Pareltjes langs de Fils

Gelopen: 20,1 km

Totaal gelopen: 761 km

Nog te lopen: 1319 km

995496CB-1A26-4E02-9F77-C98EDE469FFB
Wij hoorden dat het in Nederland erg slecht weer was. Daar hadden wij vandaag geen last van. Het begon bewolkt, maar later kwam de zon meer en meer door. Met een lekkere westenwind in de rug liepen we in oostelijke richting naar Geislingen an der Steige. Het is vandaag de laatste dag door het dal van de Fils, en de laatste hele dag door het stroomgebied van de Rijn, want morgen hopen wij de waterscheiding tussen Rijn en Donau te passeren.

B2BA63F8-7950-4DC9-A301-3908DA46CD6D
Je ziet aan deze foto al dat het landschap verandert: de omringende bergen worden hoger, de industrie is verdwenen en er is ruimte voor akkers en weiden.

7C08D4B7-4FCB-47A4-8C9A-BC278D477353
Hierboven een panoramafoto van het landschap. Links het pad waar we vandaan kwamen, rechts het vervolg van ons pad. De hoge, geïsoleerde berg aan de horizon in het midden van de foto is de Hohenstaufen, waar eens het kasteel stond van de bekende middeleeuwse Duitse keizerfamilie van die naam (o.a. keizer Frederik Barbarossa behoorde tot die familie).

A58DA5E2-2F81-4ABE-B7B4-93C397047794
Duitsland loopt wat digitalisering achter bij Nederland. Dit bord geeft aan hoe blij men is met sneller internet. In alle dorpen en steden zijn nog volop bankfilialen met geldautomaten beschikbaar. Er wordt ook nog veel contant betaald. In één hotel konden we alleen maar de rekening met contant geld betalen.

In Gingen an der Fils heeft de plaatselijke kerk de oudste gedateerde inscriptie op de muur, die herinnert aan de inwijding in het jaar 984. Jammer genoeg konden we de kerk niet in omdat deze gesloten was.

Op het dorpsplein staat een bronzen beeldengroep. Beleefd als Jelle is, geeft hij het beeld een hand, al is het wel de linker.

FD2CA6AF-08FF-41CA-B802-B7F0E0AC5317

In het dorp Kuchen werden we verrast door de restanten van wat ooit de grootste katoenweverij ter wereld was met 460 weefgetouwen. Dit alles is in 1856 opgezet door de Zwitser Arnold Staub. Hij had heel veel arbeidskrachten nodig voor dit complex, en die waren in dit dunbevolkte gebied snel op. Daarom bouwde hij een arbeidersdorp, waar arbeiders van verderaf gehuisvest konden worden. Het was voor die tijd heel modern met allerhande faciliteiten.

46BEFD5F-EEAF-4EF0-B096-A71BDEF014B1

EA454998-03FD-4F87-A88C-923AF193645C
Veel gebouwen in het arbeidersdorp zijn in Zwitserse stijl gebouwd.

90B897EF-0155-498F-AA79-2C7FAC84576D

Nou, de eigenaren van deze hond vinden hem blijkbaar erg gevaarlijk. Of krijgt het arme dier niet genoeg te eten?

29789368-1EA1-47E1-83D6-F2B1E98B4BB8

De Fils heeft hier veel stroomversnellingen. Hier glinstert er een in het zonlicht.

0859F366-4D95-498F-89ED-5C378BD72D7F

Morgen wacht ons als vlaklopers een uitdaging: 300 meter stijgen, en met verwachting van slecht weer. Maar wie dan leeft, wie dan zorgt.

1. Petri.:
    7 maart 2023
    Hopelijk valt het slechte weer morgen mee. Veel succes. Geniet van jullie verslag.

Groeten van Petri.
  2. Nel Wijker:
    7 maart 2023
    👍succes morgen het zal jullie zeker lukken.
  3. Yvonne Taalman:
    7 maart 2023
    Altijd weer leuk om jullie reisverslag te lezen🌹. Suc6 morgen met de stijging van het traject en hopen dat het weer meevalt 🙏. Groetjes Yvonne Taalman
  4. Wim en Fennie:
    7 maart 2023
    Veel succes morgen met het lopen naar 300 meter hoogte verschil. Hopelijk blijft het droog
  5. Paul:
    7 maart 2023
    Die hond is denk ik een Appenzeller. Een lief beest, maar wat wantrouwend voor vreemden. Heeft veel beweging nodig. Dus zou een ideale reisgenoot kunnen zijn …..
  6. Jannie en Nico:
    7 maart 2023
    Fijn met jullie 'mee te reizen'. Het gaat weer kriebelen een lange (fiets)tocht maken... Plezier verder!
  7. Joukje:
    7 maart 2023
    Succes met het hoogte verschil morgen. De komende tijd zal er wel vaker een hoogte verschil te overwinnen zijn. Hopelijk valt het weer morgen mee. Hier vielen vandaag meerdere maartse buien.
  8. Johan Boogaard:
    8 maart 2023
    Goede morgen veel plezier vandaag
  9. Nico en Anneke:
    8 maart 2023
    Heel veel succes vandaag, vlaklopers. En goed weer. Zo leuk jullie verhalen.
  10. Hennie Enting-Kuper:
    Hulde!
    Leuk weer om te lezen.
    Morgen weer een mooie dag samen.