Geëvenaard

Gelopen: 21,2 km

Totaal gelopen: 407 km

Nog te lopen: 1655 km

19A0DA74-8592-422A-83DF-465399326197

We werden wakker in Koblenz met dit mooie uitzicht op de vestingwerken van de stad.

E076AADA-1E2B-4D96-82EB-23B6CF9C7035

We hadden vandaag een rustige etappe van maar 21 km voor de boeg.  Dat was wel prettig na acht van de tien keer 25 km, de afgelopen anderhalve week. Gisteravond waren we behoorlijk moe,  Christine had een verse blaar onder een teen en Jelle voelde zijn scheenbeen. Voorkomen is beter dan genezen en dus deden we het rustig aan. We wilden niet opnieuw in Boppard stranden.

Onze eerste pauze was onder kasteel Stolzenfels, tegenover de monding van de Lahn in de Rijn.

C8EB4DE9-3203-4842-8421-9320A46C6771

Een eindje verderop kom je in het mooie stadje Rhens. Vlak bij de stad staat de Königsstuhl, een bouwsel waar aan het eind van de Middeleeuwen Duitse koningen gekozen werden. De vader van Jelle heeft nog een foto van zo’n 90 jaar geleden toen hij daar met vrienden uit Friesland op de fiets op vakantie was, reizend langs jeugdherbergen. Ook de vader van Christine was een enthousiaste fietser die geregeld grote afstanden aflegde. We hebben het dus niet van een vreemde…

C2BB9454-245F-447A-9D61-B52CC5FF3CBF

Boven: bij binnenkomst in Rhens; onder: enkele van de mooie vakwerkhuizen van de stad.

99C6D0D9-E79F-495D-B65D-BCDCD6AC44C9

Weer een stukje verder, tussen Brey en Spay, hadden we zicht op de Marksburg. Deze burcht is de enige bergburcht aan de Middelrijn die niet door de Fransen tussen de 17e eeuw en de tijd van Napoleon is verwoest. Ja, die Fransen waren echte slopers, helaas.

651DE735-372C-4F28-93F0-FAD548918791

In de verschillende stadjes aan de Rijn hoorden of zagen we al de nodige carnavalsgasten. Met meeslepende muziek als “Mit der Trumm, bumm bumm, mit der Trumm, bumm bumm”. Je loopt er wel lekker op, trouwens…

Speciaal voor onze kleindochter Hanne deze muurschildering in Spay met een visser die een wel heel bijzondere vangst heeft.

98B1A3AE-6A02-4AE6-84AE-79E965CD3278

Hierna liepen we een recht stuk van een uur op het pad tussen B9, spoorlijn en Rijn. Hier begon het helaas te regenen zodat het doorstampen werd,

Maar na de bocht van 180 graden in de Rijn zagen we het plaatsnaambord van Boppard! En dat betekent dat we nu even ver gekomen zijn als drie jaar geleden. We hebben onze eerste poging geëvenaard.

97151655-720C-42E7-86D0-5C6E333AFCE0

We slapen in hetzelfde hotel als drie jaar geleden, maar nu is het geen eindstation. We hebben hopelijk nog 81 wandeldagen tegoed.

Bij de receptie van het hotel was alles nog even chaotisch als drie jaar geleden. Toen was de Corona een goed excuus, maar nu niet meer.

Jelle vergrootte de chaos in de badkamer doordat hij niet in de gaten had dat het richeltje van de douche heel laag was. En dat betekent dus dweilen.

8175C309-B08B-48CC-9FB0-C8B8F30020D7

1. Bets H.:
    19 februari 2023
    Wat heerlijk om weer nieuwe foto's van jullie reis te zien en te lezen dat Boppard dit jaar niet het einde is! Vanmorgen in de kerk hebben we ook weer wat foto's gezien en gehoord hoeveel jullie al gelopen hebben en hoeveel jullie nog moeten... willen. Dat leverde een diepe zucht op, maar wel van waardering!
  2. Wim en Fennie:
    19 februari 2023
    Morgen dus de eerste etage nieuwe poging naar Rome.
    Nogmaals veel succes en weinig regen.
  3. Ina:
    19 februari 2023
    Jammer van je blaar Christien, en jou scheenbeen Jelke, dapper hoor om gewoon door te gaan , we leven mee en genieten van jullie reisverslag.
  4. Hans Schimmel:
    19 februari 2023
    Nog 6 weken en dan pak ik hier ook het pad weer op. Ik kan haast niet wachten als ik de foto's zie. Ik volg met plezier jullie verhalen.
  5. Martha:
    19 februari 2023
    Blijven jullie echt elke dag lopen of toch een keertje dag of wat uitrusten?
    Als ik zo lees van blaar en scheenbeen, denk ik bij mezelf oef, even een dagje met de beentjes omhoog in hotelletje.
    Maar dat ben ik🤭🤭
    Vanaf morgen nieuwe herinneringen maken op weg naar Rome.
  6. Nel Wijker:
    20 februari 2023
    Het is genieten van jullie verhalen en foto's.Jullie hebben al heel wat meters gemaakt!
    Succes met de volgende etappe.
  7. Monica:
    20 februari 2023
    Hoi Christine, net 18 dagen reisverhalen gelezen :). Respect, jullie maken heel wat kilometers per dag! Succes met de vanaf nu "nieuwe" etappes.
  8. Titia Meuwese-Mulder:
    Beste Jelle en Christine,
    Mooi dat het nu goed gaat, doe het vooral kalm aan.
    Mag ik jullie blog op de Homepage van de Vereniging pelgrimswegen plaatsen?
  9. Jelle en Christine:
    20 februari 2023
    Prima, we staan daar ook al onder de rubriek “pelgrims onderweg”
  10. Wijnand en Anneke:
    hoi Jelle,
    Probeer bij het rusten,ook overdag, je scheenbeen wat hoger te leggen(vocht afvoer)

Wijnand
  11. Jelle en Christine:
    20 februari 2023
    Dank voor de tip, ik heb vandaag ook voor het eerst mijn sportmassagekousen aangehad (strak tot net onder de knie), en dat hielp ook al wat.
  12. Joukje:
    20 februari 2023
    Jullie zijn nu op het eindpunt van 3 jaar geleden. Nog ruim 4 keer het aantal kilometers dat je nu al gelopen hebt naar Rome. Succes en sterkte met blaar en scheenbeen
  13. Joop en Wil Feil:
    21 februari 2023
    Toch wel een paar zorgpuntjes.Zou een dag rust jullie al uit
    het ritme brengen? Bij het lezen van het woord jeugdherbergen dacht ik aan de fietstocht die ik ruim 70 jaar
    Geleden maakte,eveneens langs de Rijn en bekende plaatsen
    naar Basel