Bologna

Gelopen: 17,1 km

Totaal gelopen: 1580 km

Nog te lopen: 542 km

40B1972B-AB61-4862-8827-29C4A9B61A50

Iedereen weer dank voor de reacties op onze verhalen. Die doen ons goed. Hier een paar antwoorden op vragen.

Nee,  Christine kreeg gisteren de salade lang niet op, en Jelle gaf ook geen assistentie daarbij. We hebben wellicht iets minder nodig dan voorheen, we denken dat we allebei wel kilo’s kwijt zijn; hoeveel, dat moet de weegschaal thuis uitwijzen.

Jelle loopt goed zonder de verloren nagel. Eronder zit hard weefsel.

En wat betreft de vraag van Willem en Paula over ontmoetingen met medepelgrims: die hebben we nog niet gehad tot nu toe. Nu wandelen we ook niet een standaardroute.  Wij verwachten pas overmorgen in Monzuno andere pelgrims te zien, wanneer we de Via degli Dei kruisen, de meest gebruikte route tussen Bologna en Florence, en dan pas weer in de buurt van Rome.

Wij volgen een andere route tussen Bologna en Florence. Onze route is lager, korter en begaanbaarder dan de Via Degli Dei, en volgt voor de eerste helft op enige afstand de spoorlijn tussen beide steden. Tussendoor zijn er stations, die gebruikt kunnen worden om bij slaapplaatsen te komen.

Daar hebben we nu al profijt van. Morgen lopen we van Bologna naar Pianoro. We konden in die plaats geen voor ons geschikte overnachting vinden. Bij de ene accommodatie kon je pas na zes uur inchecken, en bij de andere waren alleen gedeelde badkamers. De ouder wordende blaas wil ook ‘s nachts wel eens geleegd worden, en dan is een toilet vlakbij toch wel handig. En daarom slapen we twee nachten in hetzelfde hotel in Bologna, en keren morgen met de trein vanuit Pianaro terug. Bijkomend voordeel is dat we dan een deel van onze bagage in het hotel kunnen achterlaten.

De ochtend begon voor ons met een half uur lichte regen. De poncho’s over de rugzakken doen was genoeg. Het is al weer 19 dagen geleden, de dag dat we de Brennerpas overstaken, dat we voor het laatst de poncho’s moesten gebruiken.

Verder verliep de dag droog, alleen terwijl we dit schrijven onweert het hier en valt er wat hagel, maar we zitten hoog (6e verdieping) en droog in ons hotel.

We liepen eerst nog ruim een uur door de velden van de Povlakte, voordat we in Borgo Paganale aankwamen, waar we weer een stuk van de Via Emilia door de stad volgden. Aan het begin van de plaats staat trots de fabriek van Ducati, waar topklasse motoren gemaakt worden. De fabriek is overigens in 1926 begonnen als radiofabriek.

85AA6CFE-72F0-4087-9C5C-910D5AC0D264
Hier staan trots een paar blinkende exemplaar voor de showroom.

D2F43D41-1B1D-402D-B690-355C6DF61E8B

Het was eerder wat mistig. Dat geeft dit mooie contour aan de hemel van de Madonna di San Luca kerk, die op 5 km van ons vandaan, op ruim 260 meter hoogte boven de stad Bologna ligt.

2EA3C352-AA69-4C43-8291-F626CDBF235A

Hier steken we de Reno over, de zijrivier van de Po die langs Bologna gaat.

FBB5A0B2-178F-4D40-BF95-46F5F84C366A

In de stad zagen we in een tuin deze hagedis, met twee groene strepen op zijn rug. Dit exemplaar mist blijkbaar de punt van de staart.

B0D05FB4-CB16-4C51-8D61-ACD650F94B83

Hier zijn we dan in Bologna aangekomen. De stad heeft een aantal hoge torens. Hier zie je de Torre degli Asinelli, 97 meter hoog en ruim een meter uit het lood. Hij is gebouwd in de 12e eeuw.

EFE4FB99-878C-401B-8DBE-69DDD6C39F67

Hieronder een aantal zeer oude gebouwen aan het Piazza Maggiore, het centrale plein van de stad. In het gebouw op de bovenste foto, het Paleis van koning Enzo uit circa 1245, is Jelle verschillende keren geweest in het kader van conferenties voor zijn werk. Een imponerende omgeving voor zulke bijeenkomsten.

