Afscheid van Nederland

Westervoort-Emmerik

Gepland: 28 km

Gelopen: 30 km

Nog te lopen: 1836 km

Nog steeds hebben we flinke blaren: Christine op haar hiel en Jelle onder zijn voeten. Daarom zagen we wel wat op voor de etappe van vandaag, die 28 km lang is, behoorlijk langer dan gemiddeld. Maar er waren niet echt alternatieve overnachtingsplekken beschikbaar tussen Westervoort en Emmerik op de dag dat wij zouden lopen. Bovendien zouden we dan al vroeg in onze route achter gaan lopen op het ideale schema. We besloten daarom toch maar de stoute schoenen aan te trekken en naar Emmerik te lopen.

F6190D9D-49A7-4564-9287-BBBC0E1A8C2B
Nog in Westervoort, vlak bij de bebouwing, zagen we deze fazant.

0757DD52-89AA-464C-85B6-B3823F4A8B73945D142C-597A-469D-AB87-4DAA3559E543
Iets verderop waren er grote groepen ganzen te zien, in de buurt van het uit de Middeleeuwen stammende huis Loowaard.

80812641-BB42-465C-9DD2-FA47BA8D67B2
Blijkbaar is het hier gelukt om uit oude DNA resten weer een mammoet te reconstrueren. Een imposante verschijning!

In het dorp Pannerden is alle horeca nog gesloten. Christine koopt er betadinezalf, en we rusten - heel passend - uit op een bankje voor een zorg- en medisch centrum. Daarna verlaten we Pannerden en lopen naar de buurtschap Kijfwaard. Waar zou die naam vandaan komen?

De Waal en Rijn vormen hier inmiddels één brede stroom. Op diverse panelen wordt uitgelegd hoe deze grote waterstromen door menselijk ingrijpen drastisch zijn verlegd. Een indrukwekkende prestatie, omdat alles met de hand moest gebeuren.

0ABFA80F-5DDC-4B39-80D2-59D100243ADF

Bij de sluis over de Oude Waal zagen we bovenstaand stukje industrieel erfgoed uit Utrecht. Dit vormt de toegang tot de Gelderse Poort, een schitterend natuurgebied met “echte“  mangrovebossen.

51967AC6-E95C-418F-BE72-3B42AEC17E50
In Tolkamer was de horeca wel open, en in Taveerne De Bijland konden we genieten van een warm drankje. Het is een bijzonder gezellig etablissement, en je kunt er ook genieten van de echte Gelderse tongval.

D778BB18-E2EF-47D1-97AA-D822F7F48EEA
Especially for Ciro: in this pub they are also fan of the soccer team in your new home town!

Iets verderop in Tolkamer zagen we dit minder gezellige en man-onvriendelijke schildje.

5B3F624C-56C4-43C3-95EF-826AC47AAE37

Uiteraard mag een bord met uitleg over deze speciale plek niet ontbreken. Hier stroomt de Rijn dus ons land binnen.

53B8CFB8-8528-4CD7-93C2-3FF4F3210964

De grens tussen Nederland en Duitsland zou je bijna onopgemerkt voorbij lopen. Het is dat deze wegwijzer plaatsen uit beide landen aangeeft, maar anders. Het is goed om het ”belang” van ons vaderland nog eens aan te geven: in vier dagen lopen ben je het al uit!

241E499F-B6DB-4C69-BCA1-DAF893B4A9B0

In Duitsland werden we direct met een schot hagel verwelkomd, dat plotseling uit de lucht kwam vallen. Wat is dat toch met die grenzen: zondag bij het verlaten van onze woongemeente Zeist een wegomlegging, regen bij het verlaten van onze provincie Utrecht op maandag, en nu hagel bij het verlaten van Nederland. Gelukkig hoeven we de EU niet te verlaten als we naar Rome lopen....

De bui duurde niet lang en dus konden we weldra de laatste 6 km naar Emmerik afleggen, een mooie en rustige route over de Rijndijk.

