Van zwijn naar wijn

Gelopen: 21,1 km

Totaal gelopen: 493 km

Nog te lopen: 1573 km

95FBF163-0DD6-479F-9061-6E4FEBB6992F
Om te beginnen willen we iedereen heel hartelijk danken voor alle morele steun, en onbetaalbare tips voor onze voeten. Dat doet ons zeker goed. Door de voeten omhoog te houden tijdens het rusten, de zeer zachte ondergrond van vandaag, onze sportmassagekousen, en een gel van het Kruidvat voor soepele spieren en gewrichten liepen we vandaag super! De hele dag geen last gehad van pijn. Wij zijn zeer dankbaar en blij hierover.

We vervolgden onze route langs de Selz, over een fantastisch zachte ondergrond die blijkbaar ook door zwijnen wordt gewaardeerd. Onze schoenen en broeken pasten uitstekend bij het beeld dat pelgrims stinken en hun voeten gelijkenis met varkenspoten vertonen, in elk geval vandaag.

16B26257-449D-4CE3-BED8-766C5E017426

Naast de gebruikelijke geelachtige katjes zagen we ook deze rood-roze achtige. Is dat een kleurvariant van de gewone soort, of een apart soort?

08DD8930-E115-4DB8-BC5D-03F4D0B5C178

Bij een brug over de Selz stond deze tienduizend maagden molen. Volgens het verhaal zou de Heilige Ursula hier met een gevolg van 11.000 maagden de Selz zijn overgestoken, op de terugreis van een bedevaart naar Rome. Dat moet wel een grote logistieke operatie zijn geweest, om al die maagden onderdak en voedsel te geven, dat moet Ursula een vermogen gekost hebben, maar goed, ze was dan ook een koningsdochter. Voor haar verhaal zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ursula_van_Keulen

68D7F955-E902-4801-94F4-BD1603E64698
De heren van de Elsheimer Schnorresänger hopen dat er nog eens elfduizend maagden langs zullen lopen, en hebben daarom de zorg voor dit monument op zich genomen, getuige dit plakkaat. Overigens was de molen gewoon een ordinaire tolpoort bij de brug over de Selz….

58D44E81-5720-42DF-95B6-B9C2D65EA5A4

In Stadecken-Elsheim viel ons oog op deze wel heel merkwaardige combinatie voor de protestantse kerk. Er staat een ijzig stenen beeld van een soldaat als oorlogsmonument, en op de kerk hangt een vaan met de Oekraïense vlag met daarop een vredesduif met een palmtak in de bek.

F521C0DE-527A-4871-90A5-91FFF3F5A168

Wij waren bezig beide goed op de foto te krijgen, toen een man aan kwam lopen en een praatje kwam maken. Hij stelde zich voor als de voorzitter van de kerk, en zei ons dat hij zich er aan ergerde dat de burgerlijke autoriteiten dit oorlogsmonument op de grond van de kerk hadden geplaatst. De Oekraïense vlag hing hier ook als protest tegen de Russische patriarch Kyril, die de oorlog goedkeurt.    De voorzitter nodigde ons uit om de kerk van binnen te bezien, hij moest er toch wezen om het gebouw te ontluchten, want het was er vochtig.

Hieronder een impressie van het gebouw, met een offerblok in de vorm van een wijnvat, heel toepasselijk voor deze wijnstreek. Verder geen versieringen, schilderijen of beelden. In deze regio is duidelijk de invloed van het Calvinisme op de Evangelische kerk merkbaar. Deze gemeente hoort kerkelijk onder Hessen-Nassau, ietwat merkwaardig omdat het burgerlijk onder Rheinland-Pfalz valt.

FBFB9E0B-FF1E-4606-99BE-79E9ED5BB0E7
Hij liet ons ook een bijzonderheid aan het orgel zien: zogenaamde Zimbel-sterne (cimbaal-sterren). Hij demonstreerde die aan ons (en hij verontschuldigde zich dat hij geen orgel kon spelen). Deze cimbaal-sterren worden aangezet tijdens hoogtepunten in de liturgie, zoals onder het Gloria. Dan klinken de cimbalen uit het orgel, en gaan deze sterren, zie de foto hieronder, draaien.

C026D8A9-DF8E-4F1F-A57D-F32179113E4D
Al met al was dit weer een heel bijzondere ontmoeting!

We vervolgden het schitterende modderige pad langs de Selz naar Nieder-Olm. Hier een impressie van het landschap.

