Klimmen langs oude routes

Gelopen: 17,9 km

Totaal gelopen: 1619 km

Nog te lopen: 505 km

ED947F43-93F8-4F3C-A19C-4B3ABD8FBEE6
Vandaag was het uitstekend wandelweer. We vertrokken met de trein naar Pianoro, het eindpunt van gisteren. We hadden geluk dat we hier de trein konden gebruiken. Normaliter is er een uitstekende verbinding tussen Bologna en Prato, maar dit voorjaar vinden er werkzaamheden plaats zodat op sommige trajecten en tijden bussen rijden.

We merkten echt dat we weer in de bergen zijn: 570 meter klimmen en 120 meter dalen. Eerst ging het geleidelijk omhoog over rustige asfaltwegen naar Brento. Hier geniet Christine van een verfrissende fles water.

48B16E19-4D34-4510-8220-FA4D25082461

Net voorbij het dorp staat dit intieme kapelletje, uitgehakt in de rots.

78522C26-681C-42DB-9BC9-621BE629DFB9

Een terugblik op Brento. Het ligt hoog op een rotsplateau.

3BFC9D4F-93CC-4389-BA2E-FE32AC4DB0C2

Op ons lunchplekje stond het vol met sleutelbloemen en viooltjes.

F1641C8D-DB84-4DE8-9A48-324435306583

Vanaf Brento volgden we grotendeels de Via Degli Dei naar Monzuno. Dat pad volgt deels oude Romeinse wegen, zoals dit stuk. Hier zijn we op een origineel stuk van de Via Flaminia Militare, aangelegd in 187 voor Christus, om snel troepen tussen Arezzo en Bologna te kunnen verplaatsen. Eenmaal over de Apennijnen legden de Romeinen andere wegen aan, zoals de Via Emilia waar we drie dagen geleden over vertelden.

Nu nemen we aan dat de toestand van de weg in de Romeinse tijd beter was, want wij benijden de soldaten niet die hier overheen moesten. Het is vol met losse keien en daardoor hobbelig. De Via Degli Dei schijnt veel meer en nog langere van dit soort trajecten te hebben, mooi om te zien, van grote culturele waarde, maar vervelend voor je voeten als je het als lange afstandsroute naar Rome wilt gebruiken. En daarom kiezen wij dus onze eigen route….

BA7BB60B-B109-4D06-82DA-C80B3C048F06

Wij zijn niet de enigen die over voeten kunnen klagen. Het onderstaande opschrift luidt: “klaagt u over de blaren aan de voeten? Wat zou ik moeten zeggen!”

94BB11D6-8E66-48C7-9E9E-7FAD463D1707

In Monzuno aangekomen zagen we dit mooie vergezicht. Onderweg zijn we niet veel andere wandelaars tegengekomen die de Via Degli Dei lopen. Alleen twee Italiaanse jongedames met trekkersrugzakken, die de laatste vijf kilometers ongeveer met ons opliepen.

1F7C9436-2BDC-4662-AAB0-78BB0B2EC2D5

Het straatbeeld van Monzuno wordt voor een deel beheerst door deze weg. Het is blijkbaar een aantrekkelijke inkomstenbron voor de plaats, met overnachtingsmogelijkheden, eetgelegenheden en supermarkten.

Christine wijst hier aan waar we op die Via Degli Dei zitten. Wij wijken daar morgen naar rechts vanaf, en volgen onze eigen route. Iedereen een goede zondag gewenst.

9BCAD1B0-2905-49A1-AFCA-54E0BA36ECFB

1. Pietie:
    15 april 2023
    Leuke foto’s Christine!! Ook een mooi reisverslag van vandaag. Ging het goed met het afdalen? Goede zondag hoor!
  2. Martha:
    15 april 2023
    Goede zondag ook voor jullie. Zoveel moois wat jullie zien. En prachtige bloemen. Kan goed zien dat de natuur daar al verder is dan in ons kikkerlandje. Dag hoor.
  3. Johan Boogaard:
    16 april 2023
    Jelle en Christine een goede dag vandaag. Wandel met plezier. Geniet weer van alles.
  4. Annemarie Schets:
    16 april 2023
    Weer een goede wandeldag. En zie weer uit naar jullie volgende verhaal en mooie foto's.
  5. Arie Moolenaar:
    16 april 2023
    Beste Jelle en Christine, Op deze zondag een prachtig lied van Huub Oosterhuis. Lied 275.
    Heer onze Heer,
    hoe zijt Gij aanwezig
    en hoe onzegbaar ons nabij.
    Gij zijt gestadig met ons bezig,
    onder uw vleugels rusten wij.

Een goede en gezegende dag toegewenst