Uit(z)waaien

Utrecht - Driebergen

Gelopen: 17,4 km

Nog te lopen: 2024 km

EAD3CF4D-204F-49CF-9FFC-5A0020997F9D

Na een hectische dag gisteren en een te korte nacht was het moment daar: we vertrekken!

We beginnen met iedereen te danken die ons persoonlijk, per e-mail, post, telefoon of via dit weblog een goede en behouden reis toewenste. Het heeft ons bijzonder bemoedigd. Dank jullie wel!
Onze onderburen Ad en Jacqueline waren de laatsten die dat deden voor we de bus instapten.

In Utrecht aangekomen waren we nog te vroeg om onze lunch in te slaan, maar wachten loont en zo konden we de eerste twee wereldberoemde broodjes Mario van die dag bemachtigen. Een aanrader voor iedereen die Utrecht bezoekt.

Daarvandaan is de Dom niet ver meer, op dit moment vanwege restauratie ingepakt maar over enige tijd weer in volle glorie te bewonderen.

866EBAE2-2FCA-46F1-9007-94FE798DDDEA

In de Domstraat zijn in het plaveisel de grenzen van de oude Romeinse nederzetting aangegeven. We moeten toch maar eens kijken waar die Romeinen nu vandaan kwamen, maar daar moeten we nog 99 dagen op wachten. De Romeinse legionairs konden die afstand overigens veel sneller afleggen, en dan nog met 25 kg bepakking. Wij reizen lichter met elk maar 8 kg op de rug.

876F9E97-9B02-44B4-9761-4B2A2A58AD0F

Bij deze grens ontmoeten we Renger, die ons zal uitzwaaien.

C8790259-31D7-4CA7-A3C8-7EF2D32743E0

Op het Domplein krijgen we nog een verrassing: er wacht ons een zes man/vrouw sterke delegatie uit Zeist op, en later nog Nel, een oud-collega van Christine en ook een bedreven wandelaar.

D623E4C3-1F28-4A7E-BCF3-6627687ED67C
Het Zeister uitzwaaicomité  Kees, Johan, Gerard, Wim, Bets en Ina

053400C5-7221-446B-BD47-17AEAE30E4DA

54112364-5B0A-4F7E-AA51-30E87581DCCC

Na even gezellig bijpraten en uitwisselen van goede wensen vertrekken we 1 minuut voor de planning van het Domplein. Johan en Wim zullen ons daarbij vergezellen. In tegenstelling tot ons zijn zij te voet naar Utrecht gekomen. Ere wie ere toekomt!

Met een stevige wind in de rug zullen we met een gemiddelde van 5,8 km/uur naar onze eerste rustplaats lopen. Langs de Oudegracht verlaten we de binnenstad en over het jaagpad langs de Kromme Rijn gaan we richting Rhijnauwen. Bij het passeren van de A27 komen we dit monument tegen: A27/Amelisweerd: weg van de meeste weerstand, blijf stem geven aan de natuur.

Daar sluiten we ons helemaal bij aan!

4283AFAD-5D69-4482-9BE6-20E1E9EC759E

Iets verderop zien we iets van die mooie natuur op Amelisweerd, de voorboden van de naderende lente.

2673AF4E-72A4-49D5-8AE4-96FA8A7B2C2D

Bij het koetshuis van Rhijnauwen hielden we onze lunchpauze. Let wel, 2 februari en buiten! Heeft dat iets te maken met die snelweg en onze vroemcultuur?

7A1DBDEB-4758-4928-9AA3-B0A1607115E8
 702FB4C3-E51B-4DE6-A7C3-E5ADA5411F61
De laatste hap van het broodje Mario gaat er ook goed in. Daarna is het tijd voor Jelle om even galant te zijn bij het helpen opdoen van de rugzak. Dat is hij overigens niet altijd…

6791D3D7-5209-4FF1-8FB4-7B3E486C6E8A

Kort hierna slaan Johan en Wim af naar Zeist en zwaaien we voorlopig voor het laatst naar elkaar. Wij vervolgen onze weg langs de Kromme Rijn. Je moet echt krom zijn om onder deze brug door te kunnen gaan!

4F7B8890-B1B3-4DDC-B89C-E14E2AE21351

EDEC7630-A917-4D32-AB7F-61DE75E3DB33

Genieten van de Kromme Rijn

Bij Odijk wijken we af van onze geplande route. De B&B bij Werkhoven waar we wilden overnachten was vol, en zo gaat de tocht naar Driebergen. Op het kaartje bovenaan dit verslag zie je in rood de geplande route en in lichtblauw de route die we feitelijk gelopen hebben. Voor wie dat nog niet weet: als je het kaartje of één van de foto’s aanklikt, krijg je het groter te zien.

Verkwikt door een lichte sproeiregen onderweg vanaf Odijk eindigt om vier uur onze eerste etappe in Driebergen.

Tot morgen!

1. Anke Ruiten:
    2 februari 2023
    Een goede reis gewenst met een behouden aankomst! Ik hoop jullie verhalen te volgen.
  2. Liesbeth:
    2 februari 2023
    Was hij alleen galant voor de foto?
  3. Jelle en Christine:
    2 februari 2023
    Liesbeth, hoe goed ken jij je vader?
  4. Ina:
    2 februari 2023
    Goede nachtrust, en een goede voortzetting toegewenst voor morgen! Shaloom!
  5. Ina:
    2 februari 2023
    Jullie hebben een leuke manier van vertellen, leuk om te lezen. Rust lekker uit en geniet morgen van de tocht.
  6. Martha:
    Broodje Mario, mmmmmm
    Daar kun je wel even op voor uit. Goede nacht!
  7. Bets H.:
    2 februari 2023
    Het was een goed gebeuren jullie vanmorgen aan het begin van de voettocht naar Rome uit te kunnen zwaaien bij de Dom in Utrecht en nu te lezen dat de eerste stop bereikt is! Een hele mooie tocht gewenst!
  8. Rick en Ria Visser:
    2 februari 2023
    Al op de eerste etappe een afwijking van de geplande route, dat belooft wat voor het vervolg ;-)
  9. Sylvia:
    3 februari 2023
    Ik wens jullie een hele goede reis, hele mooie momenten en herinneringen, nu al jullie route aanpassen dat beloof wat, lekker slapen en morgen weer een nieuwe dag. En Christine broodje Mario ga ik ook gauw halen.
  10. Johan Boogaard:
    3 februari 2023
    Goede morgen. Lekker geslapen? Nu op voor de 2e dag. Veel wandelplezier vandaag.
  11. Daniele Rogantini:
    3 februari 2023
    Enjoy the walking! Ultreia!