42173703-823F-4891-B20B-F3DF8BA141B4

Bij de Rewe lunchten we. Begrijpen we onderstaande advertentie nu goed? Verdient een voltijds verkoper hier maar 450 Euro in de maand? Of moet dit anders uitgelegd worden?

4A281EC3-A749-4533-A4FF-0EBB8DB8C80B

We passeerden het dorp Sörgenloch, waar een gedenksteen er aan herinnerde hoe men hier in 1690 een Mariabeeld begroef, in oorlogstijd, en men later door een wonder de plek wist terug te vinden. Welke oorlog was dat?

Buiten het dorp ligt een moerasgebied naast de Selz. Hier zijn ook weer vraatsporen van bevers te vinden.

084A47F7-0F9C-404C-8EF5-A0F515635677

Voldaan kwamen we bij onze overnachting aan. Daar was niemand te bereiken, noch via de deurbel, noch via de telefoon. Uiteindelijk vonden we aan de achterkant iemand die de eigenaar wist te bereiken. Deze verontschuldigde zich voor het ongemak en bood ons deze fles lokale wijn aan. Wij hopen morgen weer nuchter op pad te gaan.

866ABB5C-D89B-4F99-AE71-BC2BDB98D5EF

1. Liesbeth:
    23 februari 2023
    Proost! Niet alle wijn in één keer opdrinken.
  2. Henk van Amerongen:
    23 februari 2023
    Gelukkig dat de 'pijntjes' weg zijn. Blijven smeren dan maar en de kuiten op tijd omhoog.
  3. Pietie:
    23 februari 2023
    Fijn dat het beter gaat met jullie onderdanen! Goede wandeling morgen hoor!
  4. Anna van Amerongen:
    23 februari 2023
    Gelukkig dat het probleem met de pijntjes opgelost lijkt door gebruik te maken van de verschillende waardevolle tips!
    We zagen het al een beetje somber in, want al wordt het hier 'pijntjes' genoemd het kan toch behoorlijk het vervolgen van de route naar Rome beïnvloeden.....zeg maar verpesten:-(!
    Al reageer ik niet dagelijks, ik lees wel dagelijks over wat jullie op de wandeling zoal tegenkomen aan natuur, monumenten, bijzondere ontmoetingen, lichamelijke ongemakken en hoe jullie dat weer op weten te lossen. Echt grote bewondering voor jullie doorzettingsvermogen!
  5. Mieke en Pietie:
    23 februari 2023
    Wat het salaris betreft: een 0 vergeten??? Succes morgen weer en de sportmassagekousen voorlopig blijven dragen: dan masseer je al lopende het vocht uit je benen! Groetjes!!
  6. Annet:
    23 februari 2023
    Fijn idd dat de tips lijken te werken (en wat verstandig om de tips op te volgen (;) 😀)!
  7. Bregje:
    23 februari 2023
    Hallo Christine en Jelle, wat zijn jullie al ver! Echt leuk om jullie route te volgen die we in het prille begin even aantikten :-).
    Misschien nog een leuke tip: de app Obsidentify is heel leuk om insecten en planten te herkennen (foto uploaden) en hiermee draag je ook bij aan onderzoek.
    Goede reis verder en wie weet nog eens ergens aan t ontbijt! Bregje (een van de vier trekvogelpadvriendinnen bij t ontbijt in Amerongen en Wageningen)
  8. Johan Boogaard:
    24 februari 2023
    Goede morgen kanjers. Gelukkig gaat het weer beter met de benen en voeten. Ook vandaag weer een fijne wandeling
  9. Anita en Roland:
    24 februari 2023
    Het was weer een mooi verhaal. We genieten er elke dag weer van. Voor wat betreft salaris. Die 450 Euro is bedoeld voor een kleine deeltijd baan. En tot dat bedrag hoef je er geen belasting over te betalen. Hoorden we van (schoon)zus die in Duitsland wonen. Veel plezier vandaag
  10. Diny en Wim van der Pot.:
    24 februari 2023
    Weer een mooi verhaal !Wat voor mij een leuk detail is,( het orgel met de cimbaal ster) want in de Nicolaikerk in Utrecht ,waar ik o.a heb gestudeerd, het Marcussen orgel,heeft ook een cimbaalster!
    Leuk en bijzonder. Groeten uit Maurik.
  11. Joop en Wil Feil:
    24 februari 2023
    Fantastisch dat al jullie inspanningen op het onverwachts beloond worden met een fles wijn.Dat geeft de loper(s) moed.
    Super dat jullie al zo ver zijn.groeten van een ook voor jullie bekende plek.