Door de Arno-vallei

Gelopen: 20,8 km

Totaal gelopen: 1787 km

Nog te lopen: 350 km

57462179-CE6C-46FB-92B1-D2362943A6D9

Door de ietwat kortere etappe van gisteren waren we redelijk vroeg in ons hotel, waardoor we tijd hadden voor andere dingen.

Een van die dingen was onze route op ons gps-apparaat. Ons apparaat blijkt een kleine hardware of software fout te hebben, waar we pas achter kwamen toen we al onderweg waren naar Rome. Terwijl er nominaal 200 gelopen of te lopen sporen op passen, begon het apparaat al eerder te sputteren door onaangekondigd de nog te lopen routes er af te gooien. Dat was toen we in Kempten waren. Gelukkig hebben we alle gps-sporen nog op de iPad staan, maar het er weer opzetten kostte veel tijd (via Bluetooth) en was traag, het duurde soms bijna een uur, en vrat batterijstroom van het gps-apparaat. We dachten dat we alle sporen er weer op hadden, maar blijkbaar was er iets mis met het traject tussen Florence en Arezzo. Het bestand staat er wel, maar kan niet geopend of bekeken worden op het gps-apparaat.

Jelle dacht slim te zijn door een identieke kopie van dat bestand aan te maken, met een andere naam, en dat erop te zetten. En inderdaad, de kopie kwam netjes op het apparaat. Maar na uitzetten en weer aanzetten was het opnieuw een “dood” bestand.

Zucht…. We hebben om snel een oplossing te vinden toen maar foto’s met de mobiele telefoon gemaakt van de deelroutes zoals we die op het scherm van de iPad toonden, en onderweg zo nu en dan de foto’s vergeleken met de positie die de iPad weergaf. Dat gaat wel eens mis, en zoals men op het kaartje van vandaag kan zien, hebben we een stukje anders gelopen bij het grote meer omdat we er te laat achter kwamen dat we al te ver van de berg afgedaald waren.

Maar we vertrokken toch met goede moed uit ons hotel. Hier waren we in het centrum van ons vertrekpunt, Figline Valdarno, met een karakteristiek Italiaans centraal plein.

0FFA5B8A-C6C2-4363-98EE-F574859CA1F1

In principe wilden we zoveel mogelijk langs de Arno lopen, maar er is een stuk van ongeveer een kilometer voor San Giovanni Valdarno waar je een kilometer over een drukke, smalle provinciale weg met vangrails aan beide kanten moet lopen, maar dat vonden we bij het plannen te riskant. daarom maakten we een mooie omweg door de voorheuvels van de Arno.

Onderweg zagen we veel van deze witte bloemen.

590D3F99-C3F5-41A7-A236-BB511927E1A8

Na het afdalen van de heuvel kwamen we bij dit mooie stuwmeer.

05F17178-845E-427E-B3CF-8E108B6A23BB

De volgende grotere plaats was San Giovanni Valdarno. Hieronder een foto van het centrale plein, met een blik op het gemeentehuis. Dat is het Palazzo d’Arnolfo, ontworpen in 1296 door Arnolfo di Cambio, een beroemde Italiaanse architect en beeldhouwer uit Florence. Deze stad is ook door de machthebbers uit Florence aangelegd ter verdediging tegen de rivalen in Arezzo, waar we naar onderweg zijn.

4E7E4C29-258D-4B67-9618-CA0162E085DD

Hieronder de andere kant van het plein, typisch Italiaans met een kerk en daarvoor een standbeeld van Garibaldi, die voor de eenwording van Italië in de 19e eeuw gezorgd heeft.

4A4B66D9-BBEB-443B-905C-B0F131607082

Aan het einde van de stad kwamen we weer bij de Arno. Op een huis stond in rood deze graffiti geschilderd: “tutto andrà bene”, alles zal goed komen, en dat hebben wij op onze reis en vandaag ook weer ervaren. De weersvoorspelling was dat het rond 12 uur al 25 graden en zonnig zou zijn, dus wij waren al beducht voor “brandend zand en nergens water”, maar het werd uiteindelijk maar 23 graden en flink bewolkt in de middag, ideaal dus om te lopen. Er vielen zelfs een paar kleine waterspatjes. Zo zie je maar, het komt altijd weer goed.

2459A44F-7933-4A7A-8CE7-ED3D63B63F05

Een eindje verder hield iemand pluimvee in een tuin. Hier zitten de kippen twee meter hoog in een boom op stok.

52E8CFAB-5C1F-46B8-BCAE-3278FECCFC3D

Het water van de Arno stond niet erg hoog, zoals op deze foto is te zien.

DF2DF292-7137-4073-9790-FD5A7EDB160E

Rond drie uur kwamen we aan op onze eindbestemming, Montevarchi. In een tuin groeiden deze prachtige witte lelies.

226CF7FD-B514-420A-9E6F-2DD110088643

1. Ina:
    23 april 2023
    Jullie laten je niet gauw van je apropo afbrengen, dat wandeld maar rustig door....veel plezier maar weer voor morgen.
  2. Rick en Ria Visser:
    23 april 2023
    Dat gaat hard naar het einde toe! We hopen maar dat jullie langzamerhand niet zo verslaafd zijn aan de vrijheid, de uitzichten, en afwisseling van dorpen en steden, en vooral de dagelijkse 20 kilometer, dat het moeilijk wennen wordt aan het burger- en werkende bestaan straks in Nederland ....
    Maar voor nu: nog veel wandelplezier!
  3. Johan Boogaard:
    24 april 2023
    Al de 82ste wandeldag vandaag. Voor vandaag weer een goede wandeldag gewenst.