Geen tegeltjes- maar koekjeswijsheid

Gelopen: 25,6 km

Totaal gelopen: 315 km

Nog te lopen: 1747 km

807506CD-55D7-4425-AD52-B7CC0AEA9637
Met frisse moed vertrokken we richting Bonn. Het eerste stuk ging dan ook over de Bonner Landstrasse, over het stille fietspad langs een kaarsrechte weg, waar we eerst liepen langs zorgvuldig achter muren verstopte villa’s van mensen die blijkbaar veel geld te bewaren hadden, en vervolgens langs de Keulse Ikea.

Na een klein uur bereikten we de eerste chemische industrie in Godorf. Hier vervuilt de witte rook van Shell de strakblauwe hemel.

AFF717CF-235D-4A56-B5A0-21969CFDD1BB

Godorf gaat geleidelijk over in Wesseling. Hier een overzicht van de grote chemische bedrijvigheid in deze regio.

F05844C4-4D65-4D7D-AC83-4F55F211677E
Maar Wesseling heeft ook een andere, gezelligere kant. In een bijzonder gezellig “Mines Spatzentreff” was heerlijke koffie en chocolade, en we kregen er gratis deze wijsheden bij, afgedrukt op de verpakking van de koekjes.

8E1F6365-CB82-4A6A-B57D-EA83A3E86B9C
BD229923-6165-484A-BBAB-AA9E941B7EF2

Vlak daarna stond deze Romeinse grafsteen ter ere van een filosoof uit de eerste eeuw na Christus. De wat merkwaardige blik van Jelle is niet uit disrespect voor deze denker, maar komt gewoon door de felle zon.

DEBABB5E-6621-4CAD-BD46-9CB143341CBD

Bij Urfeld veranderde onze koers in de richting van het zuiden. We hadden zo pal langs de Rijn te kampen met een stevige en koude zuidelijke tegenwind, wat het ondanks de sterke zon toch wat onaangenaam maakte. Daarom besloten we tijdelijk onze route een honderd meter landinwaarts te verleggen, waar we wel genoten van de zon maar minder last hadden van de wind.

In Hersel hadden we lunchpauze bij de bakker in een supermarkt. Daar kondigde zich het aankomende carnaval reeds aan. Een bordje bij de bakker kondigde beperkte openingstijden aan op vrouwendonderdag en rozenmaandag. En in de winkel liepen snackende scholieren af en aan, deels al gehuld in carnavalsoutfit.

Bij Graurheindorf herinnert dit bord aan de pestepidemie van 1666, waarbij een derde deel van de bevolking omkwam. Om de epidemie te bezweren hield men een bedevaart op blote voeten. Kijk, dat gaat ons nu toch te ver.

1A188C28-D859-46ED-8BF9-47F5EEC99B63

Deze dappere supper op de Rijn doen wij niet na!

BBFDA556-F9DC-4AC2-8CE0-6BF86F8BC6C2

In Bonn laat deze dakdekker zien dat hij elke wens van zijn klanten kan vervullen.

66D76304-EF12-48C8-BDE3-7385297D61BD
We zijn nu in Bonn, ooit hoofdstad van (West) Duitsland. Dat ging destijds niet zonder slag of stoot. Critici zeiden dat het centrale kerkhof van Chicago twee keer zo groot is als Bonn, maar dat Bonn twee keer zo doods is. Het was uiteindelijk de invloed van Konrad Adenauer dat Bonn de competitie met Frankfurt won.

Rest ons nu iedereen weer te bedanken voor de morele steun, en voor wat betreft de vraag van gisteren: het informatiebord zat inderdaad 100 jaar mis met de oprichtingsdatum van het fort.

1. Hennie Enting-Kuper:
  2. Jelle en Christine:
    15 februari 2023
    Geweldig, wat leuk! Zie ook voor dezelfde song (zonder spotify account) https://m.youtube.com/watch?v=TlyEeDCBNj0
  3. Rick en Ria Visser:
    15 februari 2023
    Jelle maakt ons wel nieuwsgierig wie dan die in Duitsland verdwaalde en begraven Romeinse filosoof was! Op weg naar Rome wel goed om te weten: kun je ter plekke misschien nog zijn wortels naspeuren .... Misschien had hij wel even goede inzichten als die jullie op de koekjes aantroffen!
  4. Jelle en Christine:
    15 februari 2023
    Zijn naam was Euaretes, maar vermoedelijk was hij alleen lokaal bekend. Het gedenkteken is er door zijn familie neergezet.
  5. Pietie:
    15 februari 2023
    Geniet elke avond van jullie reisbeschrijving!
  6. Annemarie Schets:
    16 februari 2023
    Dag Jelle en Christine leuk om jullie te volgen op jullie voet reis naar Rome met alle bijzonderheden. Geniet er van en succes met de wandeling verder. Groeten Annemarie
  7. Wijnand en Anneke:
    hoi Jelle en Christine:
    Is de insektenbeet weer over(het is toch geen teek geweest/ik hoorde kort geleden ook van een tekenbeet,opmerkelijk in deze preiode)

Wijnand
  8. Jelle en Christine:
    16 februari 2023
    Het was gewoon een insectenbeet, gelukkig geen teek. De huid ziet er weer goed uit.