Keulen in zicht

Gelopen: 25,4 km

Totaal gelopen: 263 km

Nog te lopen: 1795 km

D143EA1A-FC05-48F6-A793-6E94FF4CAE45

Ons congreshotel (met alleen in de lobby voldoende sterke WiFi) lag vlak bij de rand van de stad. We waren dus snel in de vrije natuur, en volgden geruime tijd de mooie loop van de Erft, die ver weg in de Eifel ontspringt en hier bij Neuss in de Rijn uitmondt.

330F2E96-5EE3-486E-A5CE-C3ED53DB3FCE

9AD7950A-67AB-4D7B-BE38-9E6A4BEA323B
Vraag van de dag: wat voor vogels zijn deze tropisch ogende kwetteraars die we in de bomen langs de Erft zagen zitten?

BC0DE220-0154-487B-B0DE-EC118C5FA798
Er groeit hier ook veel maretak.

39F07BF8-9278-4E25-9925-DC6957ABDA46
We verlieten de Erft en liepen door een paar dorpjes verder naar het zuiden. We kwamen net als drie jaar geleden langs dit zogenaamde Töllisch Krüx, een kruisbeeld op de grens tussen de gebieden van de keurvorst van Keulen en de hertog van Gulik. Het had destijds ook betekenis om duivels en demonen, die ziekte en dood meebrachten, bij de grens tegen te houden. Drie jaar geleden was dat heel actueel vanwege de aanzwellende pandemie. Toen moesten we precies een week na het passeren van dit kruis terugkeren naar huis, omdat toen alles op slot ging. Wij hopen dit jaar verder te komen, maar we zullen zien.

FA1B0EEE-978A-4AA8-BD4E-802F81406FF4

We lunchten op een bankje in het bos van een beschermd natuurgebied, het woud van Knechtsteden, in de zon, onder een strakblauwe lucht, met een temperatuur van 13 graden, en dat op 13 februari, maar het is dan ook 2023, en dit soort weer wordt normaler…

In Duitsland is de auto de heilige koe. Dat is goed te merken aan de soms ontbrekende veilige oversteekplaatsen voor voetgangers. Ook verkeerslichten zijn zo ingesteld dat de voetganger lang en deemoedig moet wachten om de ronkende koeien voor te laten. Dan nemen we ons petje af voor deze dame die ons bankje passeerde. Zij draagt niet bij aan de opwarming van de aarde met haar klassieke vervoermiddel.

6F4B4540-9652-4F00-B6CC-157F12524F71

Op deze warme dag in februari zijn ook de insecten actief, zoals dit lieveheersbeestje en een aantal ijverige mieren.

AD1CA934-2436-4978-83F6-493F264BD71E

Bij klooster Knechtsteden geeft dit informatiebord aan welke appels en peren men hier kweekt. Opmerkelijk dat de pastoors-peer hier in één adem genoemd wordt met de Red Devil. Of toch niet? De pastoors-peer, nummer 33 op de afbeelding, lijkt sterk op een rood aangelopen drankneus….

1ED16BEE-F6F8-44BC-873F-B8971315C458

De gouden dagen van dit oorspronkelijk uit de 12e eeuw stammende complex zijn voorbij. De kloosterherberg is op maandag en dinsdag gesloten, zodat we niet van de gastvrijheid konden genieten.

2F3DE67D-4A1B-44C0-8458-67DD6EC79B8E
Dus gingen we gewoon verder, door het beschermde natuurgebied Chorbusch. Daar volgden we een kaarsrecht pad van 3,3 km dat ons sterk aan het Laantje zonder Eind in Zeist deed denken, maar dat is met 4,9 km lengte nog langer.

Aan het einde van het bos kwamen we in open velden, en doemden in de verte al de dubbele torens van de Keulse Dom op, maar dat is 15 km verderop.

443CEDB9-6E68-48D3-99C8-525AA029A904

Vlak voor we op onze eindbestemming voor vandaag aankwamen, staken we het Kölner Randkanal over. Nee, de oranje kleur heeft men niet speciaal voor ons als langsreizende Nederlanders aangemaakt. Het blijkt dat RWE het grondwater van hun dagbouwprojecten hierdoor afvoert. Jakkes, en dat stroomt dus later allemaal via de Rijn door Nederland….

142F1FD2-651C-461F-9F29-0AF4B2E622A7
Morgen hopen we Keulen voorbij te komen.

