Lopend naar de maan

Gelopen: 23,4 km

Totaal gelopen: 1750 km

Nog te lopen: 386 km

D98D1C85-B3D3-4BE6-9942-CD8F499FE112
Nee, we hebben ons reisdoel niet nog ambitieuzer gemaakt dan het al is. We gaan niet naar de maan lopen. Trouwens, het schijnt dat er nog geen wandelpaden daarheen aangelegd zijn. Op dit moment zitten we op een camping onder het gehucht La Luna, dat bij het dorpje Cellai ligt. En “la Luna” betekent in het Italiaans gewoon “de maan”.

De afgelopen avond in Florence was wat onrustig. Er vlogen constant helikopters laag over de binnenstad. Dat had te maken met de uitslag van de Conference League kwartfinale voetbal, waar gisteravond Fiorentina uit Florence aan het langste eind trok. En uitgelaten of gefrustreerde supporters willen nog wel eens relschoppen.

We sliepen prima in het hostel. Het ontbijt was bijna lopendebandwerk. Er stonden lange rijen met schoolkinderen die braaf hun plateau met eten en drinken vulden, en wij stonden daar wat vreemd als grijsaards tussen. Er was wel verschil: de schoolkinderen zaten allemaal aan lange tafels in de eetschuur, maar voor de andere gasten was blijkbaar een andere kleine ruimte gereserveerd, kwamen we vrij laat achter.

Na het ontbijt vertrokken we richting binnenstad en daarna verder door. Voor ons liepen al schoolklassen in de ganzenpas te marcheren door de smalle straten, achter hun leerkrachten aan. Wij bewonderen die leraars, het is een hele verantwoordelijkheid om zo’n klas in de drukte van de stad bij elkaar te houden.

Hier is de Bibliotheca Riccardiana, in een renaissance paleis dat ooit gebouwd is door de familie de Medici.

F8316D91-3972-4D53-AACD-2BAF52E6E70C

En in deze kerk liggen leden van de familie de Medici in praalgraven. Wij zijn er niet binnen geweest, dat zou ons te veel tijd kosten, en voor bijna alles hier in het centrum heb je tickets nodig.

F9CB9C04-91A0-4050-9E76-364F055F5406

Hier is het Battisterio di San Giovanni met daar achter de Dom. De twee foto’s hieronder tonen details. Het was intussen, rond tien uur, al enorm druk hier met veel groepen toeristen.

863273BD-D30D-47DB-84CE-7BA8FE3FFA76

1EB52C0A-F059-40B5-A5B5-E9E6B7FFD39F

9DB6551B-CA27-4E96-8AA2-CEB07857A787

Iets verderop dit oude gebouw.

C347C13C-0693-4A41-8FF9-97FEC5A5A443

De weg komt tenslotte uit bij de Ponte Vecchio, een brug over de Arno die aan beide zijden bebouwd is. Tegenwoordig zijn hier allemaal dure juwelierswinkels gevestigd. Christine heeft de verleiding weerstaan om voor Jelle een Rolex te kopen, en Jelle was te krenterig om juwelen voor Christine te kopen. Overigens zou dit ook misstaan bij onze huidige kledingstijl.

C9C1C704-FD2D-4DA0-873A-90CD88B38237

Dit is de buitenkant van de brug.

1AC83326-1CDE-405D-B867-B4F2E5E4EB10

En hier het uitzicht vanaf de brug, op het kleine stuk dat niet bebouwd is.

73755B3E-41C9-47BD-9ED3-79C707BF6741

Hier concurreert een oude toren met een moderne hijskraan: wie is de hoogste?

A19C059F-08A0-46D7-B11D-3A276783CC25

Aan de oever van de Arno staat ook dit museum over Galileo Galilei. Ook hier helaas geen tijd om binnen te gaan.

991E4DEF-BB48-4521-931F-8768A0DFB984

Verderop aan de Arno staan de bussen, die lange rijen bezoekers van de binnenstad uitlaten, variërend van lagere schoolkinderen, middelbare scholieren tot buitenlandse toeristen.

79068969-EA87-40A2-AD7C-3CE8B081A392

We staken de Arno over bij de Ponte San Nicola. Hier een laatste blik op de stad.

B701CC84-2598-4C97-A367-5A6B25627445

Onze weg ging nu door smalle straatjes licht omhoog naar Ponte a Ema. Net buiten dat dorp was een kleine omleiding door werkzaamheden. We waren dat net voorbij, en begonnen aan een lichte klim over de Via di Belmonte, toen een busje met twee wegwerkers naast ons stopte. Het raampje ging open, en de mannen waarschuwden ons dat er verderop loslopende en bijtgrage honden rondliepen. Wat nu? De wegen zijn hier smal en je hebt dus weinig uitwijkmogelijkheden. Toch maar even onze jongste dochter om advies gebeld. Zij gaat beroepsmatig met honden om. We besloten gewoon door te lopen, maar gebruikten nu voor het eerst onze wandelstokken als mogelijk laatste verweer voor te happerige honden. Hoe liep dit af? We hebben letterlijk geen hond gezien.

