Zwartrijders

Gelopen: 27,5 km

Totaal gelopen: 855 km

Nog te lopen: 1237 km

54EA128B-FB0B-4D4D-84B1-7B429720BDB9

Het was vandaag weer heerlijk wandelweer, 9 graden en vrijwel de hele dag een blauwe hemel met weinig wind. Eigenlijk zou deze etappe 19 km moeten zijn, maar het werden er 27,5 km. Dat zit zo. Ons vertrekhotel lag wat af van de route, dat is 2 km extra. Op het eind liepen we 2 km extra, zie het eind van het verhaal. De etappe eindigde eigenlijk in Altenstadt, maar we konden pas om 5 uur inchecken in het hotel, en het was goed weer, dus besloten we om na Altenstadt nog 4,5 km door te lopen naar Kellmünz, en vanaf daar terug met de trein naar Altenstadt. En zo kom je dus op 27,5 km. Maar, morgen is de etappe wel 4,5 km korter, omdat we het eerste stukje zo met de trein kunnen nemen, omdat we dat al gehad hebben.

De eerste paar honderd meter liepen we over een fietspad parallel aan de A7, de snelweg van Oostenrijk naar Ulm. Er reden daar op deze zaterdagochtend heel wat Nederlandse auto’s, op weg van Oostenrijk naar de Nederlandse sneeuw. We schatten dat wel 1 op de 4 auto’s een Nederlands kenteken hadden.

Gelukkig liepen we niet lang langs de snelweg, maar kwam er al snel een mooi stuk langs een bosrand. Typisch Beieren, ook daar weer een crucifix langs de akkerrand met een mooie tekst erop.

8DEB98C1-EDA1-4CAF-AFED-916D7444F3E5

We kwamen in Bellenberg weer op onze geplande route. Daar stonden in een tuin al deze cyclamen te bloeien.

BDA7BBBF-1053-4C8F-8A2B-A9CB7F3A297B

Het dorp heeft ook een mooi kerkje met interieur in barokke stijl.

18D1465D-A27B-4083-80B7-FE4C4A564C4D

In Illertissen staat dit witte kasteel op een heuvel boven de stad.

56642F32-721C-4E62-A677-A7221A487816
En op het dak van het kasteel staat dit ooievaarsnest.

287E10A6-0E00-4C9D-901F-36CC888E8CB5

We passeerden onze overnachtingsplek in Altenstadt en liepen langs het Illerkanaal in de richting van Kellmünz. Het Illerkanaal is parallel aan de Iller gegraven, en wordt gebruikt om waterkrachtcentrales te voeden. Hieronder zwanen en luchtspiegelingen op het water van het kanaal.

77A585BE-E5F6-4E9E-AF26-4E3FEC6B3A1B

EB627077-5920-4D09-93B2-BE1E6C56B518
Hier op dit stukje dijk kun je kilometers vreten. Wij hadden vandaag een gemiddelde snelheid van 5,4 km/uur, gemiddeld over de dag, en op dit stukje ongetwijfeld nog hoger. Maar het is ons niet te doen om de snelste tijd neer te zetten.

311709A2-E388-432F-B153-0552147FE243
Aan het einde van een stuk, bij een stuw, stond dit hek met waarschuwingsbord. Eigen risico, enz. Gelukkig was het hek open, anders hadden we 3 km terug moeten lopen, en dan weer langs een andere route verder. We hadden bij het maken van de route ons er van overtuigd dat je hier langs kunt, maar we waren toch blij dat het werkelijk zo was.

Aan de andere kant van het water lag deze historische brug over het Illerkanaal.

7E35CEC9-5EBE-47E4-BDBA-517BF5783EA9

Het heeft de afgelopen week behoorlijk gestormd, en Christine ondervindt daarvan de gevolgen.

FC8B171A-AC18-4EC6-AB41-7EB50A40FB5D

Onze route was gepland om langs de Iller Kellmünz te passeren, over een pad dat tussen de Iller en de spoorbaan ligt. Wij hadden aangenomen dat je ter hoogte van het station van Kellmünz wel van dit pad af op het station kon komen. Nee dus, ai…. Met ons schema hadden we rekening gehouden dat de trein maar eens in het uur rijdt. Maar nu moesten we eerst een kilometer terug om het spoor over te steken, en daarna weer een kilometer langs de andere kant van het spoor na het station.

Zo misten we onze trein, en moesten we een uur wachten op het station. Het was intussen geheel bewolkt geworden, en de temperatuur gezakt tot een paar graden boven nul. Er stonden alleen buiten op het perron een paar bankjes, hoewel er nog een echt stationsgebouw stond, maar dat was dichtgetimmerd op één vertrek na, waar de stationschef zat. Zijn enige taak was om zo’n twee keer per uur, als er een sneltrein het station passeerde, een ketting te plaatsen voor de plek waar de passagiers het spoor gelijkvloers moesten oversteken om op het perron te komen. Hij deed dit letterlijk op zijn sloffen. Ongelofelijk, dat er nog zulke banen bestaan!

Helaas deed de enige kaartautomaat op het station het niet, zodat we onze vier minuten rit naar Altenstadt noodgedwongen maar zwart hebben gereden. Na een uur gastvrij in de kou door de DB ontvangen te zijn, vonden we dat wel een goede tegenprestatie. Nog een uur teruglopen naar Altenstadt vonden we geen aantrekkelijke optie.

Iedereen weer een goede zondag toegewenst! Morgen hopen wij Memmingen te bereiken.

1. Johan Boogaard:
    12 maart 2023
    Goede morgen wandelaars. Wat weer een mooi verslag. En wat hebben jullie iedere dag mooi wandelweer. Nog geen ene dag regen. Echte bofkonten zijn jullie. Ook voor vandaag weer veel wandel plezier.
  2. Ina:
    12 maart 2023
    Hoi, ik sluit me helemaal bij Johan aan.kanjers zijn jullie.
  3. Diny en Wim van der Pot.:
    12 maart 2023
    Wij sluiten ons helemaal aan bij de vorige schrijvers, al die mooie foto's, prachtig!
    Groeten en en een goede Zondag.
    Diny enWim van der Pot.