De eerste hele dag in regenkleding

10 maart 2020 - Weckhoven, Duitsland

Dag 10 - dinsdag 10 maart

Osterath-Weckhoven

Gepland: 16 km

Gelopen: 17 km

Nog te lopen: 1721 km

Even vooraf voor onze volgers: als je e-mails wilt krijgen bij het verschijnen van een nieuw verhaal (dagelijks), dan krijg je na aanmelding automatisch een e-mail met een verzoek om je aanmelding te bevestigen. Vergeet dat niet, anders werkt het niet. We zien dat volgers Jos en Piet die laatste stap nog niet gemaakt hebben.

Na een goede nachtrust en geleidelijk helende “kwaaltjes“ vertrokken we vol goede moed. Ondanks de voorspelde gedurende regen viel alles mee (dat wil zeggen niet alles op onze hoofden).

13E2654E-6A8E-436E-889E-964A0E8EE92C

Als de nood het hoogste is, is zo’n voorziening voor reizigers pal langs de weg een uitkomst!

058601DD-BABA-4EB4-8D3F-AB2A9F26A2EF
Een selfie in de spiegel.5505D32D-2AA5-4371-880D-50FDE7122381
Duitsers zijn echte vleesliefhebbers. Het woord “slachtfeest” moet voor andere dierenliefhebbers een gruwel zijn.

37688DAA-F7CA-47D7-88FB-F3D5F5B37864
Het traject voerde ons langs veel paardensportbedrijven. Bij een van de eersten kwam ons net een oudere dame tegemoet op een flitsend renpaard. Zij vertelde dat ze dit elke dag, in weer en wind deed om gezond te blijven. Op de foto hierboven staat Jelle bij de poort van de villa Lauvenburg. Ooit stond hier een kasteel. Nu is het een stoeterij voor renpaarden. Misschien zijn deze renpaarden eleganter en sneller, maar er gaat niets boven een prachtig zwart Fries paard.

Na een uur arriveerden we in Neuss. Vanwege de lichte regen besloten we om niet langs de groenstrook langs het Nordkanal te lopen, maar parallel daaraan langs de hoofdweg van de stad, omdat we daar wellicht even konden schuilen en wat warms nuttigen. Een norse Italiaan (ja, die bestaan ook) zei dat we binnen nog niet terecht konden, alleen op het terras buiten...😓

Dat deden we natuurlijk niet, en iets verder konden we bij een bakker terecht. Bij het verlaten van de bakkerszaak zagen we een poster hangen over crowdfunding voor een baby die alleen na gentherapie van de beademing af zou kunnen. Kosten twee miljoen Euro. Hoeveel is een mensenleven waard? Wie het weet, mag het zeggen...

57579F21-AE6A-43A6-8741-1881DCAB41EA
We passeerden de Mariakerk, de grootste kerk van de stad, in neogotische stijl gebouwd in 1902; die biedt plek aan 3000 kerkgangers en werd gebouwd om de groeiende aantallen arbeiders plaats te kunnen bieden.

Neuss is nu een belangrijke industrie- en havenstad, tegenover Düsseldorf aan de Rijn. De Romeinen bouwden hier in 16 v. Chr. een legerkamp, Novaesium genoemd. Omdat we de haven letterlijk links lieten liggen, misten we op een halve kilometer de echte historische kerk, de Quirinus-Münster uit 1230. Nu, volgende keer beter opletten (maar we lopen er niet voor terug).

BBCE4630-D4B7-4F74-9FBC-E67D0BB01850

Aan de rand van de stad staat nog deze Blutturm uit de 13e eeuw. Hij diende destijds ook als gevangenis en folterkamer.

Kort hierna verlaten we de stad en volgen het brede groene lint langs het riviertje de Erft. Daar zien we deze bosanemoon en vele anderen.

B6EA66D0-54EF-4848-803E-6073CBA072BF
Er staan hier ook diverse hoge bomen met van die grote half-parasieten, ofwel maretakken. We misten hier echter de druïde Panoramix, die maretak nodig had om de magische toverdrank te bereiden waarmee de Galliërs de Romeinen aankonden (zie de Asterix strips).78C81D45-7F56-4BF5-851C-E22FE0DD602B

1. Paul:
    10 maart 2020
    Een pittig dagje met de hele dag regen. Jullie outfit is er op berekend.
  2. Liesbeth:
    10 maart 2020
    Hebben jullie wel gezoend onder de maretak? 😘😘
  3. Rick en Ria Visser:
    10 maart 2020
    Voetzolen en hielen zijn dus langzamerhand gehard door de dagelijkse oefening?
    We zien dat jullie morgen door het Gnadental zullen komen, een mooie plek om op biddag even te mediteren!
  4. Jelle en Christine:
    11 maart 2020
    Dank, zie ons weblog van vandaag 11 maart. Gnadental hebben we letterlijk links moeten laten liggen, maar er is nog genoeg gedenkwaardigs over.
  5. Katrien Steenbrugge:
    10 maart 2020
    Groeten uit een leeg Rome, hopelijk is coronavirus onder controle als jullie hier aankomen! Het is een prachtige stad, zelf al is alles gesloten.
  6. Geurt en Edith:
    10 maart 2020
    Regen onderweg, Maar dat hoort er bij. Ik ken het van vroeger, van onze vakantie fietstochten. Ik ben telkens verbaasd, over de vele informatie, die jullie hebben of verzamelen over de Route.
  7. Joke:
    10 maart 2020
    ik vind het wel een uitdaging iedere dag weer top.
  8. Mieke en Pietie:
    10 maart 2020
    Obelix zit vast nog op het Schlachtfest......
  9. Jan en Adri Bos:
    11 maart 2020
    Fijn dat jullie weer opknappen. Petje af om zo door te gaan. Wat hebben jullie al veel gezien. En wat fijn dat wij door de verhalen mee mogen genieten.