We hebben het gehaald!

Gelopen: 9,7 km

Totaal gelopen:  2161 km

Nog te lopen: 0 km

939DAF02-6C7C-448C-BDAE-D4ED74C4074F

Na een heerlijk ontbijt namen we de trein naar het Monte Mario station, waar we gisteren geëindigd zijn. Vandaag was, net als 2 februari toen we vertrokken uit Utrecht, een regenachtige dag, en dus hebben we geregeld met onze regencapes aan gelopen. Op alle andere 99 dagen hebben we soms wel even de regencapes of regenjassen aangehad, maar dat was vaak kort. In totaal waren dat nog tien andere dagen.

We liepen eerst een stuk over de Via Trionfale, die herinnert aan de Romeinse legioenen die zegevierend hun intocht in Rome deden.

Daarna genoten we van het laatste stuk natuur, de Monte Mario.

FE996F1A-6BB6-4313-85B8-5C1F9907870D

Bij een uitzichtpunt zagen we voor het eerst het Vaticaan met de Sint Pieter, de vijfde staat die we zouden betreden, na Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Italië.

6237F956-FCC3-4123-94E4-A69F972028E9

Ondanks de regen konden we genieten van het uitzicht over de stad.

8E9F137F-182E-4043-8A03-4CF0F5BC4290

61AD7DFA-2740-48F0-B812-3DB53AC84063

Bovenop de Monte Mario staat nog een INAF sterrenwacht.

C209B5F7-3AE7-4AE3-96B5-1C8BBC90438E

Daar moeten we naar toe, wijzen deze natte pelgrims. Maar dan moet eerst een kronkelend keienpad naar beneden genomen worden, gevolgd door een paar kilometer door de stad.

BEE0D852-3E56-4033-8764-8A852F79E8A7

C9E7A6C0-73D3-463A-92C4-E4D90FF87A08

Na 101 dagen, 1 uur en 7 minuten na ons vertrek stonden we op het Sint Pietersplein. We hebben het gehaald!

82AD3B08-3B61-4DDF-92DA-E305E4BA4994

C69C94F0-5637-4C12-BD86-BA56A054446F

1F26620C-A97D-4003-8A37-6228E4438165

FDD4E78A-62F9-4931-A949-5C31E44DCA12

Wij waren niet de enigen op dat plein, maar mogelijk wel de enigen die lopend uit het buitenland aankwamen.

Deze dames uit Malawi zijn ongetwijfeld per vliegtuig gekomen. Ze zongen er enthousiast op los.

683DBBF1-5368-450F-B67E-1B142F493139

Hierna gingen we eerst naar de kerk van de Friezen om ons testimonium te regelen. Daarover morgen meer. De vrijwilliger vertelde dat er tot nu toe weinig mensen waren “binnen” gelopen voor het testimonium. De meesten komen later in het jaar.

Hij raadde ons aan om ook een testimonium bij de Sint Pieter te halen. De website van de vereniging Pelgrimswegen Naar Rome meldt dat je daarvoor bij de Zwitserse Garde links van de kerk moet zijn, die je dan verder stuurt. Helaas verwees de dienstdoende bewaker ons door naar de gewone wachtrij voor de Sint Pieter, die als een lange slang met meerdere lussen langzaam over het plein kronkelde. Dat kon zomaar eens langer dan een uur in de rij staan betekenen, en dat hadden we er nu net niet voor over.

We zijn dus maar rustig gaan eten, en gingen daarna door naar de Sint Paulus basiliek (San Paolo fuori le mura). Terwijl bij het graf van Petrus dagelijks duizenden mensen langskomen, is het bij het graf van Paulus een oase van rust. Ook een relatief sobere basiliek, waarbij de bouwstijl goed zichtbaar blijft dankzij het uitblijven van allerhande tierelantijnen. Echt passend bij Paulus, net als de tekst onder het kruis op de nok van de kerk: “spes unica”, ofwel de enige hoop.

B6A3DB12-57D1-4AE8-BEE8-D2CC0838A518

CA650E38-A56C-44ED-84B9-F4CC699B0D88

1EB71C19-515D-421A-8C69-C71A48F76D52

D4D6DB52-C091-469B-8FA7-AFC634B127D3

We maakten nog een vesperdienst mee, gezongen door zes monniken.

