Een etmaal in Hessen

Gelopen: 23,4 km

Totaal gelopen: 555 km

Nog te lopen: 1515 km

FCC9032F-1165-4832-8C00-2AC5E4592E23

Worms, waar wij overnachtten, staat ook bekend als de stad van de Nibelungen. Een groot deel van dit middeleeuwse heldenepos, dat deels is gebaseerd op de tijd van de grote volksverhuizingen aan het einde van het Romeinse rijk, speelt zich af in Worms.

Wij sliepen in een hotel aan de oever van de Rijn, das alte Ruderhaus. Tijdens het ontbijt scheerde het zonlicht even over het rustige water van de Rijn en leek het wel of we de in de Rijn geworpen schat van de Nibelungen zagen schitteren.

Het Nibelungenlied is prachtige poëzie, maar het verloop van het verhaal is ijskoud met bedrog, verraad, moord, eerwraak en fatalisme die hoogtij vieren. Het was buiten even koud en kil toen onze wandeling begon. Als eerste gingen we de Rijn over via de Nibelungenbrug, zie de foto hieronder.

895B90EE-CEA7-436B-A765-4C08B6CBFAA0

Op de hoge brug was het letterlijk nog een graadje erger, met een temperatuur rond het vriespunt en een straffe noordoostenwind met windkracht 4. Aan de overkant lag Hessen, de derde Duitse deelstaat die we doorgaan. Dat zal maar één etmaal duren, want morgen gaan we Baden-Württemberg binnen.

362A2575-1317-4684-B466-7F89A077DA07
De temperatuur zou vandaag niet boven de 3 graden uitkomen. De ijzig koude wind werd deels goedgemaakt door de rijke fauna die we het eerste uur langs de Rijndijk zagen: witte en gewone reigers, reeën, enorme hazen, een vos.

AA69FBF6-B456-4E54-8A0B-D58ABCACD082

Ergens halverwege stond een halfopen stenen schuilhuisje op de dijk. Zulke plaatsen worden binnen vaak “geïllustreerd” met schunnige teksten, en dit huisje is daarop geen uitzondering, maar hier is duidelijk een gymnasiast aan het werk geweest, met dit magische palindroom: van voor naar achter, van onder naar boven en omgekeerd, je leest steeds dezelfde tekst, die zoiets betekent als de zaaier - op het veld - houdt vast - door zijn arbeid - de wielen.

7A5E240C-263B-43AC-93E3-443824AF008F

Na ruim een uur in de harde wind draaide onze route van richting, en liepen we niet meer in het open veld maar zwakten bomen en gebouwen de wind af. We liepen langs een groot chemisch complex van BASF richting Lampertheim. Bij een oude zijtak van de Rijn, de Lampertheimer Altrhein, stond deze ooievaar.

4BB5234A-6C02-4283-B7D2-90F68E185322

In het centrum van Lampertheim stonden deze magnoliaknoppen al op uitspringen. Heel bijzonder, zo eind februari.

608F91AA-2302-478D-8CC0-ECF2EFFEA38F

Hier een beeldengroep die een aspergefamilie voorstelt. We zouden Lampertheim via de aspergeweg verlaten, en inderdaad, langs de weg lagen aspergebedden.

A1467DE4-DF1B-4830-91F7-00C0A6E42118
Omdat het zo koud was, en we al twee uur onderweg waren, maakten we dankbaar gebruik van de grote gele M, waar we in een uur weer helemaal op temperatuur kwamen en we de gelegenheid namen om alvast de warme maaltijd te nemen in plaats van onze lunch buiten op een bank bibberend te moeten eten.

Even buiten Lampertheim kwamen we in een groot bosgebied, en waren we verlost van de wind, die overigens wel aan het afnemen was. Het bos biedt soms ook uitdagingen voor pakezels zoals wij: gaan we er overheen of onderdoor?

244BF427-93DB-4678-A55A-9081948A7FF5

Twee uur achter elkaar lopen zonder te rusten vonden we niet verstandig, dus bood een omgevallen boomstam een natuurlijk bankje voor ons. We hoorden het kloppen van een specht, en na wat turen vonden we deze grote bonte specht.

A87968B1-8226-4157-B047-2B37107AF3D6

In het hotel werden we heel vriendelijk ontvangen met warme thee, en op onze kamer zagen we het kunstwerk van een creatief kamermeisje: de handdoeken gevouwen in de vorm van twee zwanen. Erg knap en kunstig!

9C15543E-9563-4738-80A4-FF8CE73DC671

1. Anna van Amerongen:
    26 februari 2023
    Altijd weer genieten van jullie verhalen! Maar wat ik mij afvraag...... hoe doen jullie het met de was, en dan vooral wanneer de wat grotere kledingstukken een opfris beurtje nodig hebben ;-)?
  2. Jelle en Christine:
    27 februari 2023
    Tja, een goede vraag. Nou de was doe je op de volgende manier:
    Al het geen wat er gewassen moet worden leg je in de douche bak en vervolgens ga je zelf douchen. Terwijl je aan het douchen bent trappel je steeds op de kleding (soms wat extra shampoo erop) vervolgens wring je de kleding uit en daarna leg je het in de handdoek (waarmee je jezelf hebt afgedroogd) en wring je de kleding nogmaals uit door de handdoek in tegengestelde richting te draaien. Het is kleding die snel droog is, dus de volgende ochtend is het weer droog (meestal).
  3. Johan Boogaard:
    27 februari 2023
    Al wakker? Nou weer een goede wandeldag vandaag. We genieten iedere zondag van jullie wandelfoto,s.
  4. Wijnand en Anneke:
    27 februari 2023
    Und wo ist die Vos geblieben ?? in mijn beste duits haha !(Anneke)
  5. Nel Wijker:
    27 februari 2023
    Beste Christine en Jelle, Jullie komen onderweg toch mooie plekjes en geschiedenis tegen zit je in het bolwerk van Luther?
    Het is hier een zonovergoten dag wel koude noorderwind! Gisteren in het noorden van ons land konden ze het Noorderlicht zien. Ik niet hoor ik zag alleen de TL-buizen van HC. Zo te lezen is het bij jullie ook nog koud alhoewel jullie toch meer naar het zuiden wandelen. Veel wandelplezier .
  6. Liesbeth:
    27 februari 2023
    Ik denk bij het woord "opera" aan heel iets anders, maar je kunt natuurlijk prima tijdens het werken op het veld een opera zingen.
  7. Willem Burggraaf:
    27 februari 2023
    De stenen palindroom nodigt mij uit om Wikipedia te bekijken en wat denk je? Komt die “stenen”palindroom tevoorschijn!!