Langs de Neckar

Gelopen: 22,5 km

Totaal gelopen: 577 km

Nog te lopen: 1494 km

8591D503-5B13-4077-B8A9-B665C3F2459B

Nog even een foto van de gang in het hotel waar we de afgelopen nacht sliepen. Een merkwaardige combinatie van stijlen, bij deze zeer gastvrije mensen in Apart-hotel Tenne.

BA974BFD-2075-4570-AC26-D5722361B0F4

Ons hotel ligt aan de rand van de stad, en dus waren we na het oversteken van snelweg A659 zo in het vrije veld (om vragen te voorkomen, we gebruikten wel een viaduct om over te steken).

Nog een kilometer verder verlieten we Hessen. Door vers omgeploegde velden bereikten we na ruim een uur Ladenburg. Hier heeft een middelbare schoolklas in het kader van kunstonderwijs een leuke afbeelding gemaakt onder een viaduct. Dat is weer eens wat anders dan de gebruikelijke graffiti.

CE6DDEC5-CCB5-4F2F-998F-DCCB816020CB
Ladenburg heeft een oud centrum waarvan best nog veel bewaard is gebleven.

563DA129-5DF8-4713-B1F5-84D50AE0266B
Hierboven een stukje oude stadsmuur en hieronder een oude poort.

669D25A0-C535-4F0D-A0E5-55A55E4535A5
Na het verlaten van de stad volgden we de oever van de Neckar tot in Heidelberg. Hier een blik op Edingen aan de overkant van de rivier.

11ED294A-060B-48DF-8B68-23AF10C52AD1

Dit bord kwamen we even verderop tegen. Wat valt hier aan op?

19CA834C-9955-44F4-8B4E-00A5683C1664
Vlak bij dit bord kregen we te maken met een tijdelijke omleiding van een kilometer. Men was bezig met werkzaamheden aan de sluis, en daarom was een deel van het pad langs de Neckar afgesloten, ook voor voetgangers. Overigens varen er weinig boten over deze rivier: tijdens onze wandeling hebben we maar één vrachtschip zien passeren. Heel anders dan de Rijn dus.

We passeerden de dierentuin van Heidelberg die aan de Neckar ligt. Daar liep ons een vrouw luid telefonerend voorbij. Wij vingen alleen de woorden “wereldvernietiging” en “Armageddon” op, en vroegen ons af wat dat nu weer voor ons verhaal moest betekenen. Het antwoord vinden jullie aan het eind van dit verhaal.

Hier zijn we op het punt waar het water van de Neckar zich splitst: op de voorgrond het kanaal dat naar de eerdergenoemde sluis leidt, op de achtergrond zie je tussen de torens het water van de hoofdstroom een paar meter naar beneden storten. Daar is ook een waterkrachtcentrale.

D1FA7208-4A52-4567-BC57-44FA617A7F45

We staken de Neckar over via een smalle voetgangersbrug die langs de eerder genoemde torens loopt.

3CCA01A8-247C-4FBF-81F6-896F7E34553F
Uitzicht vanaf de voetgangersbrug: boven een blik op de oude binnenstad met de beroemde ruïne van het kasteel. Ook hier waren de Fransen weer de slopers. Onder het uitzicht op de Königstuhl, een berg boven de oude stad. Bovenop deze berg (net rechts van de foto, niet zichtbaar) ligt de befaamde sterrenwacht van Heidelberg.

F7D68770-F196-48CE-B43D-9275DDB357C5

Bij deze snackbar in de stad weet men goed wat recycling betekent.

16F11548-F5DB-4B38-9EA8-23F9F46115B0

In de berm van de Neckarboulevard groeiden deze witte bloemen. Wie kan vertellen welke het zijn?

7CAA9732-7253-40F2-A01A-D939D2918561

Heidelberg is bekend om de Heidelbergse catechismus, die 460 jaar geleden werd opgesteld in opdracht van keurvorst Frederik III van de Palts. De achterkleinzoon van deze Frederik, Frederik V, was de bekende “winterkoning” van Bohemen, die geruime tijd in Rhenen heeft gewoond, de stad die we op de derde dag van onze reis doorliepen.

E3E44127-3D54-4676-98FA-A4C37D8D402C
Hierboven een muurschildering in de Heilige Geestkerk, de grootste kerk in de stad. Deze kerk heeft een bijzondere geschiedenis. De keurvorsten van de Palts werden hier begraven, maar alle graven op één na werden, jawel, door de Fransen onder Lodewijk XIV verwoest. Daarvoor was in deze kerk ook de grootste bibliotheek van het westerse avondland gevestigd, de wereldberoemde Bibliotheca Palatina. Deze werd in 1622 door Maximiliaan I van Beieren geroofd en aan de paus geschonken. De meeste boeken zijn nog in de Vaticaanse bibliotheek. Het zou het Vaticaan sieren als die boeken ooit nog eens terug komen….

Tenslotte nog een opmerkelijk raam in deze kerk: het Physik-Fenster. De kleur is overwegend rood, dat is de kleur van de Heilige Geest. Op het venster staat de beroemde formule van Einstein, E=mc2, en onderaan de datum 6-8-1945, de dag van de atoombom op Hiroshima. Natuurkundigen weten het verband tussen beiden. Vrijwel 7 jaar geleden waren wij beiden nog in die stad, en erg onder de indruk van het museum dat deze verschrikking toonde. Verder staat er op het raam een combinatie van twee bijbelteksten, geschreven in Gotisch handschrift, de eerste over de oordeelsdag, waarin alle elementen in vuur vergaan, uit 2 Petrus 3:10, maar de tweede uit Jesaja biedt meer troost: “Mijn genade zal niet van u wijken.” Met deze laatste positieve boodschap willen we dit verhaal afsluiten.

EC3C6F7E-5A64-46F1-A5FC-EEFA0C50D19B

1. Liesbeth:
    27 februari 2023
    Die middelbare scholieren kunnen zo door naar de Kunstacademie. Erg mooi gedaan!
    En wat betreft dat hondentoilet, of eigenlijk het verbod daarop, ik denk dat hier veel Nederlands sprekende honden wonen.
    Ik vind trouwens de afvalbakken in de snackbar wel een beetje creepy.
  2. Nel van Wengerden:
    27 februari 2023
    Ik weet het niet zeker ,maar zijn die witte bloemen ,de gewone vogelmelk,familie van de asperge?
  3. Rick en Ria Visser:
    27 februari 2023
    Volgens mijn app Obsidentify zijn de witte bloemetjes voor 94% zeker de Streephyacint, of te wel de Scilla mischtschenkoana.
    Als jullie toch naar Rome gaan, kunnen jullie misschien bij het Vaticaan vragen of ze de boeken uit de beroemde bibliotheek terug willen geven...
  4. Diny en Wim van der Pot.:
    27 februari 2023
    De plantensoort valt volgens mij in de categorie (stinsenplanten) ze staan n.l. nu ook bij ons in de tuin te bloeien . Wij hebben ze ook met blauwe bloemen, maar die bloeien later in het seizoen .
    Hartelijke groeten Diny en Wim van der Pot

Groeten Diny en Wim van der Pot.