We eindigen deze dag met een laatste natuurfoto. Deze kraaiachtige vogel op het plein van de kerk droeg dezelfde kleuren als de monniken in de kerk.

5749A48B-121E-4976-8B28-61A417593AF0

Morgen en of maandag willen we ons laatste verhaal plaatsen, een en ander afhankelijk van de internetverbindingen en onze aankomsttijd in Nederland, naar verwachting zondagavond rond 20:00 op Schiphol, maar dan zijn we nog niet thuis….

Tot het volgende blog, en alvast een goede zondag toegewenst.

1. Liesbeth:
    13 mei 2023
    Van harte gefeliciteerd met jullie prestaties! Trots op jullie!
  2. Louise van der Kaaden:
    13 mei 2023
    Gefeliciteerd met het bereiken van het doel. Dit zullen toch weinigen jullie nadoen! En dank voor al jullie verhalen.
  3. Janny van Delft:
    Gefeliciteerd kanjers !!!
  4. Avri:
    13 mei 2023
    Gefeliciteerd, heel mooi! En hartelijk dank voor alle reisverslagen!
  5. Hans:
    13 mei 2023
    Van harte gefeliciteerd met jullie prestatie, dit neemt niemand jullie meer af.
    Maar, de Camino naar Rome begint nu pas, elke dag komen de herinneringen weer naar boven
    SJAPPO
  6. Bart en Hanneke:
    13 mei 2023
    Hartelijk gefeliciteerd. Geweldige prestatie.
  7. Lex van der Linden:
    13 mei 2023
    Gefeliciteerd met deze prachtige wandel prestatie. Jullie hebben iets heel moois om op terug te kijken. Nu lekker genieten en ontspannen !!!
  8. Henk Donker:
    13 mei 2023
    Fantastische prestatie, van harte gefeliciteerd met jullie geweldige wandel prestatie.
  9. Karin Beemster:
    In Rome aangekomen......wauw....
    Heel veel bewondering voor hoe jullie dat hebben gedaan. Bedankt voor het delen van jullie tocht, elke dag!!
    Morgenavond weer thuis...hoe is dat???
    Hartelijke groet,
    Karin Beemster
  10. Nico en Jannie de Boo:
    13 mei 2023
    Wat een geweldige prestatie! We hebben genoten van jullie verslagen. Een goede thuisreis gewenst!
  11. Mieke en Pietie:
    13 mei 2023
    Van harte gefeliciteerd met dit resultaat! Wat een discipline!
  12. Anita Beenen:
    13 mei 2023
    Wat goed zeg, helemaal naar Rome gelopen! Van harte gefeliciteerd met deze prestatie! Hoe voelen jullie je nu? Jullie mogen heel trots zijn!
  13. Gerard en Ina Bos:
    13 mei 2023
    Van harte gefeliciteerd met jullie wandelprestatie. Dank voor de
    bijzondere verhalen en de mooie plaatjes. Goede zondag en voorspoedige terugreis gewenst en heerlijk genieten van jullie "thuis".
  14. Ina:
    13 mei 2023
    Geweldig wat een prestatie, gefeliciteerd. Fijn dat jullie het gehaald heben in goede gezondheid . Een voorspoedige thuisreis gewenst.
  15. Mieke en Pietie:
    13 mei 2023
    Zelensky was vandaag ook in Rome! Waarom blijven jullie daar niet een paar dagen?? Jullie zijn daar nu toch…
  16. Geertje:
    13 mei 2023
    Wat een ongelofelijk prestatie!! Van harte gefeliciteerd met het behalen van jullie einddoel!
  17. Anna van Amerongen:
    13 mei 2023
    Van ❤️e gefeliciteerd met deze TOP prestatie waarin jullie ook ons via de dagelijkse reisbeschrijving hebben meegenomen. Echt geweldig!, dankjewel!
  18. Willem van Maren:
    Gefeliciteerd. Geweldige prestatie.
  19. Gerrie:
    14 mei 2023
    IO TRIUMPHE, IO TRIUMPHE, IO TRIUMPHE, IO TRIUMPHE, ..................( etc. ad infinitum)
  20. Berta Ginocchio:
    14 mei 2023