In het volgende dorp, Antella, konden we onze stokken dus weer opbergen. Daar begon een klim van 260 meter naar de kerk van San Lorenzo a Montisoni. Onderweg zagen we in de verte diverse villa’s, zoals deze.

8EAC30B5-FDD1-4FE1-9F21-8469ABF7B1CF

Vanuit de omgeving van de kerk is er een mooi uitzicht op Florence, zie de foto hieronder, en daaronder een vergroting van de Dom en omgeving.

724D0FDB-E83E-46EC-8457-A6E85A7EB815

C1906E08-53B3-4106-9F27-ABDB8D009EF5

Kort na het bereiken van de top begon het licht te regenen. Dat duurde ongeveer een uur, maar we hebben de helft van die tijd doorgebracht in de bar van San Donato in Collina, waar we een taartje aten ter ere van de zesde verjaardag van onze oudste kleindochter.

Een uur later waren we bij onze overnachting in La Luna, een halve stacaravan op een camping. Het internet dat beloofd wordt werkt niet, en we horen de strapatsen van het jonge stel naast ons in detail, maar we zijn blij met onderdak en eten.

1. Johan Boogaard:
    22 april 2023
    Goede morgen. Veel wandelgebied op jullie 80 ste wandeldag. En ik vind dat jullie allebei wel een Rolex verdienen.
  2. Ina:
    22 april 2023
    Gelukkig kun je de tijd ook op een ander klokje zien, maar dat jullie zo krenterig zijn dat wist ik niet....😁 veel wandel plezier maar weer.
  3. Diny en Wim van der Pot.:
    22 april 2023
    Jullie reis was toch gebaseerd op, ALL INCLUSIEF? Dus jullie krijgen wel , WAAR, voor het Geld, HAHA.
    Maar alle gekheid op een Stokje, Het is wel een reis met vele verrassingen!
    Maar nog steeds een hele grote PET af, voor jullie prestatie!!
    Hartelijke Groeten, uit Maurik.
  4. Anita en Roland:
    22 april 2023
    Wat weer een mooie verhalen en foto's allemaal. Veel plezier. Groetjes Anita en Roland
  5. Martha:
    22 april 2023
    Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van jullie kleindochter.
    Wat gaat de tijd toch snel.
    En zonder juwelen en Rolex maar lekker verder genieten. Daar kan het duurste juweel niet tegenop. Goede zondag alvast toegewenst.
  6. Joop en Wil Feil:
    22 april 2023
    Ook wij waren weer even op vacantie en liepen in gedachten met jullie over de Ponte Vecchio,waar
    we jaren geleden ook zonder iets te kopen over heen gingen.
    Wat zien jullie veel….. maar moeten ook leuke dingen missen zoals de verjaardag van jullie kleindochter.
    Maarrrr jullie te lopen afstand in kilometers begint nu met een 3, nog even volhouden!!!!!!! Goede verdere reis!Groet van Joop en Wil Feil
  7. Nel van Wengerden:
    22 april 2023
    Tijdens het lezen van jullie interessante reis verslagen kom ik o.a. zoveel mooie foto 's tegen maar ook woorden waar ik nog nooit van gehoord heb. Ik heb het even opgezocht zie hier:strapatsen (de)betekenis
    vreemde streken, buitensporigheden

uitspraak
    [stra-pat-suhn]

citaat
    “De consumerende burger, zo vaak gemangeld tussen de onverbiddelijke regels van een strenge overheid en de strapatsen van zelfzuchtige ondernemingen, kan sinds 1995 rekenen op een onvermoeibare strijder aan zijn of haar zijde: Antoinette Hertsenberg van ‘Radar’ – immer waakzaam en altijd tegen onzin en onrecht.”
    Bron: Antoinette Hertsenberg van ‘Radar’ - immer waakzaam en altijd tegen onzin en onrecht (Jaap Stam, de Volkskrant, 13 november 2017)

woordfeit
    Het woord strapatsen is een zogeheten plurale tantum: het bestaat alleen in het meervoud – er is niet zoiets als één strapats.
    Strapatsen komt sind de achttiende eeuw in het Nederlands voor. Het komt via het Duits van het Italiaanse strapazzo ‘zware inspanning, ongemak’, dat verband houdt met het werkwoord strapazzare ‘slecht behandelen’. In het Nederlands is uit de betekenis ‘ongemakken, nare omstandigheden’ de betekenis ‘vreemde streken, buitensporigheden (of: buitensporig gedrag)’ voortgekomen.