Over kronkelende dijken

Gelopen: 23,6 km

Totaal gelopen: 1515 km

Nog te lopen: 601 km

2353A391-E9FE-4B55-A6ED-747CD2284B5B

Vanwege de beperkte beschikbaarheid van onderdak hadden we gisteren langer gelopen dan gepland, en overnachtten we in een Agriturismo aan de andere kant van de Secchia.

De gastvrouw vertelde dat er hier wel vaker fietsers uit Nederland overnachten op weg naar Rome. Zij volgen dan de fietsroute van Paul Benjaminse, die bijvoorbeeld op de site van de vereniging Pelgrimswegen naar Rome te vinden is. Vanaf Mantua tot ons eindpunt van vandaag volgt onze route die fietsroute ook ongeveer, inclusief de eergisteren genoemde brug bij San Benedetto Po.

We namen hartelijk afscheid, en vervolgden onze kronkelende route over de dijken van de Secchia. Op de kaart is goed te zien hoe bochtig de route is.

60D6CEE7-F71B-4E11-A4F8-236D0B9F6D99

Vlakbij onze overnachting stond deze oude kapel, die veel schade heeft opgelopen tijdens de aardbeving van 2012. De schade is nog steeds niet hersteld.

2511C4EF-8872-497C-A32B-BF5AC42B638A

Kort na vertrek was de lucht nog redelijk helder, en konden we in de verte de besneeuwde toppen van de Apennijnen zien.

BC574490-FB2F-4F1B-A2CA-49E2944899E5

Hier bloeiende malve.

6011E2B5-4F32-4502-9CA6-F023F9DA6DB3

En tenslotte nog een foto van een oorlogsmonument. Die zien we onderweg vaker langs de kant van de weg staan waar verzetsmensen of onschuldige slachtoffers tijdens de tweede Wereldoorlog zijn omgekomen. Gezien de rode ster behoorde deze jongeman van 22 jaar wellicht tot het communistische verzet.

1D9CE9E5-A1FC-44CA-BABD-A3266B94F509

Rest ons nog iets te zeggen over de vreemdelingenregistratie. In Duitsland hebben we dat bijna nergens hoeven te doen. In Oostenrijk moesten we iedere keer zelf een formulier invullen met paspoortnummer en naam en adresgegevens.

In Italië maakt men elke keer een fotokopie van het paspoort. Officieel mag dat natuurlijk nooit, maar wie heeft er zin om bij elk hotel te beginnen met ruzie te maken met de receptionist?

Zoals men weet, staan op het Nederlandse paspoort geen adresgegevens. Dat is logisch, anders zou je bij elke verhuizing een duur nieuw paspoort moeten aanvragen. Tot onze verbazing vertelde onze gastvrouw van zaterdagavond, dat zij aan de autoriteiten ook de adresgegevens moet doorgeven, die ze dus niet op het paspoort kan vinden. We vragen ons af hoe al die andere hotels dat doen. Werkt die vreemdelingenregistratie wel, en welk doel heeft het? Of is het alleen maar om de toeristenbelasting goed te kunnen innen? Maar dat kan ook op andere manieren. Wie het weet mag het zeggen….

1. Katrien Steenbrugge:
    10 april 2023
    De vreemdelingenregistratie is veel ouder dan de toeristenbelasting en is een verplichting in de gehele EU en ook veel landen buiten de EU doen het. Volgens mij is het om criminaliteit tegen te gaan, of toch op zijn minst nadien te kunnen tracken.
  2. Rick en Ria Visser:
    10 april 2023
    Dag Jelle en Christine,
    Bijzonder mooi om door jullie ogen zo deze reis en het veranderende landschap mee te kunnen maken! Wanneer ik het sommetje maak van de dagen die jullie gepland hadden en van de afgelegde afstand, lopen jullie zelfs al wat voor op het schema. Het lijkt erop dat jullie steeds meer getraind raken, en probleemloos tussen de 25 en 30 kilometer per dag wegtikken? Knap!
  3. Johan Boogaard:
    Goede morgen wandelaars
    Wat weer een mooi reisverhaal. Wat een feest iedere keer om met jullie digitaal mee te lopen. Voor vandaag weer een fijne wandeldag gewenst.
  4. Wijnand en Anneke:
    11 april 2023
    Is het geen idee, om een kopie van je paspoort te maken, en daarop je lvn zwart maken(nog een kopie van je copie maken, anders is het lvn nog zichtbaar)
    Van dat copie kunnen ze dan steeds een copie maken(wees voorzichtig met je lvn)
  5. Oudste broeder/schoonbroeder:
    11 april 2023
    Vlaklopers, kijk nog even naar de rose bloemen in het verhaal van gisteren. Ik heb dat verhaal pas vandaag gelezen en zag direct de relatie met het afgelopen weekend!