    Gefeliciteerd Jelle en Christine, geweldige prestatie 💪🏼💪🏼. Ik heb genoten met jullie dagelijkse verhalen. Goede reis terug naar huis.
  21. Yvonne Taalman:
    14 mei 2023
    Van Harte Gefeliciteerd wat een knappe prestatie 👏👏🌹🌹. We hebben genoten iedere dag van jullie reis verslag.
    Dank daarvoor lieve groetjes Yvon&Ed
  22. Ron Hoek:
    14 mei 2023
    Gefeliciteerd Christine en Jelle ook wij werden dagelijks mee genomen in jullie belevenissen.Dank daarvoor.Heel erg leuk
    Toppers lieve groet Mama,Annemiek en Ron
  23. Johan Boogaard:
    14 mei 2023
    Goede morgen kanjers. Van harte gefeliciteerd met het bereiken van jullie doel. Lopen naar Rome. Een goede thuisreis gewenst. Welkom weer in Zeist
  24. Peter van der Veen:
    14 mei 2023
    Gefeliciterd met deze geweldige prestatie, en bedenkt voor alle mooie reis verslagen.
    Groetjes,
    Peter
  25. Nico en Anneke:
    14 mei 2023
    Van harte gefeliciteerd!!!!! Wat een prestatie. En wat hebben we genoten van jullie verhalen en foto's.
    Hele goede en voorspoedige thuisreis wensen we jullie toe. Tot ziens in zeist.
  26. Arie Moolenaar:
    14 mei 2023
    Hartelijk gefeliciteerd. Wat een prachtige wandelprestatie. Een gezegende zondag en een goede reis naar huis !
  27. Winy.:
    14 mei 2023
    Je hebt het gehaald !!!!!!! Gefeliciteerd. Wat een bijna onmogelijke tocht. Ongelooflijk. Maar prachtig met al die verhalen en foto's. Ik ben zo blij dat jullie het in goede gezondheid gehaald hebben. Nu nog even rondkijken in Rome en je "diploma" ophalen en dan..... heerlijk naar huis. Goede terugreis.
  28. Petri.:
    14 mei 2023
    Gefeliciteerd met jullie mooie prestatie. Elke dag een stukje mee kunnen beleven door t mooie geschreven verslag. Geniet nog van jullie dag in Rome en een voorspoedige thuisreis gewenst. Groetjes Peter en Petri.
  29. Brigitte Carelse:
    14 mei 2023
    Wat een prestatie! Bewondering en respect
  30. Ad en jacqueline:
    14 mei 2023
    Van harte gefeliciteerd met het behalen van dit resultaat.
    Een geweldige prestatie , waar je heel trots op mag zijn.
    PETJE AF. en tot weerzien.
  31. Christiane:
    Auguri !!
    Heel knap en superleuk om te lezen, dank jullie wel.
  32. Jan:
    Auguri!
    Wat een prachtige prestatie hebben jullie neergezet. En wat hebben jullie ons meegenomen op jullie reis in de afgelopen ruim honderd dagen. Prachtige verhalen én beelden. Het moet voor jullie een onvergetelijke ervaring zijn geweest. Geniet van Rome, en kom veilig thuis.
  33. Piety en Harm:
    14 mei 2023
    Gefeliciteerd. Geweldig wat jullie gedaan hebben. Goede thuisreis. Trouwens de treinen
    In Duitsland staken niet.
  34. Annemarie Schets:
    14 mei 2023
    Hartelijk gefeliciteerd goed dat jullie het gehaald hebben zonder al te veel nare dingen. Knap gedaan nu nog een afsluiting als jullie weer goed thuis zijn gekomen in Zeist. Maar jullie kunnen terugkijken op een mooie tocht. Geniet vandaag nog van Rome.
  35. Jan-Gerrit en Louise:
    14 mei 2023
    Een wandeltocht... naar Rome. En het dan ook gewoon doėn!
    Van harte gefeliciteerd!
  36. Cees en Henny van Bemmel:
    14 mei 2023
    Van Harte Gefeliciteerd, wat geweldig wat een prachtige ervaring! En fijn dat we mee mochten genieten! Heel bijzonder!! Goede terugreis en fijne Zondag.
  37. Willem Burggraaf:
    14 mei 2023
    De terechte felicitaties stromen binnen. Ook van ons.
