Firenze

Gelopen: 18,6 km

Totaal gelopen: 1726 km

Nog te lopen: 408 km

E1616C30-33D8-4B94-9FA8-21AE4ADC71C2

Na de lange tocht van gisteren hebben we heerlijk en zonder mieren geslapen. Christine had nog wel een pijnlijke plek onder haar rechtervoet, en daarom besloten we de route wat in te korten door de eerste helft niet langs of over de rand van de Apennijnen te lopen, maar in een rechte lijn tot Quinto Basso te lopen en daar de geplande route weer op te pakken. De geplande route was overigens een deel van de Jacobsweg van Florence naar Livorno, maar dan in omgekeerde richting: wij gaan tenslotte niet naar Santiago maar naar Rome.

Het eerste deel ging dus over trottoirs, maar het voordeel is wel dat er geregeld bars zijn om even te zitten en een bak koffie te drinken. Hiermee doen we overigens de verfijnde Italiaanse koffiecultuur te kort. Het zijn bepaald geen bakken met bagger!

Op de route aangekomen zagen we deze mooie plant.

AC11F0F0-1C6E-4D06-ABA0-22744DF4BF22

Hier kwamen we langs de Villa Reale, een van de laat-middeleeuwse villa’s van de familie de Medici. Deze bekende familie uit Florence is rijk geworden door bankieren, kreeg politieke macht en bevorderde kunst en wetenschap.

6DCE3200-8E62-405B-8270-D7D492DC62FD

Een klein eindje verder staat een andere villa van de Medici, La Petraia. Deze heeft mooie tuinen. Hier geniet Christine van de witte lelies. De heggen zijn goed onderhouden, maar in de perken tiert het onkruid soms welig. Maar men moet wel bedenken dat het onderhoud van al dat moois in Florence heel wat kost, en wie zal dat betalen?

D6308D75-9DC0-4CBB-AE4F-9B95E28123A1

De Jacobsweg voert weliswaar langs deze villa’s, maar van de meeste tuinen zie je in het geheel niets, behalve de hoge tuinmuren.

D0E62E57-C7E1-428C-91DF-DB25738BE58C

Een eind verder, net voorbij het grote academische ziekenhuiscomplex, voert de Jacobsweg door een paar nauwe, ommuurde straatjes. Je zou denken dat je daar dan rustig kunt lopen, maar niets is minder waar. Over een stuk van bijna een kilometer lengte wordt dit als sluiproute vanaf het ziekenhuis gebruikt. De auto’s rijden hier, weliswaar niet hard door de nauwe weg, soms rakelings langs je heen, en het zijn niet altijd kleine Fiatjes, maar soms ook van die brede SUVs.

Een eind verder zien we voor het eerst de Dom.

04ECDC19-9B56-4641-99B3-0B22838D9AC8

We lopen langs deze oude kas, nu een evenementenlocatie, in de Giardino dell’Orticoltura.

0B3CF156-2F0A-47E2-8FEA-60C776C2E3EF

Bij de Piazza della Liberta zien we een groep Polen met voetbalshirts over straat lopen. Er begint ons iets te dagen.

Hier het straatbeeld in de buurt van ons hostel. We slapen niet in een slaapzaal, maar een keurige, simpele tweepersoonskamer, voor € 132 per nacht. Wat heeft dat met Polen te maken?

33701EFE-E287-45E8-ACDF-79D63AF3D1B1

Vanuit het open raam van onze kamer maakten we een korte video. Zie de video van vandaag. Het beeld is niet zo interessant, maar luister goed.

Ja, vanavond wordt hier de Conference League wedstrijd tussen Fiorentina en Lech Poznan gespeeld. Dus veel Poolse supporters hier, dus verhoogde hotelprijzen.

Het hotel in Calenzano waar we afgelopen nacht voor € 200 sliepen, is morgen te boeken voor € 119…. Ja, vrije markt en op de verkeerde dag in Florence zijn….

1. Wim en Fennie:
    20 april 2023
    Wat weer een mooi verslag
    Ook weer veel wandel plezier
    morgen.
  2. Johan Boogaard:
    21 april 2023
    Goede morgen toppers. Ook vandaag weer een fijne wandeldag. En blijf genieten van alles wat jullie zien en wat jullie tegen komen
  3. Anna van Amerongen:
    21 april 2023
    Iedere dag lees ik weer met verwondering en veel bewondering jullie reis verhaal welke de afgelopen dagen vaak niet over geëffende paden is gegaan maar wel mooie uitzichten, ervaringen dus spannende verhalen heeft opgeleverd! Sterkte kanjers bij het vervolgen van jullie reis!
  4. Wijnand en Anneke:
    21 april 2023
    Wat een prachtige plantenkas, leuk dat ze hem nu voor iets anders gebruiken.
  5. Avri:
    21 april 2023
    ..ah, Firenze, vaak geweest, bij Officine Galileo, voor de standregelsystemen van de SAX satelliet (star tracker) en de ISO satelliet earth limb sensor). Uit mijn Fokker tijd..