82B7B76A-717B-4C4C-B5E0-F21E44123911
In Emmerik staat deze petrochemische industrie direct aan de rand van de oude stad. Hoe kun je zoiets nu uit oogpunt van veiligheid daar neerzetten?

Emmerik is een stad die al heel oude banden met Nederland heeft. Ooit behoorde het tot het hertogdom Gelre. In de tachtigjarige oorlog vonden hier ook gevluchte katholieken uit Friesland een schuilplaats, als ze Groningen niet veilig genoeg vonden. Protestanten vonden meestal asiel in Emden.

Onze voeten waren behoorlijk pijnlijk, en daarom kozen we maar het dichtstbijzijnde restaurant bij ons hotel, voordat de schoenen uitgingen en de voeten verzorgd konden worden. Het hotel is bijzonder rustig: de receptionist meldde ons dat hij door afzeggingen in verband met angst voor het coronavirus al 10.000 euro schade geleden had.

1. Karin Beemster:
    Beste Christine en Jelle,
    ik volg jullie op de voet. Die blaren dat is heel vervelend. Jullie zien veel onderweg en vertellen daar leuk over. Dank voor het delen en veel succes met jullie tocht. Ik heb er veel bewondering voor.
  2. Martha:
    4 maart 2020
    Ongelooflijk zeg dat jullie al zover zijn met die blaren.
    Respect hoor.
    Ik kijk elke avond uit naar jullie belevenissen die zo leuk beschreven worden.
    Hopelijk een fijne nachtrust.
  3. Ineke Barendregt:
    4 maart 2020
    Heel erg leuk om jullie "op de voet" te volgen! En zoals anderen ook al opmerkten: we snuiven gelijk een stukje geschiedenis mee. Veel succes en ik hoop dat de blaren willen genezen.
  4. Johan Boogaard:
    4 maart 2020
    Hebben jullie vaker last van blaren? Die blaren is toch wél lastig maar petje af hoor voor jullie.
  5. Truus:
    5 maart 2020
    Samen zijn jullie knappe verslaggevers om de voetreis zo te beschrijven, dat het dubbel genieten is voor de lezers. Ondanks de blaren🧦 toch doorzetten om de geplande km te halen.🧢 Sterkte voor de verdere reis
  6. Jelle en Christine:
    5 maart 2020
    Leuk om jullie reisverslagen te lezen. Zo kan ik jullie op de voet volgen. Ik hoop dat de blaren niet erger worden. Ik neem mijn petje voor jullie af. Succes!
  7. Peter van der Veen:
    5 maart 2020
    Leuk om jullie reis verslag te lezen.
    Succes met de verdere reis en hopelijk heb je niet teveel last van de blaren.
  8. Jan en Adri Bos:
    5 maart 2020
    wij hebben grote bewondering voor jullie. Met zulke zere voeten en toch maar door gaan.
    Wat zien jullie ook veel mooie natuur. Veel succes verder en voorzichtig met de voeten.
  9. Nellie:
    5 maart 2020
    Het is genieten van jullie reisverhalen!
    Veel plezier!
  10. Lex van der Linden:
    5 maart 2020
    Leuke reisverslagen en foto's. Sterkte met de blaren want dat lijkt mij niet bepaald prettig.
  11. Paul:
    5 maart 2020
    Jammer van de blaren. Snap daar eigenlijk niks van. Hopelijk geneest eea snel en kunnen jullie pijnloos verder.
    Elke dag kijk ik uit naar het zeer lezenswaardige reisverslag. Maar bovenal de humor.
  12. Avri:
    Hallo Jelle en Christine,

Wat een prachtig avontuur en mooi zoals jullie het in je opnemen gezien tekst en plaatjes.
    Veel succes en leerzame ervaringen op jullie weg!
  13. Gerard en Ina Bos:
    5 maart 2020
    Wat mooi om jullie reisverslagen te lezen, wij krijgen gelijk geschiedenisles en historische feiten voorgeschoteld! Dank jullie wel daarvoor en wij wensen jullie nog vele mooie dagen. Hartelijke groeten en met veel respect!