4B0DF32B-1DF2-44FD-B71D-BFB66A7FADDE

E9E2D356-338B-4D9B-AC81-EEEFA76A8ED3

282C9AFD-8B3A-4E2F-B734-6DE337FCEF1C

Op het plein was het erg druk. Op de achtergrond staan twee politiebusjes met een legertje agenten ervoor, klaar om in te grijpen wanneer dat nodig is.

AE60FEB6-391D-4282-8546-2178D9E9D5E3

Wij waren precies om drie uur bij de kerk van Sint Petronius, de hoofdkerk van de stad. Die ging toen net weer open, na de middagpauze. Buiten stonden militairen te kijken of de bezoekers wel “kosher” zijn. In het recente verleden zijn er wel groepen geweest die hier schade wilden aanrichten. Dat heeft te maken met een oude schildering waarop Mohammed door de duivel gepijnigd wordt. Die schildering hebben we overigens niet gezien, er is zoveel veel mooiers te vinden in deze kerk.

F943C77F-AEE1-487F-9926-B339039B81EB
Het interieur.

5B12431F-1EB4-484B-8EC7-AB29F2877EEA

De gebrandschilderde ramen.

42D2D013-B105-421D-A38E-B659E200071D

9ADCDA90-AB44-4838-8CCD-BFC7551FA485

Een beeldengroep die de graflegging van Christus uitbeeldt.

9D275C19-9924-46A0-BB7B-C29EB29E15FB

En voor de liefhebbers van natuur- en sterrenkunde: hier een werkend exemplaar van de slinger van Foucault.

3D127A38-8B1A-4FF8-BADC-C14E0937B709
En de meridiaan van Bologna, de noord-zuidlijn die in 1665 door Cassini is aangelegd. De lengte van 66 meter maakte het voor hem mogelijk zeer nauwkeurige metingen te doen.

45FCF963-8516-4741-BBBC-8E590B460CD5

Een inscriptie voor een van de zijkapellen geeft aan dat keizer Karel V hier op 24 februari 1530 door de paus tot keizer werd gekroond. Eerder, op 25 maart, vertelden we al hoe Karel bij de Brennerpas zijn broer ontmoette. Daarvan getuigde ook een inscriptie. Die ontmoeting was op 3 mei 1530, zodat de keizer er 68 dagen over gedaan heeft. Dan zijn wij toch wel sneller….

B3E8B798-E8AD-4961-91FB-144C06CD5281

En hier tenslotte een foto van restanten van de oude stadsmuur.

414CE617-C900-4BB8-9AB4-1291DDA11383

1. Jan:
    13 april 2023
    Dank, Jelle en Christine, voor het prachtige verhaal weer. Het is genieten met volle teugen. Herkenbare dingen laten jullie zien, maar ook heel veel nieuwe wetenswaardigheden. Elke dag zie ik uit naar een verhaal dat stap voor stap groeit.
  2. Hennie Enting-Kuper:
    13 april 2023
    De melding van Ducati motoren deden hier in Assen spitsen de oren…
    Bijzonder ook om aan historie herinnerd te worden van eeuwen geleden. Dank.

Mooi verslag weer van jullie reis onderweg naar Rome.
  3. Nel van Wengerden:
    13 april 2023
    Dank voor de felicitatiekaart van jullie op mijn verjaardag,terwijl jullie hoog en droog in Bologna zaten. Liefs en sterkte voor jullie verdere pelgrimstocht en vergeet de broodkruimels niet.....
  4. Johan Boogaard:
    14 april 2023
    Ook nu weer een hele goede morgen. Veel wandel plezier. En we kijken uit naar het wandelverhasl van vandaag
  5. Pietie:
    14 april 2023
    Na jullie felicitatie, kwam er met de post nog een verrassing! Dank jullie wel hoor. Nu eerst jullie “geschiedenisles” gelezen. Heerlijk om de dag mee te beginnen. Hoop dat jullie vandaag droog weer hebben. Hier schijnt nu de zon (nog). Lieve groet.
  6. Ina:
    14 april 2023
    Prachtig je beleeft het een heel klein beetje mee, dank daar voor en veel wandel plezier vandaag, hier is het nu gelukkig ook mooi weer.
  7. Nel Wijker:
    14 april 2023
    weer bedankt voor jullie wandelverhaal en prachtige foto's. Een fijne wandeldag.
  8. Henk van Amerongen:
    14 april 2023
    Hebben jullie ook gestaffeld hoeveel kerken jullie van binnen hebben mogen zien? Boeiende verslagen elke dag. Top!
  9. Wijnand en Anneke:
    17 april 2023
    Straks hebben we de scheve toren van Bologna, als de toren van Pisa omgevallen is.
    Weer een nieuwe impuls voor het toerisme