Palmpasen

Gelopen: 23,1km

Totaal gelopen: 1309 km

Nog te lopen: 794 km

EB20D647-6287-411F-A949-C45FD1CC9057
De dag begon met een vergissing. Wij sliepen in het hotel op het vliegveld. Daar zijn geen commerciële vluchten, dus het was wel rustig. De kaart had aangegeven dat we onze route zuidwaarts aan de kant van het hotel konden vervolgen over een verhard pad, om zo weer op het fietspad langs de Adige te komen. Helaas, voor het pad stond een gesloten hek, want het pad liep blijkbaar net over het terrein van het vliegveld. De enige andere optie zou lopen over de SS12 zijn, die hier vierbaans is. Dat leek ons geen goed idee. Dus was de enige andere optie teruglopen, noordwaarts langs de landingsbaan, om dan aan de andere kant van de landingsbaan over het bedoelde fietspad te lopen. Al met al betekende dit 2,7 km omlopen, en dat aan het begin van de dag.

Maar we hoefden niet te klagen, het was prachtig wandelweer, overwegend zonnig met een temperatuur tot 19 graden, en in het begin een heerlijke noordenwind in de rug die ons verder hielp. Wat wil je nog meer als wandelaar.

Hieronder een foto van de verkeerstoren van het vliegveld. Ons hotel lag pal achter de verkeerstoren.

68FEF9C4-6002-4F33-9175-A0B8ADD5CC69

Na zo’n 6 km lopen ging opeens de telefoon. Het is vandaag Palmpasen, en dan worden bij ons in de kerk jubilea van belijdenissen gevierd. Voor Christine was dat 40 jaar geleden. We waren door de telefoon opeens live verbonden met onze kerk thuis. Ja, dominee Jan weet zijn schaapjes overal op de wereld wel te vinden!

Na deze verrassing moesten we even bijkomen op een bankje. Het was toch al tijd voor onze eerste rustpauze. Wij genoten van de zang van deze vogel, we denken uit de vinkenfamilie.

0F5B6747-B7BE-4C34-B8EB-CD7078727F3E

Bij de brug over de Adige bij Besenello gingen wij die niet over, maar bleven aan dezelfde kant van de rivier lopen. De meeste wandelaars blijven het fietspad volgen dat hier aan de andere oever verdergaat. Onze route is echter gevarieerder, en gaat langs twee mooie stadjes en door de wijnvelden.

Ook gewone bloemen zoals deze paardebloemen hebben zo hun eigen charme en schoonheid. Dezen groeiden langs het wandelpad langs de rivier.

80EF7911-73AD-4B4F-9711-1AE6EF8A8A76

Bij Calliano hielden we onze lunchpauze op het plein van de stad. Ook hier is het duidelijk Palmpasen. Deze man komt met een palmtak uit de kerk.

F6A4D134-BB17-44AC-B2CC-347A3473252B

Sommige huizen aan het plein zijn juweeltjes, maar hebben een grote beurt nodig. Het linkerhuis heeft op de begane grond een winkel, die gewoon open was, maar op de verdiepingen erboven is het glas uit de ramen, en de hekken van de balkons aan de zijkant (niet zichtbaar op de foto) ontbreken helemaal. Het middelste huis heeft een paar prachtige renaissance ornamenten die deels vervallen zijn. Gezien de steigers rondom het pand lijkt men aan herstel te werken.

120A5CE8-3984-45CB-9F0D-EABF34A27451

Op het plein staat ook een oude bron, die nog steeds drinkwater geeft dat heerlijk smaakt, en hier gebruikt wordt om de handen te wassen.

15144805-9B34-4280-A8D5-D20551C7F34E

Het plein heeft een bijzondere historie. In vroeger tijden meerden de vlotten die de Adige afdreven onderaan de stad af, en werden de goederen naar dit plein gebracht. Vervolgens werden hout, dieren en andere waren vanaf hier op de vlotten geladen, die verder naar Verona voeren. Ook vond op dit plein in 1696 een publieke onthoofding van een dief plaats. Hij had enkele duizenden guldens van een edelman gestolen, en dat kostte je destijds letterlijk je kop.

Op de zijmuur van een brug in het stadje groeide dit prachtige muurbloempje.

65177B64-7851-4A50-AF18-39E87D0FDED8

Net buiten Calliano hadden we het mooiste zicht op kasteel Beseno, dat we al een paar kilometer eerder voor het eerst zagen. Deze grote burcht hebben we zo’n twintig jaar geleden nog wel met onze kinderen bezocht. Zeker een aanrader, maar voor nu even geen tijd.

EE8B6A01-A739-42C1-A8E5-B9533E1A7FFD

Door de wijngaarden liepen we verder naar Volano. Ook hier weer prachtige oude huizen, die helaas nodig een opknapbeurt nodig hebben. Voor dit pand is in 2019 al vergunning verleend, getuige een bordje op het bouwhek, maar sindsdien is blijkbaar weinig gebeurd.

BD6749FE-150C-4D35-B7A3-C31EDE14DA59

Na Volano hadden we dit prachtige uitzicht op de andere kant van het Adigedal.

C9B340E9-07ED-48E4-857D-DBA7ED17103E

Uiteindelijk arriveerden we in Rovereto, de eindbestemming van vandaag. Ook deze stad heeft veel mooie en oude gebouwen in het centrum.

A6EC6577-9035-4F39-9E56-C3A878560A27

1. Wim en Fennie:
    2 april 2023
    Weer een geweldig verslag en mooie foto's.
    Morgen weer een fijne wandel dag.
  2. Ina:
    2 april 2023
    Wat zal dit genieten zijn,voor jullie, en wij
  3. Liesbeth:
    2 april 2023
    Wat bijzonder dat ze aandacht besteden aan de verjaardagen van de belijdenissen. Niet in de verleiding gekomen om met het vliegtuig naar huis te gaan?
  4. Ina:
    Wij genieten v
  5. Ina:
    2 april 2023
    Wij genieten van jullie verhalen.
  6. Martha:
    2 april 2023
    Het was leuk om jullie stemmen te horen.
    En wat een heerlijke temperatuur hebben jullie. Vandaar dat er ook al zoveel moois in de natuur is te zien.
    Voor nu welterusten en voor de komende dagen weer mooie belevenissen mogen maken.
  7. Johan Boogaard:
    3 april 2023
    Goede morgen Christine en Jelle. Voor vandaag weer een fijne wandeldag met veel zon gewenst
  8. Frits de Groot:
    3 april 2023
    Goede middag wat genieten we van de mooie foto s en verhaal en leuk en bijzonder jullie stemmen te horen heel veel wandel plezier met Gods nabijheid groetjes Frits en Els de Groot
  9. Gerard en Ina Bos:
    3 april 2023
    Heel bijzonder om jullie tijdens de kerkdienst te horen. Mooie actie van Ds Jan. Verbonden met De Bron!
    Prachtige beelden en mooi verhalen zien en lezen we van jullie . Jullie boffen met het weer. Geniet er van.