Herinneringen

Gelopen: 19,3 km

Totaal gelopen: 37 km

Nog te lopen: 2004 km

53B7D26D-77C4-45D3-98D1-B3EB9B80F218

Op deze derde februari is onze etappe er een die veel herinneringen oproept. We missen een van onze trouwe lezers van ons weblog van drie jaar geleden. Joke, de oudste zus van Christine overleed vandaag precies een jaar geleden, na een leven waarin steeds meer lichaamsfuncties uitvielen. Dat doet ons weer beseffen hoe dankbaar we mogen zijn dat we deze tocht in gezondheid kunnen maken.

Driebergen

Vanuit Driebergen lopen we over de Engweg naar het vervolg van onze route. Onderweg zien we dit bord. Voor wie is dat bedoeld? Om voetballers harder te laten schoppen? Of om heethoofden te kalmeren? Wij hebben die training niet nodig: wandelen werkt heel kalmerend.

8F197222-0248-45AB-A8B3-3D11AB388F93

Onderweg staan veel knotwilgen, heel typerend voor dit landschap tussen Kromme Rijn en Utrechtse Heuvelrug.

3B18B2C7-44F4-44BA-8114-5D629003DEAD
Ook zijn er nog steeds mooie oude boerderijen te bewonderen.

3C6E3C5B-3F04-49DE-A615-022BBE944011

Doorn

Vlak voor Doorn passeren we de achterkant van het Gimborn Arboretum. Wij weten niet of die bomen het daar wel goed hebben, gezien de vele gekapte stammen die daar liggen? Of waart de geest van keizer Wilhelm hier nog rond? Hij was een fanatieke houthakker en ligt hier vlakbij in zijn mausoleum. We passeren ook dat aan de achterkant en laten deze prangende vraag maar rusten.

8919BD6A-C25F-42E9-9BE6-5E6B5C24CCCD

Over rust gesproken: sommigen vinden dat in meditatie, maar of het zitten op een rottende berkenstam nu zo rustgevend is….

92ED8748-5E15-4100-92A1-B5F6E97A972E

Anderen vinden al eeuwen rust in dit gebouw, de kerk van Doorn met romaanse elementen.

7AA6DADA-509B-46A3-9B21-9F1B6BCCECA7

Na Doorn volgden we de oude postweg richting Leersum. Onderweg liepen we korte tijd op met een echtpaar uit Emmen. Het gesprek ging natuurlijk over wandelen. Christine vertelde dat je je hoofd zo goed leeg kunt maken door te wandelen. Daarop zei de man heel droog met een mooi Drents accent dat er in zijn hoofd heel weinig zat en dat hij dus snel klaar was met opruimen.

Opnieuw konden we buiten lunchen. Daarna langs kronkelende paadjes en slootjes verder. De bodem van deze sloot had een aparte rode kleur.

A41FCCF4-12B3-4A7D-A5CF-4F2DBFAC0BDC

F0DAF634-D7E9-4B31-88B1-98AAC5614FC4
Gelukkig was Christine niet te zwaar bepakt om deze brug over te komen, al zakte de plank wel door.

Leersum

03FDA68A-1FB3-4955-AA28-C603FB8EF0FA
Vlak voor Leersum kom je langs de inrit van kasteel Broekhuizen. De beukenlaan verkeert in een deplorabele toestand, met afgezaagde of missende bomen. Twee jaar geleden is hier ook die windval over Leersum geraasd, wat ook niet echt helpt. De NOS meldt juist vandaag dat door de klimaatverandering beukenlanen het erg moeilijk hebben.

8A8940A6-2308-4B43-AD92-F0BE8EED71FD
Bij kasteel Zuilenstein worden we verrast door deze familie varkens. Vader, moeder en drie jongen. Wie heeft de vuilste poten, zij of wij? Maar meer serieus: er zijn hier diverse bosperceeltjes afgeheind met schrikdraad waarbinnen steeds een gelukkige varkensfamilie op natuurlijke wijze met wat bijvoeding kan leven. Heel bijzonder!

Amerongen

4C9C0018-327D-4CBC-9D4C-B703B8198FC4
Een plaatje van het kasteel mag natuurlijk niet ontbreken. Hier de oprijlaan naar het koetshuis en kasteel.

h040
Hetzelfde plekje, dezelfde persoon, maar zo’n 58 jaar ertussen.… Voor de pastorie in de Nederstraat 13.

