De joker inzetten

Gelopen: 19,4 km

Totaal gelopen: 472 km

Nog te lopen: 1594 km

C7E06349-0F7A-4E55-A269-5BF1CF24D677

We gaan de Rijn nu echt verlaten. Nog een paar kilometer langs de uiterwaarden en dan afsteken naar Worms, waar we de Rijn willen oversteken. We zeggen “willen”, maar niets is zeker. Wat is er aan de voet?

De afgelopen week pal langs de Rijn was fascinerend en mooi. Het betekende wel dat we meestal op verharde wegen liepen, en behoorlijke dagetappes. Dat kan op den duur pijn opleveren. Het alternatief is om de etappes langs de Rijn te verkorten, of anders de Rheinsteig of Rheinburgenweg te nemen, maar dan ben je tussen Bonn en Bingen zowat twee weken onderweg in plaats van één, en is het elke keer berg op, berg af. Uiteindelijk hebben we geen spijt van onze route-keuze, maar we hadden er wellicht een of twee dagen langer over moeten doen.

Jelle heeft sinds Koblenz wat last van de voorkant van het rechter scheenbeen, en Christine vooral van de oude blessure aan haar rechtervoet.

Wat doe je dan? Je kunt natuurlijk opgeven, maar dat willen we nog niet. De komende weken lopen we hoofdzakelijk op onverharde wegen, en het is algemeen bekend bij wandelaars dat dat een stuk comfortabeler loopt. Met dat in het vooruitzicht hebben we besloten om de eerste reservedag (joker) in te zetten. Van Bingen naar Worms willen we nu niet in 3 dagen lopen, maar in 4 dagen. Met deze kortere etappes, betere paden en voldoende lange rustpauzes willen we zien hoe we Worms binnenkomen.

En daarom eindigt de etappe van vandaag 5 km eerder dan de oorspronkelijke planning.

91092921-D939-481F-9389-84F3CA16542C
In Bingen zagen we deze mooie bloesem. Verder was er nog weinig te zien, omdat dikke mist zelfs de overkant van de Rijn onzichtbaar maakte. Maar heel geleidelijk trok de mist op.

8BBE28D4-D6AA-4521-B833-5837DF5AF219
Hier boven een dode zijtak van de Rijn, een prachtig natuurgebied. Toen we hier op een bank pauzeerden, dachten we dat er een trimmer langs kwam rennen. Het bleek echter een vliegende zwaan, die half lopend op het water landt. Hij verjoeg een concurrent, die op een soortgelijke manier opsteeg en naar de andere oever vloog. Er was duidelijk een vrouw in het spel, en de landende zwaan liet duidelijk merken dat hij niet van andere heren gediend was.

24F0500E-CBF5-402F-B505-7E7540B8B4BE
Ook hier weer bevers, gezien de verse vraatsporen. En hier is al een ooievaarsstel aan het nestelen. Het is nog maar februari….

A46B21B5-EA16-4CEC-AD76-EAE1DF797DF5

Onderweg is van alles te koop.

F2A8AF14-A2D9-409E-9063-32D67DBE6D61

Onze route voerde ons langs nog kale wijnstokken.

226D17B4-3785-4864-A508-A2E17F05AE26

Na een bocht bereikten we bij Ober-Ingelheim het beekje de Selz. Onze route leidt een flink stuk door het dal van deze zijrivier van de Rijn.

Er is hier bij Ober-Ingelheim nog een oude stadspoort uit de 14e eeuw bewaard gebleven, de zogenaamde Ohrenbrücke.

EC36518F-E48E-46B4-BBFB-45B4C9D0812F

En hier zie je een stukje van de Selz. Niet breed, maar wel mooi en afwisselend.

