Gemier met hotels

Barberino di Mugello - Calenzano

Gelopen: 27,2 km

Totaal gelopen: 1708 km

Nog te lopen: 426 km

We lagen gisteravond laat op bed. Na een lange dag lopen moesten we nog uitzoeken waar we de komende nachten zouden slapen. Op het eindpunt van onze geplande etappe van 20 km was geen accommodatie beschikbaar, zodat we vijf kilometer verder zouden moeten lopen naar Calenzano, waar nog net twee plekken vrij waren. Normaliter zijn dat er veel meer, maar blijkbaar is er hier in de buurt een groot evenement, waardoor er minder bedden beschikbaar zijn. Wij namen de goedkoopste, voor een woekerprijs van € 200. Maar deze lag nog wat verder weg. Voor Firenze hebben we ook plek kunnen vinden, ook duur maar daar viel nog een beetje te kiezen. En tenslotte wisten we dat er op de eerste etappe na Firenze ook niet veel beschikbaar was, dus hebben we die ook meteen maar geboekt. Een heel gepuzzel!

6D9C075E-F5E1-4B60-9640-3F15DE7BCD89

De volgende ochtend werden we met schrik wakker. In de hele kamer liepen mieren, zie onderstaande foto, en ze zaten overal op en in onze spullen, vooral in de toilettas waar ze blijkbaar wat aantrekkelijks vonden. Het deed ons aan Ant Attack, een computerspel uit 1983 op Jelle’s eerste computer, de roemruchte Spectrum ZX80 denken. Dus: alles uitschudden voor we de rugtassen weer inpakten.

C606C90E-8608-493A-8C82-087DC89F467B

Het bleek dat het hotel een tuin had. Onze kamer grensde aan het dakterras, en de mieren kropen naar boven en tussen de spleten van de oude houten deuren naar binnen.

Hierna gingen we welgemoed op pad. De eerste vijf kilometer waren vrij vlak en makkelijk. Onderweg genoten we van het uitzicht over de rivier die in het grote meer bij Barberino uitkomt.

16EA01B2-D9AA-4401-9BE8-E902CE1E7829

Hier het uitzicht op Barberino di Mugello met op de achtergrond links de bergen waar we gister vanaf gedaald zijn.

EB08F7DD-27EA-401A-A8CE-D3C76F3412FB
Hier het uitzicht over de Sieve, die ook in het meer uitkomt.

FAC87ADE-A6A5-49AC-A15B-87F46E66AEAD

Na vijf kilometer werd het lastiger. We hebben zo’n 15 kilometer lang over stenige paden gelopen. Er waren geen gevaarlijke afgronden, maar het pad was erg ongelijk en dan komt niet iedereen snel vooruit.

2C4CBA68-4DEB-4E6B-BE9F-EE5D4E29B02D

Onderweg was de natuur weer mooi, en kom je soms verrassingen tegen zoals dit meertje.

0D66D0CC-5AAB-447F-B7D0-A665B95B905D

Ook liepen we een groot deel over een bergkam, met uitzicht aan beide kanten.

Hier staat Christine bij een lastig stuk pad.

7DD892B9-3F84-455E-9826-26FFDC12D1EC

Enkele stukjes waren beter, zoals bij dit grote landbouw bedrijf.

C5EA0AF8-D2D2-4720-86E7-AFCC3534FCBA

Uiteindelijk kwamen we in het dorpje Carraia aan, waar de plaatselijke bar heerlijk mineraalwater had. Ja, je krijgt wel dorst van al dat klimmen en dalen!

Maar we moesten nog een heel eind verder. Hier liepen we over grote rotsblokken, die het natuurpad vormden langs deze beek.

D16AE689-52B9-4129-9EE9-17013E448B96
Na een lange dag bereikten we Calenzano. Daar liepen we door en langs het Castello, het middeleeuwse kasteel dat ooit de kern van de stad vormde.

57FAE07F-7739-4AAD-8807-56A1B86BBE91
Rond half zeven kwamen we moe aan in het hotel. Het is vooral door de keien en de extra afstand naar het hotel een van de zwaarste etappes geweest. Gelukkig heeft het hotel een eigen restaurant, zodat we niet meer de deur uit hoefden, en voor zover we kunnen zien geen mieren als medekamerbewoners.

1. Ina:
    19 april 2023
    Ik hoop dat jullie lekker gegeten en geslapen hebben, zodat jullie morgenbweer fris op pad kunnen. Ondanks de mieren is het weer een mooi verhaal dat we op afstand mee beleven.
  2. Johan Boogaard:
    20 april 2023
    Goede morgen. Wat weer een mooi verhaal. Echte doorzetters zijn jullie. Petje af hoor. Voor vandaag weer een goede wandeldag. En een behouden aankomst in jullie volgende hotel.
  3. Nico en Anneke:
    20 april 2023
    Dit was een dag met herinneringen. Toch weer welgemoed op weg. Echte wandelaars hoor.
    Een goede wandeldag vandaag met een wat makkelijker route.
  4. Arie Moolenaar:
    20 april 2023
    Wat een goede wandelaars over zulke stenen paden. Maar ook een schitterende natuur met rivieren en een meer. Prachtige foto's. We leven intens met jullie mee. Een goede dag toegewenst!
  5. Nel Wijker:
    20 april 2023
    Fijne wandeldag de omgeving maakt een hoop goed , en de laatste lootjes!!
  6. Wijnand en Anneke:
    20 april 2023
    Ja je ziet maar weer..........waar kleine mieren GROOT in kunnen zijn :)
  7. Liesbeth:
    20 april 2023
    Waren de mieren soms bij de prijs inbegrepen? Of betaalden jullie mee aan de overnachting van deze insecten?