Van de stad naar het platteland

22 maart 2023 - Innsbruck, Oostenrijk

Dag 49 - woensdag 22 maart 2023

Innsbruck - Igls

Gelopen: 11,6 km

Totaal gelopen: 1079 km

Nog te lopen: 1023 km

FE465DFA-5DE9-4BAD-81D1-8D30D4A99E4A

Zoals we gisteren al aangaven, hadden we vandaag een halve rustdag of een halve wandeldag, het is maar hoe je het bekijkt. Na het ontbijt gingen we de stad, Innsbruck, binnen, eerst op zoek naar een pedicure voor het eksteroog van Christine. De eerste twee vertelden ons dat er een wachtlijst van dagen was, want het is immers voorjaar en dan willen veel vrouwen dat hun tenen er pico-bello uitzien. Het had dus weinig zin om in Innsbruck verder te zoeken.

Dus richtten we ons op het tweede doel: een kapper vinden. Dat is een makkie in de stad, en we zijn beiden keurig geknipt. Omdat we pas om vier uur in ons hotel in Igls konden inchecken, hadden we nog ruim de tijd over in Innsbruck.

AA0D2623-6AD6-4E33-9848-59C77EC3CD21
Origineel, deze afvalbak: “ik accepteer ook contant geld en creditcards.”

Een foto van het beroemde gouden dak mag natuurlijk niet ontbreken. Daarboven de besneeuwde alpentoppen en de strakblauwe lucht. Het was vandaag uitstekend lenteweer, met een temperatuur van 20 graden.

5CBAEA99-BAED-48A1-9BE8-513AB89BB744

Hieronder twee foto’s van de Jakobsdom. Ook hier veel klatergoud.

09CFC38A-AD94-4B6A-939D-C42CBD6EACEA

71D862B5-5C9E-4D73-A827-C36BDEAD0CED

Op het Domplein stonden deze originele bloembakken, geheel in paasstijl.

E8AB663A-ABE8-4FA2-8E63-BF0870D0743B

De overige tijd tot één uur brachten we luierend door in de Hofgarten. Je kunt daar heerlijk zitten en genieten van al het moois en van wat langskomt. De foto hieronder is daar genomen.

B152CD06-C4AC-4FBE-9764-A5BC19E2AF50

Ook eekhoorns voelen zich hier thuis.

031E2240-4FBA-491C-B813-37B58ABF8402

Om één uur was het dan tijd om de stad te verlaten. Na een paar kilometer staken we via een brug de A12 snelweg over, en stonden pal voor de steile berg. Hieronder nog een laatste blik op de stad en omgeving.

FFDFA266-92C0-45F0-9AB1-B3B97B9705CF

Er volgde 100 meter klimmen over een pad dat steil en smal was, met soms erg scheve bochten zoals op onderstaande foto te zien is, genomen in de dalende richting. Alternatieve routes betekent kilometers omlopen, en zowel de Via Romea als de Jakobsweg volgen dit tracé.

3DE3F19A-FA5E-4507-8ADC-4C4EC59CA3B8

Hier is een splitsing: de Via Romea gaat hier in de richting van de gele pijl steil omhoog via een geitenpaadje. Wij volgden de Jakobsweg die iets langer is maar uitstekend te belopen is.

096BAE9A-AA9F-4D1F-B00A-099F7D513B0D

We hadden op een stukje net per ongeluk vijftig meter te ver doorgelopen, en werden toen gestopt door een versperring vanwege houtkap activiteiten. Nee, hè, niet weer. We keerden om, namen een ander pad, en dat was gelukkig het goede pad. Gelukkig dat men daar dus de weg had afgezet….

7E306F75-42C1-4D13-A632-78CE61645756

Hieronder leverkruid in drie kleurvarianten bij elkaar: rosé, wit en blauw.

4391D8F5-2029-4D23-9837-97E8BA7B126F

Uit het bos kwamen we aan bij het dorp Vill.