1. Henk van Amerongen:
    13 februari 2023
    Wat heerlijk om elke dag even met jullie mee te wandelen en te kijken naar de mooie foto's. Ja en die vogeltjes .......... dwerg papagaaien? Of grote parkieten! Gewoon prachtige vogeltjes.
  2. Johan Boogaard:
    13 februari 2023
    Laat ik vandaag eens de 1e zijn die reageert op jullie reisverhaal. Wat treffen jullie het met het weer. En zijn de 25 km per dag zo gepland? Dank weer voor het mooie reisverhaal. Voor straks lekker uitrusten en voor morgen weer een fijne wandeling. Geniet ervan
  3. Jelle en Christine:
    13 februari 2023
    Henk was je net 4 minuten voor…
    Voor wat betreft de afstand: die hebben we inderdaad zo gepland. We proberen gelijkmatige etappes te hebben (gemiddeld 22 km), maar je bent natuurlijk wel afhankelijk van de overnachtingsmogelijkheden.
  4. Hennie Enting-Kuper:
    Mooi weer!
  5. Ineke Barendregt:
    13 februari 2023
    Geweldig leuk om jullie middels het lezen van jullie weblog "op de voet" te volgen. En behalve vermakelijk om te lezen ook nog leerzaam. Iedere dag wel een lesje geschiedenis en/of biologie.
    Ik bewonder jullie moed hoor. En wat voor vogel die gele kwetteraar is? Zoals Henk al schreef, ze hebben wat weg van een papegaai(tje) hoewel een papegaai toch veel kleurrijker is dacht ik? Misschien toch parkieten XL?
    Nog heel veel wandelplezier gewenst.
  6. Paul:
    Het zijn halsbandparkieten.
    Een gezellig verhaal weer. Zo wandelen we ook mee.
  7. Joke en Theun:
    Groene halsbandparkiet.?
  8. Sylvia:
    13 februari 2023
    Wat een prachtige dag om te wandelen.Jullie vraag wat voor vogel het zou zijn:het zijn halsband parkieten zijn steeds vaker in de natuur te zien.
    Wens jullie nog heel veel wandel plezier.
  9. Kent Qiu:
    13 februari 2023
    I am wondering where did you stay overnight during the past days. booking a hotel every day or living in a tent ? Please enjoy your journey.
    Best wishes
  10. Jelle en Christine:
    14 februari 2023
    Hi Kent, we are always staying in bed and breakfasts and hotels. Camping would be an option but would mean more kilograms to carry and we are traveling light with 9 kg only per persoon. Moreover, the nights are still cold….
  11. Nynke:
    13 februari 2023
    Zijn inderdaad halsband parkieten. Volgens mij is dit officieel wel een papegaaiensoort.
  12. Melie:
    13 februari 2023
    Wij dachten ook aan de halsbandparkieten. Heb ze hier nooit gezien, maar ze schijnen in de randstad veel voor te komen!
  13. Rick en Ria Visser:
    13 februari 2023
    Keulen in zicht! We nemen aan dat jullie daar dan wel pal langs de Rijnoever zullen wandelen? Zo'n belangrijke historische stad kun je op zo'n pelgrimsreis natuurlijk niet aan de buitenrand voorbij lopen, toch .... Mochten jullie dus de de Dom en de spoorbruggen over de Rijn van dichtbij zien, vergeet dan ook niet even daarvoor naar het gebouw van de EASA te kijken. Daar wordt tegenwoordig de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de luchtvaart gedragen (wat vroeger nationaal geregeld was, in Nederland toevertrouwd aan de Rijksluchtvaartdienst). Ik (Rick) mag daar geregeld de Fokker zaken toelichten. En voor een goede lunch kun je terecht bij Ludwig im Museum aan de voet van de Dom (aan de Rijn kant).
    Hoe jullie ook lopen: een mooie dag morgen!
  14. Brigitte Carelse:
    13 februari 2023
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Uit betrouwbare bron (mijn zus) zijn dit halsbandparkieten.
    Succes met jullie tocht verder
  15. Ina:
    13 februari 2023
    Het zijn inderdaad halsband perkieten wij hebben ze elke dag in de tuin, heel leuk om te zien doen zich tegoed aan de zonnebloempitjes, laten wel een rotzooi achter, maar ja, je moet er wat voor over hebben. Slaap lekker straks en morgen weer veel wandel plezier.
  16. Cor Kaastra:
    13 februari 2023
    In Amsterdam vliegen deze luidruchtige parkieten ook vrij rond. We hebben ze in Cartagena ook wel gespot.
  17. Joukje:
    13 februari 2023
    Leuk om jullie te volgen en te genieten van jullie verhalen en mooie foto's
  18. Joop en Wil Feil:
    14 februari 2023
    Jullie moeten na zo veel reacties wel geloven dat het parkieten zijn,Amsterdam heeft
    Er giga veel , nog even en Zeist heeft er ook een boel. Bij Ina en Gerard zijn ze al.

Ju