Een voetreis en een busreis

16 april 2023 - San Benedetto Val di Sambro, Italië

Dag 74 - zondag 16 april 2023

Monzuno - Stazione San Benedetto val di Sambro Castiglione Dei Pepoli

Gelopen: 18,3 km

Totaal gelopen: 1638 km

Nog te lopen: 488 km

A34D8302-E541-408B-BD8C-2F1D1B3A3D54

Gisteravond sliepen we in een “affitacameri”, dat wil zeggen een kamer zonder ontbijt. Dat was geen probleem, want er was een supermarkt open waar we proviand konden inslaan. Wat wel een probleem was, was de temperatuur in de kamer. Het was er ijskoud. Hierdoor lukte niet alleen het drogen van de gewassen kleding niet goed, zodat we zondagochtend nog moesten föhnen, maar zelfs met onze vesten aan kregen we het zelf niet warm.

We keken dan ook uit naar 19:00 uur, toen de pizzeria tegenover onze kamer openging. Maar langzaam eten en een glaasje rode wijn gaven maar voor een uur soelaas. Uit arrenmoede zijn we toen maar om negen uur onder de dekens gekropen om toch wat warm te worden. En het ergste was, dat ‘s ochtends vroeg de verwarming wel aanging. Verkeerde timing dus….

Onze etappe begon met een stevige klim. Helaas was het mistig, of anders gezegd zaten we zo hoog, op ruim 800 meter, dat we in de wolken zaten. Helaas misten we daarom het uitzicht op deze plek waar Jelle staat.

761F3AD2-C1EF-4474-883E-C9DC3CEA2CF6

Met het uitzicht kwam het na een uur wel goed. Hier geniet Christine van het uitzicht op San Benedetto val di Sambro, met de hoge bergtoppen op de achtergrond.

3C0A3A5E-A892-4CF4-AED1-AF5B5C7C3AFB
Hier een close-up van dat dorp.

73C69BD6-5CBB-434C-B064-E9B0F1C796A2

We waren inmiddels in Gabbiano aangekomen. De kerkdeur stond open, het was precies tien uur, en volgens het bordje op de kerk zou er een half uur eerder een kerkdienst zijn. Maar er was in geen velden of wegen een mens te bekennen.

4B636760-E388-42D1-B3E3-EA8A460C606B

We daalden nu af naar het dal van de Sambro, een zijrivier van de Setta, die een zijrivier van de Reno is, die een zijrivier van de Po is.

In het dal ligt het plaatsje Valle, met een aparte kerk: de toren staat geheel los van het gebouw.

0023A1E3-47A7-4B45-8395-BEAFCD029986

Nu begon de klim naar de scheidingsbergrug tussen het dal van de Sambro en de Setta. De gemeente San Benedetto kondigt zich met een mooi bord aan.

E54A8CA6-EF86-4070-AFBC-E8CEFD38272B
Meteen na dit bord duikt een hele rij met andere verkeersborden op. Je moet zacht rijden om alles te kunnen lezen.

2B8B8673-2676-4FFC-8F3D-9BADC04ECA3C

Bij het dorp Sant’Andrea op 590 meter hoogte aten we ons brood, omdat we dachten dat we nu wel de top van de bergrug bereikt hadden. Maar er volgden nog 100 hoogtemeters. Daarna begon een steile afdaling van 360 meter over een afstand van twee kilometer, wat neer komt op gemiddeld 18%. Dat is even pittig voor de knieën.

CF17D75D-0753-4DE2-B1A2-D74B110F7E32
Onderweg zagen we zowel de paarse als witte Judaspenning.

1C305192-48F9-451E-B6B6-F02C89C73A74

We moesten even rusten bij een bar. Daar stond de tv aan met de Italiaanse voetbalcompetitie. Er ontstond een hevige maar vriendelijke woordenwisseling tussen de eigenaar en een klant over de wedstrijd en hun favoriete teams, terwijl wij wilden betalen. Om toch weg te kunnen liet Jelle het woord Feyenoord vallen, en dat hielp de discussie te stoppen. Feyenoord heeft afgelopen week AS Roma verslagen, en in deze buurt wonen geen Rome fans. De waard en de klant begrepen meteen dat we te voet onderweg waren naar Rome, en waren zeer geïnteresseerd in hoe we hier door deze omgeving liepen.

Wij moesten nu snel verder dalen naar het station van San Benedetto. We hadden in deze omgeving geen geschikte accommodatie kunnen vinden, en net als twee dagen geleden profiteerden we ervan dat onze route een spoorlijn volgt. We hadden daarom een hotel in Prato, Toscane geboekt. Dat is maar een half uur met de trein, met elk uur een trein.

Helaas reden er vanmiddag geen treinen maar bussen, omdat er spoorwerkzaamheden plaats vonden. De bus doet er twee uur over, maar we kregen daarvoor een prachtige toeristische busrit over de kronkelende wegen van de Apennijnen voor terug. Bij de halte Vernio was net een groot dorpsfeest aan de gang, inclusief orkest, springkussens, enzovoort.

6B17A456-6B7E-4688-BDC0-BD29ABF0F5C5

En zon waren we tegen kwart voor vijf in ons hotel in Prato. Onze geplande route van 2020 zou door die plaats gaan, maar bij het herzien voor onze huidige route zouden we hier niet komen. En nu zijn we er dan toch! Gelukkig rijden er morgen weer treinen, zodat we op tijd onze route vanaf San Benedetto kunnen vervolgen.

1. Noud Maas:
    16 april 2023
    Ik sluit zeker niet uit dat jullie de komende weken nog meer losstaande kerktorens gaan tegenkomen.
  2. Johan Boogaard:
    17 april 2023
    Goede morgen Jelle en Christine. Vandaag de 75 ste wandeldag. Super waar jullie mee bezig zijn. Nog maar 25 dagen en dan ..... ook vandaag weer een goede wandeldag gewenst