26360BAB-3ABF-4270-A452-77DF24B95E47

1. Gosse & Christine:
    22 februari 2023
    Prachtig de bloesem! We hopen dat jullie voeten en benen wat tot rust komen door de extra rust. Het zou zo tof zijn als jullie Rome lopend bereiken. Een kwart van de reis zit er al bijna op. Hou vol! Dikke knuffel van ons vijven!
  2. Ina:
    22 februari 2023
    Slim om het aan te passen naar jullie lijf en ledematen, rust lekker uit en succes morgen.
  3. Ina:
    Weer zo'n mooi verhaal!
    Trouwens verstandig van jullie om wat kortere stukken te lopen, dan mart een dagje langer er over doen.
    Hoeveel jokers kunnen jullie eigenlijk onzetten?
    Succes!! En voor later: slaap lekker, en morgen gezond weer op!
  4. Jelle en Christine:
    27 februari 2023
    Daar laten we ons niet over uit (het aantal jokers), maar het zijn er meerdere… Het precieze aantal ligt wat gevoelig, omdat op een bepaald moment onze werkgevers ook in beeld komen, en die lezen mee….
  5. Wijnand en Anneke:
    Hoi Jelle,

Je doet het goed hoor.
    Toen ik over je pijn aan je scheenbeen las. dacht ik als ex-fysio aan
    o.a. 2 dingen;
    shin- splints, of loge-achtige klachten(geen vrijmetselarij overigens).
    Shin-splints zie je vaak bij sprinters(t.w. aanhechtingsproblematiek).
    Nou lijkt dit me niet waarschijnlijk, want ik denk niet dat jullie
    deze tocht al intervallend/sprintend afleggen.
    Een loge-syndroom is het volgende: de spier zet de vele inspanning wat
    op, er is wat vocht. Doordat de spier in een compartiment(vlies) dus
    zeg maar loge, ligt kan het vocht wat moeilijker weg.daardoor drukt
    het vocht tegen de vaten wat een cumulatief effect geeft m.b.t. de
    beperking van de afvoer van vocht. Let wel:ik heb het nu over een
    extreme situatie, die je soms ziet bij militairen die hele lange
    marsen hebben gelopen.
    Vandaar mijn advies hoog leggen, want dan help je d.m.v. de
    zwaartekracht de vochtafvoer afvoer(je bent het dan voor).
    Maar het kan ook nog eens gewoon gewenning zijn: je spieren zijn
    sterker aan het worden, dus geen zorgen.
    Het kan soms ook nog helpen als je de kans hebt, om op een
    niet-geplaveide ondergrond te lopen, dan is de piekbelasting op je
    pezen/spieren minder.
    Zo dat was een advies/eenzijdig consult: ik reken niets, want dat zou
    zwart zijn en ik ben ook nog eens ex-belastingambtenaar (en Christen!)
    en volgend jaar zal ik wel weer de kascontrolle voor de EC moeten
    doen.

Gr,
    Wijnand
  6. Nel van Wengerden:
    22 februari 2023
    Medical Taping kan onderdeel zijn van het behandelplan bij scheenbeenklachten. Tapen verbetert de doorbloeding en zorgt voor pijndemping waardoor functie terug komt en sneller herstel mogelijk is.11 dec 2020
    Misschien tapen Jelle?
    Heel veel sterkte en hopelijk kunnen jullie blijven genieten.
  7. Hans Schimmel:
    22 februari 2023
    Dat zijn bekende afwegingen. Ik heb tussen Bonn en Boppard vooral de bovenroute gelopen en dat kost meer tijd. Bingen-Worms wil ik straks over de Jakobsweg lopen.
  8. Paul:
    22 februari 2023
    Nelie geeft nog aan dat - naast het advies van Wijnand - ook het scheenbeen koelen goed is. Hoeft geen ijsblok te zijn. Natte handdoek dus.
  9. Geertje:
    22 februari 2023
    Respect voor de (voet) tocht die jullie aan het doen zijn, maar ook voor de trouw waarmee jullie dagelijks dit blog schrijven.
    Erg leuk om jullie belevenissen, gelardeerd met mooie foto’s te lezen en bekijken.
    Ik hoop voor jullie dat de lichamelijke ongemakken beperkt blijven en jullie de tocht met frisse energie kunnen voortzetten.
  10. Johan Boogaard:
    23 februari 2023
    Goede morgen. Ik hoop dat de benen weer wat zijn uitgerust. Jullie hebben goede adviezen gekregen dus het komt vast goed. Een goede wandeling vandaag gewenst.
  11. Ilse Groenestein:
    23 februari 2023
    In de Opgang las ik het stukje " Een voetreis naar Rome", gelijk gekeken op deze weblog. Wat leuk om dit samen te ondernemen. Ondanks de pijntjes wens ik jullie veel moois toe op de tocht naar Rome.