Bijna aangekomen

Gelopen: 24,4 km

Totaal gelopen:  2151 km

Nog te lopen: 9 km

8F468BE1-4A31-49A4-8E72-1B0871AB288C
We hebben uitstekend geslapen en ontbeten in ons B&B, dus we vertrokken vol goede moed. De weersverwachting was dat er ‘s morgens regen en onweer zou zijn, maar we hebben het de hele dag droog gehad (afgezien van ons eigen zweet). Wat boffen we weer!

In de tuin van ons B&B groeide deze aparte struik.

841B30FF-A64B-4FAB-BE2F-2790E83A3532

Na een paar kilometer kwamen we langs dit zwaar bewaakte terrein. Nee, het is geen gevangenis, maar een gladiatorenschool, nou ja, het trainingscomplex van Lazio Roma, een club die berucht is om een fascistische harde kern van supporters.

4B397EC4-6B84-4872-8EB2-F3B303732800

Tijd voor een selfie.

F9C322C6-D40F-487A-B694-B1565E75A558

De via Francigena splitste zich in twee varianten. Wij kozen de kortste maar meer avontuurlijke variant. Die leidde onder andere naar deze plek, de Ponte Sodo. Omdat je er overheen loopt, kun je niet zien wat wel op dit informatiepaneel staat. In oude tijden heeft men hier een uitgebreid ondergronds netwerk van irrigatiekanalen of drainagekanalen gebouwd.

B0889BC3-A4EA-471E-AED3-7C666718E1F5

Verderop kwam je over het plateau van Veii, een 3000 jaar geleden gebouwde nederzetting, waarvan tegenwoordig alleen archeologische resten over zijn.

8F0EF593-BE37-4005-9EA7-286639E0986D

Onderweg weer veel mooie bloemen, waaronder deze.

F705AA28-DD4E-4DCE-8CFF-F9BEBF386AFF

We kwamen aan in La Storta. Hier begon een lang stuk van ongeveer vijf kilometer over een trottoir langs de drukke verkeersweg Via Cassia, in de Romeinse tijd al een van de hoofdwegen.

De Via Cassia bracht ons naar La Giustiniana, waar ons hotel lag. We wilden deze dag nog 8 kilometer verder lopen, om morgen niet al te lang onderweg te zijn. Maar daar was geen geschikte (lees: betaalbare) accommodatie meer.

We checkten alvast in in het hotel, en dumpten de helft van onze rugzakinhoud alvast in de kamer. We hadden al gezien dat het morgen lastig zou zijn om een betaalbare kamer in Rome zelf te vinden. Daar beginnen de prijzen van fatsoenlijke kamers pas bij 230 € per nacht. Ons huidige hotel is de helft goedkoper, en ligt op 900 meter van een station. We vroegen de uiterst vriendelijke dame bij de receptie of we soms een tweede nacht konden bijboeken, en dat ging precies omdat er terwijl ze ons hielp een afzegging gekomen was. Wat boffen we weer!

Met lichtere rugzakken begonnen we zo aan de laatste 8 kilometer van onze etappe. Het was intussen al kwart over twee, en we hadden nog niet gegeten. Gelukkig was er nog een restaurant open waar we heerlijke pasta konden eten.

Na een paar kilometer langs de Via Cassia passeerden we de snelwegring om Rome. Daar sloegen we af en liepen meer dan een uur door een prachtig dal, in een beschermd natuurgebied. Hier loopt Christine door de woekerende planten.

05201CAB-9BBB-40F2-B9FD-09E90DE45358

Op een grasspriet zat deze vlinder met gevouwen vleugels. Wanneer hij vliegt, zie je dat de andere kant van de vleugels geel is.

542F5D47-7307-46A5-8474-E112E0A85AA1

Dit insect gebruikte de knie van Christine als rustplekken.

BD169FDD-430C-41FA-88B4-4A9C94E81AF4

We verlieten nu het dal, het laatste stukje vrije natuur op onze lange wandeling, en klommen omhoog naar de bebouwing. We waren zo in Rome aangekomen, zij het in een verre buitenwijk.

Dat je in Rome bent, is ook te zien aan dit putdeksel, met S.P.Q.R. Er op: senatus populusque romanus, ofwel de senaat en het volk van Rome. Dat logo gebruikten de oude Romeinen al.

3307B86E-5DA7-4F65-BD04-61B2ED9FD876

Onze etappe eindigde bij het station van Monte Mario. Daar namen we de trein terug naar ons hotel. Nog 9 kilometer te gaan, maar dat is morgen.

