Een gekrompen route

Gelopen: 19,0 km

Totaal gelopen: 360 km

Nog te lopen: 1702 km

B8F39012-780C-44DF-916E-49BC2AC0476E

De dag begon vroeg met om 7:10 een telefoontje van ons hotel in Andernach: we kregen een gratis upgrade naar een grotere kamer. Mogelijk dacht de eigenaresse dat we nog in Nederland waren, en was ze zich er niet van bewust dat we zo dicht bij waren. Maar we namen het aanbod graag aan.

We spraken nog even met de eigenaar van ons hotel in Kripp, dat pal aan de Rijn lag. Hij vertelde laconiek dat elke paar jaar het hoogwater tot op 1 à 2 meter hoogte in de lobby en het restaurant komt, maar de eerste verdieping blijft dan wel droog. Dat alles leek hem niet te deren.

Al na een paar honderd meter kwamen we bij de voetgangers- en fietsersbrug over de Ahr, die hier in de Rijn uitmondt. Daar zit een verhaal aan vast. Drie jaar geleden, toen we hier liepen, was het hoogwater, en was de toegangsweg tot de brug helemaal ondergelopen, zodat we onverwacht zo’n 4 km moesten omlopen over een Ahrbrug die verder van de Rijn aflag.

Toen kwam de grote vloedgolf in de Ahr in juli 2021, waarbij 136 mensen omkwamen en huizen en bruggen door het kolkende water werden meegesleurd. Ook de voetbrug bij de monding van de Ahr verdween. Bij het plannen van onze route, in 2022, hielden we er rekening mee dat we moesten omlopen. Zo zie je op het kaartje van vandaag linksboven de rode lijn, onze geplande route. Kort voor vertrek checkten we nog even via internet de situatie rond de brug. Het bleek dat men afgelopen najaar een vervangende brug heeft gebouwd. Men gaf hier prioriteit aan omdat hij deel uitmaakt van de toeristische fietsroute langs de Rijn.

Hier staat Christine voor de nieuwe brug.

D713E2F8-A768-4F5F-A2D0-83F31D48D2C7

FCFC09E5-FD4C-4B3B-94A1-10A110845DFF
En hier zie je, vlak na de brug, hoe de vloedgolf heeft toegeslagen. Rechts zie je nog een stukje van de oude weg, met basaltstenen, links gaapt een gat van zowat drie meter diep waar ooit de weg liep. De nieuwe aansluiting met de brug is een stukje verlegd.

82D5DD10-EFEA-4D09-93D6-5325BB5A9C4D
Koffiepauze in Bad Breisig, een schilderachtig plaatsje aan de Rijn.

9394365B-08DF-4418-A902-67CDAE6CB6CB
Helpt deze dokter de middeleeuwse builenpest te genezen? Nee, hij deukt gewoon auto’s uit

Vlak voor Namedy groeide deze mooi gekleurde maretak.

0A5B5C62-7587-4113-9298-0F51B20D1B8E

B4A7BCE7-9B1D-4BA1-A4B8-45244B838019
Hier het kasteel van Namedy, eigendom van een oeroude tak van de familie Von Hohenzollern-Sigmaringen, zeer verre verwanten van de laatste Duitse keizers.

Ter hoogte van de Geiser van Andernach, de hoogste koudwatergeiser ter wereld met een hoogte van 50-60 meter, namen we een korte pauze van 5 minuten. Maar deze geiser gaat maar eens in de twee uur af, dus zoals we merkten is de kans klein dat we een uitbarsting mee zouden maken. Zo dicht bij het hotel lokt de douche toch meer.

Op het laatste stukje naar Andernach loop je letterlijk onder het asfalt van de Bundesstrasse 9. In dit nauwe stuk tussen Rijn en bergwand heeft men zo een dubbele spoorlijn, een vierbaans autoweg, een tweebaans voorrangsweg en een voet- en fietspad weten te persen. Een knap staaltje van de ingenieurs!

6726557F-914D-422D-BE6D-CC3BCDAD0128

1. Paul:
    17 februari 2023
    Weer een interessant verhaal!
  2. Avri:
    17 februari 2023
    "Vandaar dat hoewel we vandaag 19 km gelopen hebben, we 22 km dichter bij Rome zijn gekomen: de route is gekrompen!"
    Lengtecontractie? of liepen jullie niet zo hard?
  3. Ina:
    17 februari 2023
    Genieten van de reisverhalen, smeuiig verteld, met behoorlijke wat achtergrond informatie. Kijken uit naar de volgende!
  4. Johan Boogaard:
    18 februari 2023
    Goede morgen Jelle en Christine. Ook vandaag weer een goede wandeling gewenst. Hopelijk hebben jullie beter weer dan wij hier. Onze geplande wandeling gaat niet dood vanwege de slechte weersverwachting. Dus een zaterdag lekker thuis. Groetjes Johan
  5. Martha:
    18 februari 2023