Herten, herten en nog eens herten

24 februari 2023 - Osthofen, Duitsland

Dag 23 - vrijdag 24 februari 2023

Undenheim - Osthofen

Gelopen: 22,3 km

Totaal gelopen: 515 km

Nog te lopen: 1551 km

47C19F5C-29D6-4B50-A8A6-2BE9D06D24B5

Vol goede moed vertrokken we vanuit ons hotel, in een vrijwel rechte lijn naar het zuiden. Na 3 km staken we nog een keer de Selz over. We houden goede herinneringen aan de afgelopen twee dagen langs dit mooie stukje natuur.

Het landschap voor vandaag was heel anders: grote, uitgestrekte weilanden en akkers die nog kaal en zwart waren, na het omploegen. Deze velden lagen op een licht glooiend terrein, waarover je kilometers ver kunt kijken. Hier heeft de ruilverkaveling  en schaalvergroting genadeloos toegeslagen.

Dit landschap werd afgewisseld door percelen wijnstokken, die nog helemaal kaal waren. Her en der waren wijnboeren bezig om te snoeien en op te binden: precies één tak per wijnstok blijft over om verder te groeien.

Onverwacht zagen we aan de horizon, bij een boom, een groep van zeven herten staan. De afstand zal wel een vijfhonderd meter geweest zijn, maar het lukte goed hen te fotograferen. Toen we een bocht omgingen, nog steeds op een zelfde grote afstand, nam het hele zevental de benen.

C5256B7C-C29C-4675-9315-7928D96BCD08

Iets verderop vloog onverwachts een fazant op. We liepen hier langs een van de zeldzame hagen in het landschap, dat langs een smal watertje lag. Het pad was heerlijk zacht voor de voeten, net een hoogpolig tapijt.

30E6F1BE-51BF-4BD8-A374-B9E2E4E9DEF4
Alleen waren onze schoenen een halve kilo zwaarder geworden, en een eigenaar van hoogpolig tapijt zou ons met onze modderpoten vol afschuw hebben weggejaagd.

4A057C39-E2AD-4CB2-9DA0-2819273CAD2C

Weer verder zagen we een nog grotere groep herten.

DC96C2F4-1538-476C-8001-5178B2011A07
En hier nog een.

DB22DDE5-8E7F-425F-8BCD-A0ED17AB5AD2
Beide groepen, ook hier weer een halve kilometer van ons vandaan, namen de benen en kwamen verderop bij elkaar, in totaal wel dertig dieren. We voelden ons toch enigszins bezwaard dat al die dieren bij onze passage vluchtten, maar wij hebben het landschap niet zo kaal en leeg achtergelaten…

2C5FF0BD-6405-44F1-89B8-F5DF06D293D0

Vlak bij een wijngaard troffen we deze wegwijzer. We zijn toch niet op het verkeerde pad beland? Voor de wegwijzer stond een bankje waar we even rustten. Net toen we weg wilden gaan kwam de eigenaar van het bouwsel aan, op de fiets, met een emmer compost. Het bleek dat hij hier een strook kreupelhout van niet meer dan twee meter breed maar honderd meter lang, gebruikte voor wat? We denken voor zijn plezier, om een mooi plekje te hebben. Het leek er niet op dat hij dit als volkstuin gebruikte.

63E68EF8-752E-407B-BD58-2FD338E405CF
In Dorn-Dürkheim bood de dug-out van de plaatselijke voetbalclub een uitstekende plek voor onze rust en lunch tussen de twee wedstrijdhelften van vandaag. De tribune aan de overkant van het veld lijkt leeg, maar we weten die virtueel bezet met de trouwe volgers van ons weblog. Dank jullie wel voor jullie voortdurende steun!

999A914E-73DA-438C-83C6-3B1C046C94F1

En hier alweer een groep herten, en niet de laatste van vandaag.

B551DFC6-11B5-42DE-A70A-1C059AEDBF97

Hoewel de wijnstokken hier nog kaal zijn, is de ondergrond al volop in bloei.

C4D4C108-A769-4B5F-9999-8822F5919AA0

Bechtheim is een bijzonder aardig wijnplaatsje.

4C71A9F8-4521-4F3E-B894-8D447C2D7E53
In het dorp staat de Sint Lambertus basiliek uit de elfde eeuw. Oorspronkelijk hoorde de kerk en de plaats toe aan de bisschoppen van Luik, hier ver vandaan. Lambertus was een bisschop van Maastricht die in 705 in Luik vermoord werd en daar begraven en vereerd werd. Rond 1700 werd deze kerk door zowel de katholieken (in het hoogkoor) en de evangelischen gebruikt, gescheiden door een ijzeren hek.

55D758D0-E6D6-4DE9-A4BD-AC90721D818F

Deze ruim 3 ton zware steen uit de Romeinse tijd kwam boven de grond na een brand in een woonhuis.

27505435-3F04-43D7-AB53-2ABBB53D9EB4

Tussen Bechtheim en Osthofen volgden we de Lutherweg, maar dan in de omgekeerde richting als Maarten Luther mogelijk in 1521 gevolgd heeft, op de vlucht naar de Wartburg. Over Luther morgen meer.

3F22A531-6B22-4C9F-A7CD-0EC65DC1B1A4

1. Rick en Ria Visser:
    24 februari 2023
    Mooi hoor al die reeën met hun witte spiegels! En goed om te horen dat het lopen over zachtere ondergrond zoveel verschil maakt! Dat geeft moed voor de resterend driekwart. Nog heel mooie wandelkilometers toegewenst!
  2. Willem Burggraaf:
    24 februari 2023
    Mooi al die …. maar het zijn allemaal reeén, reeén en nog eens reéen !!
  3. Jelle en Christine:
    27 februari 2023
    Zou kunnen, Willem, maar we zijn niet honderd procent zeker. Ze leken wat groter dan reeën; deze kuddes graasden in het open veld, en vluchtten door het open veld naar andere stukken open veld, wat volgens Wikipedia vooral hertengedrag is. Reeën zouden vooral aan struiken knabbelen en in de struiken vluchten, volgens Wikipedia. Maar misschien is in de Palts alles anders….
  4. Johan Boogaard:
    25 februari 2023
    Goede morgen. Wat later dan anders. Een fijne wandeling vandaag. Wij houden vandaag de schoenen in de kast.
  5. Wijnand en Anneke:
    25 februari 2023
    Mooi zeg, al die reeen ! Jaloers op haha ! Fijne wandeling gewenst verder !