Verder gaan of opnieuw beginnen?

22 januari 2023 - Zeist, Nederland

beste lezers,

Op 1 maart 2020 vertrokken wij vol goede moed uit Zeist voor onze wandeltocht naar Rome. Die tocht eindigde op 17 maart 2020 in Boppard aan de Rijn omdat Europa "op slot ging" vanwege de pandemie. Het verslag van die reis staat op dit weblog: selecteer daarvoor met het driehoekje bovenaan dit verhaal de keuze "Naar Rome 2020".

Ondanks het ongewenste einde is die tocht ons prima bevallen en zouden we graag de draad willen oppakken. Zoals alom bekend bood 2021 daar geen goede gelegenheid voor, vanwege het laat op gang komen van vaccinaties en de diverse steeds wisselende beperkingen. In 2022 zag alles er al beter uit. Mogelijk hadden we dan tussendoor nog een "booster" moeten halen, maar dat valt te regelen. Wat niet te regelen was waren problemen met een pees in de rechtervoet van Christine. Die gaf herhaaldelijk op volkomen onvoorspelbare wijze letterlijk irritatie en pijnlijk ongemak. Na interventie van een orthopeed ging dat wat beter, maar het werd voor ons te laat in het seizoen om nog te vertrekken. Daarbij speelden ook nog verschillende andere omstandigheden en randvoorwaarden een rol.

En daarmee wordt het dus 2023 voor onze nieuwe poging. Velen onder jullie, en wijzelf uiteraard ook, vroegen ons af wat we zouden doen: verder gaan vanaf Boppard, of opnieuw beginnen? Vanuit huis vertrekken en in één keer doorlopen ("from home to Rome") is toch wel een mooie uitdaging. De vorige keer hadden wij vanaf het begin in Nederland last van stevige blaren, en zo speelde de gedachte dat ons dat bij vertrek vanaf Boppard bespaard zou blijven. Een begrijpelijke gedachte maar een drogreden. Want blaren zijn ongebruikelijk bij ons, en als het met de aanloop te maken zou hebben, zouden we die ook wel in Boppard oplopen.

In de tussentijd hebben we onze geplande route nog eens kritisch doorgelopen. Die blijft in hoofdzaak hetzelfde (zie daarvoor ons reisblog van 2020). Wel hebben we rekening gehouden met het nieuwste kaartmateriaal, en een aantal stukjes nog wandel-vriendelijker gemaakt, dat wil zeggen waar mogelijk rustigere en comfortabelere, verkeersarme wegen.Ook hebben we ons beginpunt ietwat verlegd: we beginnen nu op het Domplein in Utrecht. Onze route verbindt zo het historische en religieuze centrum van ons land met dat van Italië, en voert van een oud Romeins grensfort tot in het hart van het vroegere Romeinse imperium.

Tenslotte rest de vraag: wanneer vertrekken wij? Wij hebben gekozen voor donderdag 2 februari. Dat moet ons half mei in Rome brengen. Menigeen zal zijn wenkbrauwen fronsen bij deze vertrekdatum. Bij de keuze tussen kou en sneeuw of zweten onder een verzengende zon slaat voor ons als noordelingen de balans uit in het voordeel van de lagere temperaturen. De opwarming van de aarde maakt de verschuiving naar een eerdere datum ook aantrekkelijker. Volgens de planning bereiken we pas grotere hoogte (dus sneeuwkans) rond half maart, wanneer we Oostenrijk binnentrekken. Daar gebruiken we de laagste passen: eerst de Fernpas en dan een week later de Brennerpas, de laagste pas over de Alpen naar Italië. Maar een nog belangrijkere reden is dat eind juni ons vierde kleinkind verwacht wordt, en dan willen we uiteraard graag in Nederland zijn.

Voor wat betreft de datum van 2 februari: voor katholieken is het dan Maria Lichtmis, maar dat is niet onze motivatie. Wij hebben meer wereldse motieven. Tot en met 31 januari hebben wij nog verplichtingen op ons werk. We kunnen dan op 1 februari onze rugzakken vullen om op 2 februari te vertrekken, om 11:00 vanaf het Domplein.

Waarom 11 uur? Ook weer een simpele reden. Onze favoriete lunch kunnen we pas een half uur eerder inkopen, maar daarover in een volgend blog meer. Kort voor 2 februari horen jullie meer van ons. Tot dan!

1. Martha:
    22 januari 2023
    O wat spannend weer. Maar leuk dat we jullie weer mogen volgende.
    Ik wens jullie een mooie en fantastische reis toe. Hopelijk nu wel het eindpunt in Rome.
  2. Marian Sinkeldam:
    22 januari 2023
    Super!! ik wens jullie een hele, goede tijd met deze grote uitdaging!!
    ik zal jullie op de voet volgen.
  3. Willem van Maren:
    22 januari 2023
    Wat goed om het weer op te pakken. Ik wens jullie een geweldige wandeltocht (zonder veel koude) en ik kijk uit naar de reisverslagen over jullie ervaringen.
  4. Henk van Amerongen:
    22 januari 2023
    Leuk om op deze manier weer met jullie op pad te kunnen.
  5. Melie:
    22 januari 2023
    Wat moedig, om op 2 feb weer te starten! Mooie symboliek overigens, vanaf het Domplein beginnen😊.
    Liefs!
  6. Geertje:
    22 januari 2023
    Wat ontzettend leuk om te lezen dat jullie het weer gaan proberen.
    En superstoer van jullie!
    Ben nu al benieuwd naar alle verhalen.
  7. Karin Beemster:
    22 januari 2023
    Wat een verrassing dat jullie weer vol vertrouwen beginnen aan die enorme uitdaging!! Ik heb enorme bewondering voor jullie. Ik wens jullie van harte een voorspoedige tocht zonder tegenslag!! En heel erg leuk dat we jullie tocht een beetje mee mogen beleven. Hartelijke groet, Karin Beemster
  8. Hennie Enting-Kuper:
    22 januari 2023
    Een mooie datum om te vertrekken. 😉
    Fijn voor jullie dat het nu weer kan. Veel wandelvreugd en goede dagen samen gewenst! Heel benieuwd naar jullie belevenissen! Groet uit Assen
  9. Katrien Steenbrugge:
    22 januari 2023
    Veel succes met jullie trektocht en avontuur.
  10. Willem Burggraaf:
    Suc6 en veel wandelplezier

