Twintig bakvissen aan het ijs

3 maart 2023 - Bietigheim-Bissingen, Duitsland

Dag 30 - vrijdag 3 maart 2023

Botenheim - Bietigheim-Bissingen

Gelopen: 20,9 km

Totaal gelopen: 666 km

Nog te lopen: 1408 km

E0A85E72-057B-43BF-8FD6-948CDC761AEF
Bij de foto van de plant van gisteren was iedereen eensgezind: kaardebol ofwel Dipsacus fullonum. Weer bedankt voor de informatie.

In het dorp waar we gisteren overnachtten was maar één eetgelegenheid, en wel het restaurant van ons hotel. Dat was wel prijzig, maar we hebben heerlijk gegeten. Dat mag zo nu en dan wel als variatie op Döner, pizza, burger of schnitzel.

D42CB2E7-D9F6-4C6B-B38B-53F782E2BACA

Het was vandaag opnieuw een overwegend zonnige dag. Na 5 km kwamen we in het leuke stadje Bönningheim, waar nog veel vakwerkhuizen stonden.

DBC26FEB-4A94-4EF6-B040-8581A9F16746

EB14626C-54AA-4A58-A6DE-34B2F40A5739
Op het oude marktplein werd nog echt markt gehouden. Wij waren toe aan een koffiepauze, en we liepen een Italiaans ijscafé voorbij. Dat zou pas over tien minuten opengaan, dus wat doe je dan? Even doorlopen, en dan toch maar rechtsomkeert. Vijf minuten voor opening kwamen drie mannen aanlopen, een Italiaan en twee Koerden, die ons zeiden dat het al open was. Zij gingen ook binnen. We genoten daar van echte, goede Italiaanse cappuccino en chocolade.

Kort hierna ontstond een ophoping voor de deur. De ene na de andere bakvis kwam binnen, sommigen eerst hun muntgeld tellend, anderen meer resoluut. Een hele schoolklas van wel twintig meiden kwamen op het ijs af. Het was vermakelijk om te zien hoe verschillend elk meisje daar mee omging. De één nam twee bolletjes, de volgende drie, weer een ander met beperkte beurs stelde zich tevreden met één bolletje, en een enkeling pakte royaal uit met een berg ijs ter waarde van 6,50 €. De hele groep ging naar het terras om het ijs op te eten. Het was wel zonnig, maar de buitentemperatuur was maar 5 graden.

Bij het volgende dorp begonnen onze magen te knorren. De dorpsbakker had weinig zin om belegde broodjes klaar te maken, dus haalden we zelf maar broodjes en kaas bij de Norma supermarkt, om die buiten op te eten. Je zult net zien dat je dan geen enkel bankje tegenkomt, en voor ons lag ook een lang traject door open veld. Daarom hebben we maar snel ons brood gegeten op een stuk beton dat als voetsteun voor een reclamebord fungeerde, aan de rand van het dorp. De zon werd net wat door wolken bedekt, en het was er winderig, dus dan is het toch eten en doorlopen. Van rusten komt dan weinig.

Die rust kregen we een paar kilometer verderop, in het mooie natuurgebied van het Löchgauer Tal, een dal zonder verkeer. Hier genoten we lange tijd van de zon, de vogelgeluiden en het uitzicht.

8B6AF2AC-4CF9-43BE-8F04-DE63DDAC5FDF

Na het dal waren we al snel in Bietigheim-Bissingen, waar we overnachten. Hier een foto van het interieur van de kerk met gekleurde ramen.

B8E47E27-5295-480C-94E3-D5C1165D99E4

Buiten de kerk stond een buste van Dietrich Bonhoeffer, de bekende Duitse theoloog en verzetsheld. Op dat moment luidden de kerkklokken net. Zie het korte videofragment van vandaag.

0327E833-1ED3-4D2C-83F1-8F79B05F5865

Voor onze kleindochter Hanne weer een beeld van een zeemeermin, ditmaal met dubbele staart!

71097526-804A-4D1D-B4F2-C08CA97D2F4C

Straatbeeld van Bietigheim-Bissingen op deze zonovergoten middag.

1AB7F671-092B-469B-97D6-581AE9FADF90
Er is hier ook een heksensteeg, net aan de binnenkant van de stadsmuren. Vrijwel alle huisjes hier hebben heksen voor de deur hangen.

Buiten de stadsmuren is een Japanse tuin, mooi aangelegd, maar we missen er de vroegbloeiende kersenbomen en de vijvers waren nog leeg.

A1DE81D0-DAB9-43C4-9D05-077359EE72F1

In het stadspark stonden dit soort anemonen te bloeien.

B8D39D41-A656-4A83-88CF-6E5EDBEE1C27

Op weg naar het hotel passeerden we nog deze steile rotswand van witte jurasteen.

72B5A540-9BBA-4098-9B9D-B9A3058BAEF0

1. Avri:
    3 maart 2023
    Steeds weer een mooi verslag, ik volg ze dagelijks! Prachtig wat jullie ondernemen!
  2. Paul:
    3 maart 2023
    En met de foto’s van de vakwerkhuizen gaat mijn hart altijd open.
    En wat steeds erg gezellige verslagen.
  3. Ina:
    3 maart 2023
    Leuk verslag weer, dit moet voor jullie ook leuk zijn hoe de mensen hier reageren. Veel plezier weer in de volgende toch.
  4. Jan:
    Goede wandeling vandaag!
    Dank voor de prachtige verslagen van alles wat jullie onderweg tegenkomen. Alsof we mee wandelen.
  5. Anita en Roland:
    4 maart 2023
    Het is inderdaad alsof je meeloopt. We kijken er elke dag naar uit. Veel wandelplezier vandaag.
  6. Winy.:
    4 maart 2023
    Eindelijk een berichtje van ons. . Jullie zijn al zo ver. Wij genieten van de verhalen en foto’s. Het verhaal van Arnhem en Doorwerth sprak ons ook aan. Wij verblijven zo nu en dan in het hotel
    In Doorwerth. Ook bij neveadorp. Idd aan een hele hoge berg. Die moet je dan beklimmen met de fiets. Pfff. Goede tocht verder. Gr winy. Ook van Arie.
  7. Wijnand en Anneke:
    4 maart 2023
    Een goed weekend voor jullie !!hartelijke groetjes
  8. Jan en Adri Bos:
    4 maart 2023
    Wat een moedige mensen zijn jullie. Wij genieten mee. Elke dag kijken we naar jullie verhaal uit.
    Wij wensen jullie fijne Zondag en veel wandelplezier.