75AE5F87-36A6-48F1-ABB8-7B642E96103F

5932BB74-3DA1-4265-AF46-FBC10E6295BC
In het dorp stond dit mooie stukje huisvlijt op de muur van de Rainerhof, met een tekst die aangeeft dat het op het platteland veel beter vertoeven is dan in de stad. Deze boer bedrijft biologische landbouw, en produceert uitsluitend hooimelk. Tegenover de boerderij stond een yoghurtautomaat, en zo genoot Jelle hier van een potje heerlijke bosbessenyoghurt. Toen we weg gingen kwam de boerin net even naar buiten en maakten we een praatje. Zij was blij dat het voorjaar is, want dan zijn ze hier eindelijk van de sneeuw af. Toen ze onze bestemming hoorde, zei ze dat ze altijd graag de Jakobsweg had willen lopen, maar dat het er nooit van gekomen was. Zo zie je maar weer, dat je dit soort dingen niet moet uitstellen.

2D16D34C-AFF2-4CB1-9D1C-3916C277A440

Om precies vier uur waren we bij ons hotel. Op het terras onder ons balkon zat een groep mannen te drinken in de zon. Langzaam aan werden ze steeds luidruchtiger. Toen weerklonk luid gezang: “Sweet Caroline, ho ho ho”. Nu moet iedereen zelf weten wat hij stemt, maar je in de openbare ruimte gedragen als gast is ook iets. Dan liever een Oostenrijkse bio-boerin.

En het eksteroog van Christine? We belden de enige specialiste in het dorp om te vragen of ze nog plek had. Ze ging dat nakijken, vroeg om onze achternaam te spellen, en toen klonk “helaas geen plek”. Heeft dat wat met het vorige te maken?

Terwijl Jelle dit verslag voorbereidde, nam Christine het puntje van het eksteroog tussen de vingernagels, gaf een gil en zie daar, het eksteroog was eruit. Morgen zien hoe dat verder gaat.

1. Hennie Enting-Kuper:
    22 maart 2023
    Oei … Christine, dat was voor jou wel lijden tijdens het lopen …! Morgen beter hoop ik voor je!
  2. Anita Beenen:
    22 maart 2023
    Mooie dingen maken jullie mee. Hopelijk heb je geen last van je voet morgen Christine!
  3. Melie:
    22 maart 2023
    Hopelijk morgen geen last meer van je Hühnerauge, Christine! Sterkte er mee:) !
  4. Pietie:
    22 maart 2023
    Wat een reis. Gelukkig ben je nu je eigen pedicure geweest. Hoop dat het morgen beter gaat, Fijne wandeldag hoor!
  5. Rick en Ria Visser:
    22 maart 2023
    Dag Jelle en Christine, nog maar een paar dagen, dan zitten jullie al in Italië! Hebben jullie je taalvaardigheid in die taal al een beetje opgepoetst? Maar eerst nog maar even heel erg genieten van de bergetappes! Mooie dagen gewenst!
  6. Johan Boogaard:
    23 maart 2023
    Jelle en Christine. Weer een hele fijne wandeldag gewenst. Jullie hebben het wel getroffen met het weer. Hier is het iedere dag regen en nog eens regen
  7. Ina:
    23 maart 2023
    Nou Christien je bent wel een harde hoor, ik hoop dat je nu lekkerder loopt, veel wandel plezier maar weer, geniet van het weer hier is het bagger.
  8. Ina:
    23 maart 2023
    Hoi Christien vervelend die eksteroog, succes verder.
  9. Ada en Kees Goethals:
    23 maart 2023
    Dag Jelle en Christien, wat een mooie tocht en boeiende verhalen. Ik volg jullie ook, al lees ik het eens in de paar dagen. Bij Lermoos dacht ik 'zouden jullie geen snowsteps kunnen gebruiken', rubberen banden om je schoenen met aan de onderkant ijzers. Zoiets als sneeuwkettingen voor wintersporters.
  10. Joop en Wil Feil:
    23 maart 2023
    Leuk,die originele bloembakken op het plein,zouden ze hier ook eens moeten doen.
    Fijne wandeling verder!