Door het heilig woud

Gelopen: 13,9 km

Totaal gelopen:  2030 km

Nog te lopen: 120 km

F9C2D40E-BEEC-41A9-B1B7-34247FC2158F

Vanmorgen voelden we ons beiden al weer wat beter dan gisteren. We verwachten langzamerhand verder op te knappen. De afstand die we vandaag aflegden was goed te doen voor ons. Het was hier wel warm, maar afgezien van de eerste drie kilometer ging het pad grotendeels door schaduwrijk bos.

Bij een fruitboomgaard moesten we even wachten tot de boer met zijn tractor ver genoeg van het pad was. Hij droeg een zelfde soort wit pak als asbestverwijderaars, en hij spoot een ongedefinieerd witte wolk uit zijn tank. Hmm, wordt dat fruit wel gezond?

In het bos zagen we weer talrijke mooie bloemen zoals deze drie. De middelste is een cyclaam.

C0776184-E980-425D-A04B-69CBB6FF90B2

619E7131-6A33-4761-B1A3-462303A0CC79

0E43B7F0-DBE3-42F7-A388-D2F79A3F4C54

Op een bepaalde plek langs het pad stonden heel veel van dit soort piramidetjes, een paar centimeter hoog en voorzien van een vrij rechte top met bovenin de ingang. Het is het werk van een soort vlieg, die we in een gaatje zagen verdwijnen.

C87ABF35-AB7D-45F7-9F35-AF1C2DCA44F9

Deze vruchtdragende struik heeft mooie witte bloemen. Een oude vrucht is nog te zien op de onderste foto.

18FBA0AB-B771-4814-8836-43CE7957BE1D

6A3EE2E1-BD6F-4401-83EB-662FBB6F1D96

Na een poosje hadden we uitzicht op deze tufsteen helling onderaan de Monte Casoli, waar we omheen zijn gelopen.

BB7DACD7-52EC-4073-9011-2495509BF476

Hier dezelfde helling, maar nu ingebed in een panoramafoto van de omgeving.

799D12D4-BC64-48A2-80DD-009612919D9C

Op het diepste punt van onze route gingen we over een brug over een beek. Zie en beluister de video van vandaag voor het geluid van de beek en de vogels.

Na een poosje doemde Bomarzo op, het einddoel van vandaag.

E9D5BD6E-1A78-48DF-A7DD-A0A13404D479

Vlak voor Bomarzo ligt het Sacro Bosco, ofwel het heilige woud. Dit is een park uit 1547, aangelegd in laat renaissancestijl in opdracht van Pier Francesco Orsini. Hij was een welgestelde Italiaanse edelman die aangetrouwd was aan de familie Farnese, een geslacht dat de nodige pausen en kardinalen voortbracht. Hij genoot in het bijzonder bescherming van paus Paulus III Farnese, die aan de ene kant het concilie van Trente liet opzetten (de contrareformatie), maar aan de andere kant een talrijk nageslacht naliet, waaronder de latere hertog van Parma, bekend uit de tachtigjarige oorlog.

Het park bevat een aantal bizarre beelden van monsters, waaronder het op dit bord weergegeven beeld, waar je in de mond van het monster kunt lopen. Hella Haasse heeft ooit een boek over dit park geschreven.

1192BF2C-6AAD-435F-85CA-C411542D24C3

Wij lieten het park links liggen (entree 13 € per persoon) en gingen door naar de plaats Bomarzo zelf.

Hieronder het uitzicht op Bomarzo vanuit ons appartement op het Agriturismo waar we nu verblijven. We hopen dat we de lezers niet jaloers maken….

8F6A24BE-0036-49BF-8E3D-205A5104EE3F

En dit is ons panorama, op een foto altijd slechter te zien dan in het echt, met drie plaatsen aangegeven waar we de afgelopen dagen waren.

A77AA31D-EFE4-48CB-8E9C-E8310B4E1196

Iedereen weer een goede zondag toegewenst. Wij verwachten dat dit de laatste zondag wordt waarop we richting Rome lopen. Als alles goed blijft gaan komen we daar zaterdag aanstaande aan.

1. Henk van Amerongen:
    6 mei 2023
    Een goede zondag en een goede en gezonde wandelweek gewenst.
  2. Yvonne Taalman:
    6 mei 2023
    Fijn te lezen dat het met de gezondheid weer wat beter gaat 🙏.
    De laatste loodjes 🌹heel veel Suc6 de komende week op naar het eindpunt 👏👏👍
  3. Annemarie Schets:
    6 mei 2023
    Fijn dat het met jullie weer beter gaat. Je maakt ons inderdaad jaloers. Maar sterkte met de laatste kilometers en zondag een goede wandeldag.
  4. Arie Moolenaar:
    6 mei 2023
    Wat een mooie wandeldag. Een goede zondag toegewenst en een mooie laatste week in goede gezondheid.
  5. Bart en Hanneke:
    6 mei 2023
    Fijn dat het weer beter met jullie gaat. Op naar de laatste week. Ben benieuwd of jullie je paspoort “af laten tekenen” bij de Friezenkerk of bij het Vaticaan (of bij allebei).
  6. Gerard en Ina Bos:
    6 mei 2023
    Een goede zondag gewenst én een voorspoedige laatste wandelweek in goede gezondheid!
  7. Ina:
    6 mei 2023
    Wij worden ook wel jaloers op jullie. Wat een mooie fotos, mooi weer. We ziin supertrots op jullie. Goede Zondag toegewenst!
  8. Johan Boogaard:
    7 mei 2023
    Goede morgen saam. Heel fijn dat het weer wat beter met jullie gaat. Een goede zondag en voor vandaag weer een fijne wandeling gewenst.
  9. Anna van Amerongen:
    7 mei 2023
    Een mooie laatste zondag gewenst op jullie bijzondere wandel reis naar Rome. Dat zal behoorlijk afkicken worden wanneer jullie weer in het ‘gewone alledaagse’ leven terug gaan komen, maar wel vol met bijzondere reis herinneringen waar wij ook van mee mochten genieten! Dank jullie wel!
  10. Nel Wijker:
    7 mei 2023
    gelukkig geen tropisch regenwoud!! De temperaturen stijgen wel zag ik. Hopelijk. kom je gezond aan in Rome
  11. Wijnand en Anneke:
    8 mei 2023
    Even nog m.b.t. die boer. Hij spui.. het gewas. Is dat met een d of t?
    Nou, geen van beiden: met ddt!