1. Wijnand en Anneke:
    12 mei 2023
    Wat boffen we weer :) heerlijk !!! Wat zal jullie hart licht aanvoelen ! groetjes en geniet ze morgen !
  2. Rick en Ria Visser:
    12 mei 2023
    Met al die insecten bij het doorkruisen van die woekerende planten: niet op het laatste moment een nieuwe tekenbeet oplopen !!
    Voor morgen: een mooie finale van deze bijzondere tocht!
  3. Janny van Delft:
    12 mei 2023
    Morgen de laatste loodjes , respect voor jullie .
  4. Paul:
    12 mei 2023
    Morgen nog een makkie. Dag 101! Een topprestatie is dan gedaan. Jullie zijn de gladiatoren!
  5. Joke en Theun:
    12 mei 2023
    Geniet van het laatste stukje van deze enorme reis.Heel knap gedaan,hebben heel veel bewondering voor jullie.
  6. Ina:
    12 mei 2023
    Wat valt hier nog aan toe te voegen, geniet extra van jullie laatste wandeldag, misschien ook een beetje weemoed.....nu het vrije leventje bijna aan zijn eind is.
  7. Diny en Wim van der Pot.:
    Nog even ,en dan ?
    Wij zullen de prachtige verhalen en ook de mooie beelden missen.
    Wat een prestatie! maar ook, de zegeningen, tijdens de reis, die jullie mochten ontvangen!
    Tot ziens en Hartelijke Groeten! Geweldig!
  8. Pietie:
    12 mei 2023
    Nou, we zullen de verslaglegging zeker missen! Wat een prestatie hebben jullie geleverd. Respect voor de wandeltocht en het volhouden! Succes met de laatste kilometers, een makkie. En goede vlucht terug hoor.
  9. Gerrie:
    12 mei 2023
    Grote grote klasse. Een heroische tocht, een prachtig avontuur en een uitermate trouw, leuk en boeiend geschreven reisverslag! Veni, vidi, vici!
  10. Willie en Nel:
    12 mei 2023
    Ook wij gaan jullie verslagen missen. Het was elke keer mooi, soms ook spannend, om te zien dat jullie dichter bij het doel kwamen. Morgen is het dan zover. Nog even Rome zien en dan een goede terugreis gewenst.
  11. Melie:
    12 mei 2023
    Einddoel in zicht! Geweldig, wat een prestatie! Morgen genieten hoor!
  12. Wim en Fennie:
    Veel plezier de laatste 9 km
    morgen. En een goede thuis reis.
  13. Hennie Enting-Kuper:
    Toppers!
    Wat zullen jullie genieten van Rome
  14. Gerrie:
    13 mei 2023
    Heel veel plezier vandaag, geniet er van! ( "Respice post te, hominem te esse memento")
  15. Johan Boogaard:
    13 mei 2023
    Goede morgen. Vandaag de laatste 9 kilometer. Geniet er nog even van.
  16. Nel Wijker:
    13 mei 2023
    Beste vlaklopers! Geniet van de laatste kilometers. En dan de knop omzetten, terug naar de bewoonde/drukke leven.
  17. Nico en Anneke:
    13 mei 2023
    Nog 9 km, Rome hebben jullie al gezien. Bewondering voor de gelopen afstand en jullie vertrouwen: "alles komt goed". Wat hebben we iedere morgen genoten van jullie mooie verslagen en foto's.
    Nog een paar mooie dagen en een goede reis naar huis.
  18. Lex van der Linden:
    13 mei 2023
    Jelle en Christine, jullie hebben een geweldige prestatie neergezet. Ik heb met genoegen jullie verslagen gelezen. Petje af en geniet van de laatste kilometers !!
    En ga lekker ontspannen en genieten op een paar terrasjes, proost!
  19. Anita en Roland:
    Succes voor de laatste etappe. Anita en Roland
  20. Willem van Maren:
    13 mei 2023
    Wat een prachtige reis is het geweest, voor jullie als wandelaar, en voor mij als lezer . Met spanning kijk ik uit naar jullie laatste verslag.
  21. Gianni di Panni:
    13 mei 2023
    Bewondering! Ik zou het jullie niet na kunnen doen, ik vind met het vliegtuig gaan al zo'n eind.
    Ik hoop dat het me deze post-fascistische regering een beetje mee wil allen. Ze zijn niet meer zo happig op al die buitenlanders. Terwijl het toch hetgeen is wat Rome groot heeft gemaakt.