Prutlopers

Weckhoven-Sinnersdorf

Gepland: 19 km

Gelopen: 21 km

Nog te lopen: 1702

Zoals een van onze volgers gisteren al liet weten, is het vandaag biddag voor gewas en arbeid in de protestantse kerken in Nederland. Deze dag verdwijnt helaas meer en meer, maar blijft relevant als je naar de huidige crisis kijkt. Een paar kleine virussen kunnen de hele wereld op zijn kop zetten. Technologie biedt wel oplossingen voor veel problemen, maar niet voor alle. Iets om over na te denken.

Vandaag hebben we ondanks het regenachtige weer heerlijk gewandeld. De routine komt er nu echt in. Nog in onze overnachtingsplaats Weckhoven zagen we dit bijzonder staaltje architectuur. Niet iedereen zal er van houden, maar apart blijft het wel, zo’n kerkgebouw van koper.

0C66D991-3F31-4B41-980B-447585B97A23

We liepen door de velden en door kleine dorpjes. Bij dit huis weet je precies waar je bent.

CD64A705-8945-411D-8EC1-DEDF98EFD494

Het pad was op verschillende plekken erg modderig en pruttig. Op een bepaalde plek leek het wel of er drijfzand op het pad lag, je werd er bijna ingezogen.

B38C1ADA-B394-455B-B9E6-11E2CDBCD77E

D8060A9C-42B5-4E94-B645-8A689E400B10

Kort hierna bereikten we de oude grens tussen het hertogdom Gulik en het Aartsbisdom Keulen. Er stond een crucifix wat op zich niet heel bijzonder is, maar lees eens de beschrijving. Een citaat daaruit: om de grens toe te maken voor bedreigende duivelse en demonische krachten, zodat ze niet ziekte en dood in het gebied en de plaatsen konden binnenbrengen. Hoe actueel met de huidige quarantaine maatregelen overal!

74E60B22-9932-44A2-A3A3-1924A3CA16414556419-s.jpg?1583955779

Na 6 km bereikten we het dorpje Gohr, waar we een opdroogpauze namen bij de plaatselijke bakker. Hij had de wat merkwaardige achternaam “Jungverdorben”, maar hij kon goed taarten bakken!

9F103FE3-789E-4793-95CA-9AB73CD07391

We liepen verder door de velden en kwamen bij dit gehucht aan, dat al naar een van ons vernoemd was. daarna kwamen we in een bosrijke omgeving, en bereikten na een uurtje het kloostercomplex Knechtsteden, dat dateert uit de 12e eeuw.

C7ED04CA-BA12-403B-92AB-24CF498B8DF5

Tegenwoordig is er van alles omheen, o.a. een gymnasium. Wij aten in een bushokje onze middagboterham op, en zagen de leerlingen voorbijkomen. Een slenterende jongen, diepgebogen: hoe leg ik die onvoldoende nu uit aan mijn ouders. Twee vrolijk naast elkaar marcherende knapen: misschien ook wel onvoldoende, maar zij zagen het leven van de zonnige kant. Het is maar hoe je het bekijkt.

FF8CA894-ABF7-4508-BA0E-06AC3B314C16

Hierna begon de wandeling door het Chorbusch, een oud stadswoud van Keulen. We volgden een lange, rechte weg van 3,5 km door het volgroeide bos. Aan het einde werden we verrast door tientallen padden.

73163570-DEE6-4EA9-A3E7-353E9F041DF0

Na nog wat zompigheid bereikten we al snel daarna ons hotel in Sinnersdorf. Daar had men blijkbaar vaker last van vuile schoenen, want er stond een elektrische borstel en een bordje om de vuile schoenen buiten uit te doen, hetgeen wij braaf deden.

Voor het eerst in dagen hadden we weer echt trek in het warme eten, en de schnitzels smaakten dan ook prima.

Morgen willen we door Keulen verder trekken.

1. Cock Vonk:
    11 maart 2020
    Dank voor het leuke verslag iedere dag. Ik heb het gevoel dat ik een klein beetje mee mag lopen.
    Veel succes
  2. Anna van Amerongen:
    11 maart 2020
    Ik sluit me aan bij de vorige schrijver, echt ontzettend leuk om d.m.v. de verhalen en foto’s a.h.w. met jullie mee te lopen!
  3. Johan Boogaard:
    11 maart 2020
    En weer dank voor jullie verhaal.leerzaam en mooi wordt alles uitgelegd wat jullie zien en beleven.Ik wens jullie morgen veel zon toe.
  4. Pietie:
    11 maart 2020
    Het weer wordt beter, misschien kunnen jullie overmorgen zonder regenkleding? Succes hoor!
  5. Rick en Ria Visser:
    11 maart 2020
    We nemen aan dat jullie in Keulen de Rijnoever zullen volgen? Anders mis je de Dom en wat er nog aan oude gebouwen in het centrum overgebleven is na de zware bombardementen in de oorlog! En: als jullie dan toch langs de Rijnoever lopen, kijk dan vlak voor de spoorbrug even naar rechts, waar het hoofdkantoor van de European Aviation Safety Agency staat. Een gebouw waar Rick geregeld komt vanwege het werk.
  6. Jelle en Christine:
    11 maart 2020
    Sankt Gereon en Dom staan op het programma, en daarna 2 km langs de Rijn. Daarna landinwaarts naar het zuiden. Morgen meer hierover.
  7. Jan en Adri Bos:
    12 maart 2020
    Wat fijn dat jullie opknappen. M0rgen zal ook wel een mooie route worden. veel wandelplezier.