DF930B72-A0B8-44B2-819A-396099052A61

Wij overnachten een paar huizen verder op nr. 23. Dat gebouw was vroeger het kerkelijk centrum “de Uithof”, maar nu een B&B onder beheer van hotel Buitenlust, waar we heerlijk gegeten hebben.

Nog een laatste herinnering: de oudste broer van Jelle is enige tijd inval-koster in Amerongen geweest. Jelle, toen nog lagere school kind werd er door zijn broer op uit gestuurd om een fles avondmaalswijn te halen in Buitenlust. Dat was toen geen enkel probleem, maar met leeftijdschecks zou dat nu niet meer kunnen.

Disclaimer: het kaartje is niet wat het zou moeten zijn. Op dit moment is er een communicatieprobleem tussen onze gps-ontvanger en de iPad (Garmin Explore app) waardoor onze gelopen route niet goed doorkomt. Het kaartje toont nu in rood de geplande route die we ook daadwerkelijk gelopen hebben tussen Driebergen en het driehoekje bij Amerongen. Zodra we het kaartje weer goed kunnen maken, zullen we dat doen en ook vermelden.

1. Johan Boogaard:
    4 februari 2023
    Goede morgen wandelaars. Ook voor vandaag een fijne wandeling gewenst. Het weer is weer prima om te wandelen.
  2. Nico en Anneke:
    4 februari 2023
    Hele goede tocht gewenst, we genieten van jullie verhaal en foto's.
  3. Willem Burggraaf:
    4 februari 2023
    Vraagje aan Jelle en Christine ; Lopen jullie vanaf Doorn dezelfde route als in 2020?

De hele wereld ligt aan jullie voeten !
  4. Jelle en Christine:
    4 februari 2023
    Ja, grotendeels wel maar met zo nu en dan wat kleine wijzigingen. Vandaag bijvoorbeeld van Amerongen naar Wageningen, maar bij Elst kiezen we nu de bosrand in plaats van de Rijksstraatweg door het dorp, en Wageningen komen we niet meer over de dijk binnen omdat daar de vorige keer aardig wat zwaar vrachtverkeer over ging. Al doende leert men! Wij gaan nu uitchecken en dan op pad.
  5. Ina:
    4 februari 2023
    Ook vandaag weer een fijne tocht gewenst.
  6. Joop en Wil Feil:
    4 februari 2023
    Goede morgen wandelaars,de kop is er af en voor ons tot nu toe bekende plaatjes,nog even en dan
    zal het anders worden.Bedankt voor het verslag en een fijn wandelweekend.groet,Joop en Wil
  7. Mieke en Pietie:
    4 februari 2023
    Dag Christine en Jelle, wat een bekende plassen: vier dagen geleden waren wij nog in hetzelfde restaurant om samen met een vriendin te lunchen en Mieke bezocht donderdag-1dag eerder! - het kasteel in Amerongen. Hier staat het bureautje waaraan keizer Wilhelm zijn aftreden als keizer heeft ondertekend. Het einde van een dynastie. We wensen jullie vandaag ook een goede wandeltocht!
  8. Wijnand en Anneke:
    4 februari 2023
    Jelle en Christine, het verslag is weer heel leuk om te lezen, en wat leuk die foto van jou Jelle !!
    Wandel ze ! groetjes !
  9. Willem van Maren:
    4 februari 2023
    Een van de mooiste stukjes van de wereld hebben jullie nu al gehad, maar misschien ben ik bevooroordeeld. Ben benieuwd naar wat er nog komt. Nog mooier? Hou vol, de eerste stappen zijn gezet.
  10. Anita en Roland:
    4 februari 2023
    Hoi Jelle en Christine, jullie verhalen zijn weer inspirerend. We gaan jullie weer volgen. Veel plezier en vandaag is het mooi weer.
    Hartelijke groet Anita en Roland
  11. Jan en Adri Bos:
    5 februari 2023
    Dag Jelle en Christine.
    Leuk om jullie verslag te lezen. Het is ook best lekker weer om te lopen.
    veel wandelplezier .Hart Groet Jan en Adri.