God be with you till we meet again
  11. Anna van Amerongen:
    22 januari 2023
    Volg weer graag jullie wandelverhalen, succes gewenst!
  12. Lex van der Linden:
    22 januari 2023
    Heel veel wandelplezier en hopelijk deze start zonder blaren. Mooie reis en weer benieuwd naar de verhalen.
  13. Ina:
    22 januari 2023
    Supper ik vind het geweldig wat julliecdoen en stikkem ben ik hartstikke jaloers op jullie. Ik hoop echt dat het jullie brengt wat je verwacht, ik neem nog contact op om de eerste dag mee te lopen. Ga met God en Hij zal bij jullie zijn.....
  14. Johan Boogaard:
    23 januari 2023
    Super. Kanjers zijn jullie. Met veel belangstelling gaan we jullie volgen
  15. Ad en jacqueline:
    23 januari 2023
    Dit is echt heel dapper en wens jullie heel veel gezondheid en volharding,ik neem mijn petje voor jullie af.
  16. Wim en Fennie:
    23 januari 2023
    Heel veel wandel plezier.
    En jullie in goede gezondheid, Rome mogen bereiken.
  17. Joop en Wil Feil:
    23 januari 2023
    Beste wandelaars,Fijn om te horen hoe jullie verder gaan. We vroegen ons al af
    of er nog een stuk met de trein bij was,maar nee hoor: alles lopen. Super!! Wensen jullie
    een voorspoedige reis zonder blaren en ongemakken en zeker een goede thuiskomst
  18. Ineke Barendregt:
    23 januari 2023
    Wat een moed! Met veel belangstelling "loop" ik digitaal met jullie mee. Een hele mooie en voorspoedige (voet) reis gewenst !
  19. Bart en Hanneke:
    23 januari 2023
    Leuk om jullie weer te volgen. Succes en als jullie 2 februari langs De Bilt komen, dan zorgen wij voor een kop koffie.
  20. Jelle en Christine:
    23 januari 2023
    Dank voor het aanbod van koffie, maar die houden we nog maar even "warm". Onze route gaat eerst langs de Kromme Rijn naar Bunnik en dat is net wat te ver van De Bilt, helaas.
  21. Jan en Adri Bos:
    23 januari 2023
    wij wensen jullie een hele goede reis. Pas goed op elkaar. Dan komt vast alles goed. Een moedig besluit hoor. Wat leuk dat jullie weer een kleinkind krijgen.
  22. Cees en Henny van Bemmel:
    24 januari 2023
    Goede reis en veel sterkte en plezier op jullie geweldige voet tocht!! We kijken uit naar jullie verhalen! Succes!
  23. Joke:
    25 januari 2023
    nou wat een stoere onderneming!!!!!! ik wens jullie een ontspannen en veilige tocht....en kom verrijkt weer thuis!!
    Ik lees graag mee.....
  24. Rick en Ria Visser:
    25 januari 2023
    Leuk en dapper, dat jullie het nog een keer wagen!
    Heel veel wandelplezier gewenst.
  25. Gerrie Overweel:
    26 januari 2023
    Wat een leuke uitdaging. Houd moed, wandel met plezier en vooral ... genieten van alles.
  26. Nel Wijker:
    27 januari 2023
    Beste Christine en Jelle,
    Fantastisch dat jullie weer op weg gaan.Ik hoop op op 2 Februari jullie uit te zwaaien op het DOM-plein.
    Leuk om jullie te volgen een goede inspirerende voet tocht gewenst.
  27. Astrid:
    30 januari 2023
    Maak er een mooie reis van. Succes morgen met de start. Leuk om jullie verhalen weer te gaan lezen
  28. Astrid:
    30 januari 2023
    Even een paar dagen te vroeg. Jullie gaan pas donderdag😄
  29. Kent Qiu:
    1 februari 2023
    What a nice and brave challenge and adventure. Hopefully this start without blisters. Wishing you a nice and fantastic foot trip.
  30. Avri:
    1 februari 2023
    Heel veel succes en mooie indrukken gewenst!
  31. Piety en Harm:
    1 februari 2023
    Heel dapper om opnieuw aan jullie pelgrimsreis te beginnen morgen. Wij wensen jullie een fijne, inspirerende tocht toe zonder al te veel hindernissen. We gaan jullie weer volgen om te lezen hoe het jullie vergaat. Veel succes!
  32. Renger de Bruin:
    2 februari 2023
    Heel leuk om jullie vanaf het Domplein uit te zwaaien. Heel veel plezier tijdens deze mooie tocht. Ik ga het volgen.