    Begonnen als wandelaars zijn jullie nu geëindigd als pelgrims!
    Wat doet dit met je innerlijk? Heeft de tocht aan jullie verwachting voldaan?
    Wat vinden jullie zelf van deze reis?
    Wij horen graag jullie verhalen, straks in Zeist.
    Goede reis en welkom thuis.
  38. Martha:
    14 mei 2023
    Goedemorgen helden. Jullie mochten je doel behalen.
    Fantastisch. Er zullen maar weinigen zijn die jullie dit nadoen.
    Wat een avontuur. Eigenlijk hebben jullie veel langer gelopen. De tocht die eerder afgekapt moest worden vanwege Corona. Wens jullie een goede zondag en veilige thuiskomst. Wat zal dat weer wennen zijn en ik ga zeker jullie verslagen missen. Elke dag een mooi verhaal met prachtige foto’s.
    Wel thuis.
  39. Ada en Kees Goethals:
    14 mei 2023
    Ook van ons gefeliciteerd. Prachtige prestatie.
  40. Nel Wijker:
    14 mei 2023
    Beste vlaklopers wat een prestatie. Geweldig.
    Goede terugreis.
  41. Annet:
    14 mei 2023
    Gefeliciteerd! Mooi hoe jullie ook bij tegenslagen rustig door bleven gaan, jullie zijn echte doorzetters! En wat hebben jullie alles tevoren goed uitgedacht en gepland! Geniet nog even van Rome, tot ziens in Nederland.
  42. Jelle de Plaa:
    14 mei 2023
    Van harte gefeliciteerd! Knap gedaan!
  43. Katrien Steenbrugge:
    14 mei 2023
    Gefeliciteerd! Wat een avontuur! Hopelijk een vlotte terugreis naar huis.
  44. Rick en Ria Visser:
    14 mei 2023
    Ja, ook van ons: van harte gefeliciteerd met het behalen van jullie doel. Ik zou in Nederland maar wat aan de wandel blijven, om een beetje af te kicken...
  45. Renger de Bruin:
    14 mei 2023
    Gelukgewenst met het volbrengen van deze tocht, een enorme prestatie. Ga in Rome nog even lekker eten, na alle broodjes op een bankje. Restauranttip voor vanavond: Ivo a Trastevere, Via di S. Francesco a Ripa, 158, favoriete restaurant van onze dochter Anouk, zijn we ook een paar keer met haar geweest. Goede terugreis!
  46. Astrid:
    14 mei 2023
    Wat een prestatie. Van harte gefeliciteerd. Goed gedaan. Genoten van al jullie verhalen
  47. Ineke Barendregt:
    14 mei 2023
    Nu kan en wil ik natuurlijk niet achterblijven! Ook van mij gefeliciteerd met het behalen van jullie doel.
    Originele tekst lukt niet meer na zoveel reacties. Grote bewondering voor jullie moed en doorzettingsvermogen. Zoals Martha al schreef, ga ook ik jullie reisverslagen missen. Ik las ze telkens voor aan mijn moeder die zo ook meegeleefd en genoten heeft.
    Goede reis en welkom op "onze" Slotlaan.
  48. Hennie Enting-Kuper:
    14 mei 2023
    💐Hartelijk Gefeliciteerd Jelle en Christine!
    Met veel genoegen heb ik meegeleefd met jullie voettocht naar Rome via de foto’s en verhalen. Veel dank!
    Straks komt voor jullie het grote nagenieten, nu eerst een goede reis naar huis gewenst!
    Hartelijke groet uit Assen van Jans en Hennie
  49. Sandra van Gessel:
    15 mei 2023
    Van harte gefeliciteerd met deze prestatie! Het was een voorrecht om mee te kunnen lezen :-)
  50. Wijnand en Anneke:
    15 mei 2023
    Het leuke was, dat jullie verteltrant en foto's bewerkte dat het net was of we erbij waren.
    Het was als een TV-waardige documentaire.
    Verder viel het ons op dat jullie ontzettend gezegend zijn geweest m.b.t. het weer, de juiste mensen op de juiste tijd/plek,gevaren etc.. Je merkte dat Hij met jullie meeging.