goede reis toegewenst en heel veel wandelplezier!
  4. Bea:
    1 maart 2020
    Ik wens jullie heel veel wandelplezier en mooi weer toe, ik volg jullie op de voet want mijn plannen naar Rome liggen voor volgend jaar klaar, na ook in Santiago te zijn geweest in 2017. SUCCES.
  5. Lex van der Linden:
    1 maart 2020
    Een goede reis en hopelijk houden jullie het de eerste etappe droog, veel plezier en succes!!
  6. Inge:
    1 maart 2020
    Jaaa, het is zover, jullie zijn vertrokken!
    Ik wens jullie een hele mooie tocht en een goede tijd!
  7. Wilem van Maren:
    1 maart 2020
    De reis is het doel. Houd goede moed.
  8. Nel Wijker:
    1 maart 2020
    Heel veel wandelplezier langs ...........wegen!!!!
  9. Dicky van Roest:
    1 maart 2020
    Een fantastisch mooie tocht gewenst, veel plezier.
    Ik neem nu al mijn petje af voor jullie.
  10. Anita en Roland:
    1 maart 2020
    Heel veel plezier en geniet er maar van. Vandaag hebben jullie de eerste etappe gelopen als jullie dit zien.
  11. Geurt en Edith:
    1 maart 2020
    Wij hopen, dat jullie een goede eerste dag gehad hebben, die stimuleerd om verder te gaan.
  12. Willem Burggraaf:
    1 maart 2020
    Sta open voor alle mensen die net als jullie onderweg zijn. Hier komen vaak de mooiste gesprekken uit.
    Veel wandelplezier!